erfaringer med digitalkamera og Linux
Fra : mkp

Dato : 30-06-03 18:55

Er der nogen i gruppen der har erfaringer med digitalkamera opensouce
programmer under Linux. Har købt at Sony, hvor den medfølgende software kun
kan anvendes til Macintosh og Windozer.

Hvad gør jeg hvis jeg vil køre Linux ?

Mikael

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-06-03 18:59

On Mon, 30 Jun 2003 19:54:47 +0200
"mkp" <mikael@karup.org> wrote:
> [...]
> programmer under Linux. Har købt at Sony, hvor den medfølgende
> software kun kan anvendes til Macintosh og Windozer.

led efter gphoto2

--
Navn : Kim Schulz | Revolution, n.: A form of government abroad.
Email : kim @ schulz.dk |

Fra : Peter Lønberg

Dato : 30-06-03 19:06

mkp wrote:
> Er der nogen i gruppen der har erfaringer med digitalkamera opensouce
> programmer under Linux. Har købt at Sony, hvor den medfølgende software kun
> [...]
Jeg har selv et HP Photosmart 715

der har jeg bare compilet SCSI i kernen, og enabled USB-storage.. så
finder den selv kameraet når det bliver tilsluttet, og jeg kan mounte
det i den mappe jeg nu lyster :D

Mvh Peter

Fra : Michael Kristensen

Dato : 30-06-03 20:17

On Mon, 30 Jun 2003 20:05:31 +0200, Peter Lønberg wrote:

> Jeg har selv et HP Photosmart 715
>
> der har jeg bare compilet SCSI i kernen, og enabled USB-storage.. så
> finder den selv kameraet når det bliver tilsluttet, og jeg kan mounte
> det i den mappe jeg nu lyster :D

Det kan jeg forresten også gøre med min lille USB-keyring eller hvad man
kalder det. Kunne være jeg også skulle prøve med kameraet, og se om det
også virker. Det lyder faktisk som om det burde, da det også er et
USB-kamera.

--
Med Venlig Hilsen/Best Regards/Mit freundlichen Grüßen
Michael Kristensen <michael@wtf.dk>

Fra : Michael Kristensen

Dato : 30-06-03 20:12

On Mon, 30 Jun 2003 19:54:47 +0200, mkp wrote:

> Er der nogen i gruppen der har erfaringer med digitalkamera opensouce
> programmer under Linux.
[SNIP]

Min far har købt et Canon Digital IXUS v2 og det virker helt perfekt med
gphoto2. Det var det eneste jeg behøvede. Du kan prøve at undersøge om
gphoto2 understøtter dit kamera, og det vil jeg sige der er en okay chance
for, siden den understøtter ret mange.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 30-06-03 19:44

mkp wrote:
> Hvad gør jeg hvis jeg vil køre Linux ?

Gå ind i din programmenu, i programgruppen "Grafik" og vælg "Digital Camera
Tool". Resten skulle give sig af sig selv. Værktøjet understøtter en del
Sony kameraer.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-06-03 22:19

Lars Dybdahl wrote:
> Gå ind i din programmenu, i programgruppen "Grafik" og vælg "Digital Camera
> Tool". Resten skulle give sig af sig selv. Værktøjet understøtter en del
> Sony kameraer.

Synes du ikke det var en ret systemspecifik oplysning? jeg har ikke
noget 'Digital Camera Tool' i min programmenu ...

// Hans
--
Support the Demo Scene: http://se2k.dk
Scene Event 2003 - Dude you're getting a demo

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 30-06-03 20:29

mkp skrev:

> [...]
> programmer under Linux. Har købt at Sony, hvor den medfølgende software
> kun kan anvendes til Macintosh og Windozer.

Jeg tillader mig lige at "møve" et tillægs spørgsmål ind i din tråd :) da
det omfatter mit digi. cam.

Der er på www.linuxin.dk en debat om USB kortlæsere lige nu...
Jeg har en supertræls kortlæser som nægter at virker under linux (Pixo Media
og den er os dum under windows) og har derfor besluttet at købe en ny!

Hvis nogen kender en god USB kortlæser (compact flash, m. evt. multi) til
Linux (Mandrake 9.1/KDE 3.1.2) må de meget gerne sige til...

Den vi omtaler i tråden er desværre svær at finde til salg nogen steder :(

Tråden på linuxin.dk:
http://www.linuxin.dk/forum/index.php?ops=linuxin&fmode=vis&visid=1999&grid=3

Mit kamera er godtnok understøttet af Mandrake med org. kablet... men det er
serielt... (ikke sjovt at overføre 32MB billeder på den måde).

--

Mvh. Peter.
____________________________________

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 01-07-03 01:44

Peter Sepstrup <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> wrote in

> Hvis nogen kender en god USB kortlæser (compact flash, m. evt.
> multi) til Linux (Mandrake 9.1/KDE 3.1.2) må de meget gerne sige
> til...
Bruger selv Sandisk (Tror den hedder ImageMate II). Virker fint med RH7.1/7.2/7.3 samt Timo's
Rescue CD Set

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Troels Arvin

Dato : 30-06-03 20:53

On Mon, 30 Jun 2003 19:54:47 +0200, mkp wrote:

> Har købt at Sony, hvor den medfølgende software kun kan anvendes til
> Macintosh og Windozer.

Jeg har også et Sony digitalkamera (DSC-1 eller noget i den stil). Det
tilslutter jeg med USB-stik til min laptop, og monterer da kameraet til
mit filsystem, via "USB storage" (involverer "SCSI-emulering"), som man
kan læse om på rundt omkring nettet. Det kræver ingen kerne-kompilering
eller den slags, hvis éns Linux er relativt ny.

At få monteret kameraet er måske ikke helt trivielt for nye
Linux-brugere, men det kan fint lade sig gøre.

/Troels