Jagt på vildsvin
Fra : Morten Laursen

Dato : 30-06-03 13:08

Hej NG.
Jeg er i den lykkelige situation, at jeg skal til Letland på jagt. Det er
jagt på egen hånd, så der er ikke en med som "peger" på det som må skydes
(råbuk og vildsvin). Jeg har dog det problem, at det for mig er svært, at se
forskel på han- og hun-dyr. Jeg har været på biblioteket, men har ikke
kunnet finde noget som jeg blev meget klogere af.
Mit spørgsmål er derfor : Hvordan ser jeg forskel og findes der en god bog
om emnet ?

MVH
Morten

Fra : Per, Odense

Dato : 02-07-03 13:53

"Morten Laursen" <mol@(slettes)edbgruppen.dk> wrote in message
> [...]
> kunnet finde noget som jeg blev meget klogere af.
> Mit spørgsmål er derfor : Hvordan ser jeg forskel og findes der en god bog

Hej
Jeg har kun skudt et enkelt svin i Polen. Hvis det foregår når det er mørkt,
som det gør i Polen, er det sommetider svært at afgøre hvilken ende snuden
sidder i så det er endnu sværere at se hvilket køn det drejer sig om.
Hvordan de polske jagtførere gør det er jeg ikke klar over, jeg har nogen af
dem mistænkt for at have røntgensyn eller sådan noget.

MVH Per, Odense

PS. Jeg går ud fra det er svinene du tænker på, ellers er hannerne dem med
nogen stænger i panden

Knæk og bræk.

Fra : wisent

Dato : 03-07-03 11:47

re: hvis du skal jagte om natten eller når lyset er svagt .
Så er tommelfinger reglen den, at ser du et stort svin alene uden andre som
medløbere er sansynligheden for at det er en keiler(handyr) meget stor.
Er der derimod flere svin i rotten (flokken) i flere størelser er
sansynligheden meget stor for at det er en familiegruppe bestående af en so
med årsgrise samt grise fra sidste år.
Er det lyst kan man jo kikke under bugen på grisen- keilere har jo
pensel -IK !!
en lysstærk kikert af bedste fabrikat er guld til svinejagt .
hunt safe
wisent

Fra : Morten Laursen

Dato : 04-07-03 09:10

Jeg er blevet oplyst om, at der må skydes 2 timer efter solnedgang og 2
timer før. Netop af samme grund har jeg været ude og bruge alle mine
sparepenge på en ny Zeiss 3-12*56 med oplyst sigte. Det er bare kræs i
forhold til den gamle som var OK i dagslys. Vil man i øvrigt aldrig se
keileren sammen med resten af rotten ?
mvh
Morten

Fra : wisent

Dato : 04-07-03 14:14

re:
Vil man i øvrigt aldrig se
> keileren sammen med resten af rotten ?
jow i brunsten som falder sidst på året primær i dec.