kender ej root pwd - men det kan ændres - ~
Fra : Osten

Dato : 30-06-03 18:30

Jeg har fået en maskine med red hat installeret. Desværre kendes root
passwordet ikke, men jeg ved at det kan ændre, jvf::
http://www.linuxbog.dk/admin/bog/glemt-passwd.html :

[klip]
Hvis du har dummet dig meget og glemt din root-adgangskode, så kan du få sat
en ny ind.
I så fald booter du med "linux init=/bin/sh" . Så starter den en shell som
proces nr. 1. Herefter køres:

[root@linus ~]# mount -n -o remount,rw / # re-mount / read-write
[root@linus ~]# passwd # skift adgangskode
[root@linus ~]# mount -n -o remount,ro / # remount / read-only
[root@linus ~]# exec /sbin/init 3 # start init i runlevel 3
[/klip]

Men jeg ved ikke rigtig hvad det vil sige at boote med "linux init=/bin/sh".
Det er i hvert fald ikke lykkedes mig. Er der nogen som kan hjælpe mig på
vej? Der er lilo-boot loader installeret.
Det er Red Hat 7.3.

Mvh Osten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-06-03 19:02

On Mon, 30 Jun 2003 19:30:28 +0200, "Osten" wrote:

> [...]
> init=/bin/sh". Det er i hvert fald ikke lykkedes mig. Er der nogen
> som kan hjælpe mig på vej? Der er lilo-boot loader installeret. Det

Når lilo starter, så holder du shift nede. Så får du en prompt, hvor
du skriver ovenstående.

Se evt. lilo(8).

Mvh.

--
"The incurable weirdness poster child" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Osten

Dato : 30-06-03 20:09

"Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> wrote in message

> Når lilo starter, så holder du shift nede. Så får du en prompt, hvor
> du skriver ovenstående.

Ups. Det er Grub der er på og ikke lilo... Version 0,91. Hjælper ikke med
shift her.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-06-03 23:33

"Osten" <jpeace73@SPAMhotmail.com> writes:

> "Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> wrote in message

> Ups. Det er Grub der er på og ikke lilo... Version 0,91. Hjælper ikke med
> shift her.

Det er længe siden, jeg har gloet på en grub, men jeg mener du kan
redigere kommandolinjen med 'e'.

/Rasmus

Only wimps use tape backup: real men just upload their important stuff
on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)
-- Linus Torvalds

Fra : Peter Lønberg

Dato : 30-06-03 19:07

Osten wrote:
> [...]
> Det er i hvert fald ikke lykkedes mig. Er der nogen som kan hjælpe mig på
> vej? Der er lilo-boot loader installeret.

Prøv at skrive 'linux 1' istedet..

så burde den boote i single user mode..

gl hf

Mvh Peter.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-06-03 23:36

Peter Lønberg <peter@remove.this.loenberg.dk> writes:

> Prøv at skrive 'linux 1' istedet..
>
> så burde den boote i single user mode..

Skal man ikke stadig gennem et root-login? Det skal man i hvert fald
på Debian.

/Rasmus

"Aren't you ashamed of yourself?"
"No, I have people to do that for me."

Fra : John Wegge

Dato : 01-07-03 08:55

> Skal man ikke stadig gennem et root-login? Det skal man i hvert fald
> på Debian.

Nej det skal man ikke - det er rigtigt at man skal trykke "e" men det er
nok, hvis man et sted på linien med kernen (er vist linie 2) skriver et 1
tal og så trykker på "b" for at boote - mener jeg

/John

Fra : Osten

Dato : 02-07-03 18:33

"John Wegge" <wegge@trynix.dk> wrote in message

> Nej det skal man ikke - det er rigtigt at man skal trykke "e" men det er
> nok, hvis man et sted på linien med kernen (er vist linie 2) skriver et 1
> tal og så trykker på "b" for at boote - mener jeg

Det er ikke nok blot at trykke 'b' for at boote - heller ikke hvis jeg står
på linien med kernel, ganske rigtigt linie nr.2. Jeg har også prøvet at
sætte linux init=/bin/sh ind, men det kan maskinen ikke tage. Får denne
fejlmedd:
Error 27: unrecognized command

Så det store spørgsmål er, hvor man kan skrive ovennævnte??

Mvh Osten

Fra : John

Dato : 02-07-03 19:38

på linie 2 - skal du bare skrive et 1 tal mellem parameterne... og derefter
gå tilbage for at boote - mener det er b du skal trykke på - stå i
hjælpeteksten for oven eller for neden..

John

Fra : Osten

Dato : 02-07-03 20:44

"John" <postX@klog.dk> wrote in message
> på linie 2 - skal du bare skrive et 1 tal mellem parameterne... og
derefter
> gå tilbage for at boote - mener det er b du skal trykke på - stå i
> hjælpeteksten for oven eller for neden..

Bingo! Der var den. Tak for hjælpen.

Fra : John Wegge

Dato : 03-07-03 07:22

Den Wed, 02 Jul 2003 21:44:28 +0200, skrev Osten:

> Bingo! Der var den. Tak for hjælpen.

Det var så lidt..

/John