tilføj ny harddisk
Fra : John

Dato : 30-06-03 17:26

hej

Jeg har købt en ny maxtor 120 gb harddisk

når jeg laver en
#fdisk /dev/hdb

står der dette..
--
Disk /dev/hdb: 120.0 Gb, 120034123776 byte
255 hoveder, 63 sektorer/spor, 14593 cylindre

Enhed Opstart Start Slut Blokke Id System
/dev/hdb1 1 14593 117218241 83 Linux
--
Der har jeg så oprettet en partition som vist fra cylinder 1 til slut...

men når jeg har lavet en mkfs.ext3 på disken, viser
#df -h /dev/hdb1 at der kun er 104 gb tilbage.. er der noget jeg har gjort
forkert eller er der noget jeg kan gøre anderledes?

John

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-06-03 18:13

John wrote:
> men når jeg har lavet en mkfs.ext3 på disken, viser
> #df -h /dev/hdb1 at der kun er 104 gb tilbage.. er der noget jeg har gjort
> forkert eller er der noget jeg kan gøre anderledes?

Som standart er der reserveret 5% plads på en ext3-partition til
root, dette kan slås fra med tune2fs

tune2fs -r0 /dev/hdb1

Der vil dog stadig være mindre end 120gig samlet, da diskfabrikater
typisk regner en megabyte som 1000kb, og en kb som 1000 bytes.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-06-03 19:00

On Mon, 30 Jun 2003 18:26:24 +0200, "John" wrote:

> Disk /dev/hdb: 120.0 Gb, 120034123776 byte

Hvis du regner en gigabyte for 2^30 = 1024^3 B ("GiB" er
SI-forkortelsen[1]), som man normalt gør i software, så er din
harddisk i virkeligheden, hvis ovenstående byte-antal er det korrekte,
111.8 GiB stor.

SI kalder 1000000000 B for 1 GB, og det er den enhed din
harddisk-producent har benyttet, når de har kaldt 120034123776 B for
120 GB.

Her er et citat der hjælper til at huske hvilke ting der bruger hvilke
definitioner:

"Så skal man bare huske at netværk bliver lavet af
ingeniører, RAM af computerfolk og harddiske af fjolser."
- Peter Makholm, dk.edb.system.unix.

Hvis du efter at have lagt filsystem på din 111.8 GiB harddisk har 104
GiB tilbage, så er det et spild på omkring 7%. Det ser umiddelbart ud
til at være i samme størrelsesorden som det jeg har.

Hvad er egentlig normalt overhead for filsystemer?

Mvh.

Adam

[1] Cheat-sheet: <http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html>

--
"The incurable weirdness poster child" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-06-03 19:58

Adam Sjøgren wrote:
> Hvis du efter at have lagt filsystem på din 111.8 GiB harddisk har 104
> GiB tilbage, så er det et spild på omkring 7%. Det ser umiddelbart ud
> til at være i samme størrelsesorden som det jeg har.

Og hvad har du af reserveret plads til superbrugeren ?

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-06-03 20:43

On 30 Jun 2003 18:57:52 GMT, Hans wrote:

> Og hvad har du af reserveret plads til superbrugeren ?

Default. Tæller df ikke den reserverede plads med?

Mvh.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-06-03 22:18

Adam Sjøgren wrote:
> Default. Tæller df ikke den reserverede plads med?

Ikke under fri plads nej..

~# tune2fs -m10 /dev/hdc1
tune2fs 1.27 (8-Mar-2002)
Setting reserved blocks percentage to 10 (1953120 blocks)
~# df -h /backup
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hdc1 73G 69G 0 100% /backup
~# tune2fs -m0 /dev/hdc1
tune2fs 1.27 (8-Mar-2002)
Setting reserved blocks percentage to 0 (0 blocks)
~# df -h /backup
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hdc1 73G 69G 4.9G 94% /backup

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking