Byttedrift/forsvarsdrift
Fra : Jimmi

Dato : 30-06-03 19:45

Hej

jeg har lige et spørgsmål ang sub.

jeg træner ipo og træner primært med byttedrift i gruppe c, men hvor
meget forsvarsdrift kan man bruge? Min træner mener at en hund skal
være i balance med de to drifter dvs. at den ved hvornår den skal
bruge det ene frem for det andet. Jeg er nok mest til byttedrift,nok
mest fordi at jeg ikke bryder mig om at hunden skal over i
forsvarsdrift. Men hvor neget betyder det egentlig om den fx kører i
forsvarsdrift når den starter en stanhals og så slår over i bytte ?

Mvh Jimmi

Den skal lige siges at min hund har prøvet at blive kørt op i
forsvarsdrift som unghund(før jeg fik ham) og det har fx gjordt at han
brummer samtidigt med at han bider.

Fra : Claus

Dato : 30-06-03 20:40

"Jimmi" <jimmi_jakobsen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
..

> [...]
> forsvarsdrift. Men hvor neget betyder det egentlig om den fx kører i
> forsvarsdrift når den starter en stanhals og så slår over i bytte ?

Hej.

Hvad race har du??
Der er ingen grund til at rode med forsvars driften, hvis bevogtningerne er
gode nok i byttedrift men hvis halsgivninger falder eller hunden kikker væk
fra fig. så kan man godt køre lidt forsvar men det kræver hjælperer der ved
hvad de laver!!!

Claus
Jeg må næsten ikke skrive det...nå jeg er sq ligeglad. jeg har mange års
erfaring i bidearbejde.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-07-03 07:48

On Mon, 30 Jun 2003 21:39:43 +0200, "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk>
wrotd:

> [...]
>hvad de laver!!!
>

>Claus
>Jeg må næsten ikke skrive det...nå jeg er sq ligeglad. jeg har mange års

,,,,,,jeg troede ikke at du gav råd via brevkursus ?

Fra : Claus

Dato : 01-07-03 13:23

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> ,,,,,,jeg troede ikke at du gav råd via brevkursus ?

Jo..råd kan jeg give men, ikke anvisninger til at træne efter.

Du er og bliver et fjols!

Claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-07-03 15:38

On Tue, 1 Jul 2003 14:23:16 +0200, "Claus"
<Snorreshus.nospam.@tdcspace.dk> wrotd:

>"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

>Jo..råd kan jeg give men, ikke anvisninger til at træne efter.
>
>Du er og bliver et fjols!

,,,,,,haha og du lyder som om du har det røde konstant !

Fra : Jimmi

Dato : 01-07-03 11:34

hej Claus

tak for svaret, jeg har en malinois på fire fra daneskjold men jeg
tror nok at jeg har fortalt dig det før men det er vist lang tid
siden, du havde også en malle hvis jeg ikke husker forkert.

hvordantræner andre deres maller primært i bytte eller i forsvar som
mange schæfer folk gør?

Mvh Jimmi

Fra : Claus

Dato : 01-07-03 12:29

> hvordantræner andre deres maller primært i bytte eller i forsvar som
> mange schæfer folk gør?

Hej

En Malle har ikke brug for at køre i forsvar, de har så meget medfødt
byttedrift at det halve kunne være nok

Det der er vigtigt med en Malle er at træne ro, hvis der har været kørt
forsvar på din hund da den var ung, så har de været nogle fjolser der ikke
har forstand på Maller.

Claus

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 01-07-03 08:05

Hej Jimmi

Jeg mener egentlig ikke at det er nødvendigt at opmundre til
forsvarsdrift. Specielt ikke når hunden har været kørt op på den måde.
Jeg mener at man kan nå de resultater man vil med byttedriften alene og så
behøver det ikke at være fordi han har været kørt op i forsvarsdrift at
han brummer meget samtidigt med at han bider. Det er der også mange hunde
der aldrig har kørt andet end byttedrift der gør.

/Kim

Fra : Jimmi

Dato : 02-07-03 20:32

Jeg skal ikke sige om det kun skyldes at han er kørt op i forsvar, men
hvordan træner man det væk så at sige, vi er begyndt med at figuranten
kommer hen til ham når han står i ærmet i ro, og tager fat i det og
giver slip når han ikke brummer.

Hvad med bytte forsvar hvad synes i om det, er det noget man kan bruge
til noget?

Mvh Jimmi

Fra : Claus

Dato : 03-07-03 07:04

> [...]
> hvordan træner man det væk så at sige, vi er begyndt med at figuranten
> kommer hen til ham når han står i ærmet i ro, og tager fat i det og

Det er ikke fig der skal komme til hunden det er omvendt, hunden skal være
glad og tryg ved fig. Hvis fig går til hunden så bliver det jo bytteforsvar
, for hunden ved jo ike af med byttet. .o)
Der skal arbejdes meget med kamphandlingerne, der skal ikke lægges pres på
hunden under kamphandlingerne men det skal være sjovt. Der er mange der
mener at når hunden knurrer når den hænger i ærmet , så er det tegn på
usikkerhed.........jeg er ikke så sikker på det.

> Hvad med bytte forsvar hvad synes i om det, er det noget man kan bruge
> til noget?

Det kan bruges hvis du har dårlige bevogtninger men dårlige bevogtninger er
ofte et udslag af dårlig indlæring.

Claus

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 03-07-03 11:34

> . Der er mange der
> mener at når hunden knurrer når den hænger i ærmet , så er det tegn på
> usikkerhed.........jeg er ikke så sikker på det.

Jeg ved ikke om det er anderledes med rotter, men Sally 'snakker' da jævnligt
når vi leger trækkeleg, eller når hun leger trækkeleg med sine hundevenner. Det
skal så nok bemærkes at det er en venlig brummen som er meget forskellige fra
den aggressive som jeg vist kun har hørt fra hende et par gange.

/Kim