Tørring af fiskehoved?
Fra : Anders og Berit

Dato : 31-03-01 20:04

Jeg synes at jeg et aller andet sted i gruppen så noget om hvordan man
tørrer et hoved fra en fisk som trofæ.

Jeg kan ikke finde det. Er der nogen der kan hjælpe?

Mvh
Anders

Fra : Brian Kristensen

Dato : 31-03-01 20:57

On Sat, 31 Mar 2001 21:03:55 +0200, "Anders og Berit"
<beritpost@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>tørrer et hoved fra en fisk som trofæ.
>
>Jeg kan ikke finde det. Er der nogen der kan hjælpe?

Hej Anders

Det var mig, der forespurgte mig om, hvordan man gjorde.

Dette er, hvad jeg i hovedtrækkene fik at vide, at jeg skulle gøre.

Først gælder det om at fjerne så meget kød fra nakken som det er
muligt. Dernæst lægger man den i en eller anden form for beholder,
hvori man nedsalter hovedet. Her er det vigtigt, at hvis man ønsker,
at fisken f.eks. skal have et åbent gab, så skal den være fastlåst i
dette positur under nedsaltningen. Jeg skal hilse og sige, at der
faktisk skal bruges ret meget salt..... Jeg har mit forsøg til at stå
i en spand med tætsluttende låg, hvilket skulle forhindre
uhensigtsmæssige "aromaer".

Her skal hovedet ligge i ca. 3 måneder. Herefter fiskes hovedet op af
saltet, og man børster forsigtigt saltet af. Når dette er gjort, har
jeg fået at vide, at det er en god ide at lakere hovedet, da det
herved igen opnår sine oprindelige farver.

Herefter skulle hovedet være klar til montering, men hvordan man bedst
gør dette, det ved jeg ikke. Jeg afventer først lige resultatet af mit
forsøg. Men er der nogen, der har et forslag til, hvordan dette bedst
gøres, er I da meget velkomne til at maile eller svare her i
nyhesgruppen.

Mvh. Brian Kristensen

farkbk@hotmail.com
http://www.members.tripod.com/brian_kristensen/Startside.htm