Trådløst netværk i 4-plans hus
Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 30-06-03 10:22

Jeg står for at skulle lave trådløst netværk i et 4-plans hus (kælder, stue,
1., 2.-sal) hvor der er brugere på alle etager. Huset er bygget i 1920'erne
og jeg har prøvet med diverse 11mbit udstyr og det ser ud til at have svært
ved at nå mellem etagerne selv om AP står næsten lodret under hinanden.

Jeg havde tænkt på at køre 802.11x @ 6mbit, men så vidt jeg kan læse på
nettet rækker det heller ikke ret godt.Jeg har egentlig kun brug for at alle
kan få ca. 2-3 mbit, da det primært er til surf på internet mv.

Er der nogen der har erfaringer med dette?

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Arne Keller

Dato : 01-07-03 08:05

On Mon, 30 Jun 2003 11:21:32 +0200, "Stig Meyer Jensen"
<stig@mine_3_initialer.dk> wrote:

> [...]
>ved at nå mellem etagerne selv om AP står næsten lodret under hinanden.

Træk kabler fra din router til hver etage og sæt et access punkt så
der er dækning.

>Jeg havde tænkt på at køre 802.11x @ 6mbit, men så vidt jeg kan læse på
>nettet rækker det heller ikke ret godt.Jeg har egentlig kun brug for at alle
>kan få ca. 2-3 mbit, da det primært er til surf på internet mv.

Det meste udstyr forhandler selv højest mulig hastighed, der burde
ingen grund være til at nedsætte hastigheden.

>Er der nogen der har erfaringer med dette?

Jeg ville trække kabler og bare bruge det trådløse til at give
fleksibilitet for bærbare computere.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 01-07-03 08:46

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> ingen grund være til at nedsætte hastigheden.

> Jeg ville trække kabler og bare bruge det trådløse til at give

det var ogs min ide men kunden hælder mere til at der ingen kabler skal
være. Jeg tror vi skal have gang i noget politik her.

Tak for rådet.

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : JuNi

Dato : 01-07-03 14:14

Har selv en del erfaringer med opsætning af WLAN, i 4 plans hus, dog ikke
positive. Det skal dog her siges at etagerne er adskilt med jernbeton dæk,
hvilket ikke gør det nemmere.

Har du overvejet at overføre LAN via strømnettet istedet, der var hos mig
den bedste løsning.

Ole

Fra : jens

Dato : 01-07-03 13:47

> Træk kabler fra din router til hver etage og sæt et access punkt så
> der er dækning.

Jeps, 4 * Linksys WAB11, opdateret med Dlink firmwaren fra AP900+ =54Mbit

> Jeg ville trække kabler og bare bruge det trådløse til at give
> fleksibilitet for bærbare computere.

På det etager det ønskes, trådløst er stadigt ret dyrt at sætte op.
Og halvt så hurtigt i bedste fald.

Mvh jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-07-03 15:25

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> Jeps, 4 * Linksys WAB11, opdateret med Dlink firmwaren fra AP900+ =54Mbit

Mon ikke man kan nøges med 2 styk ?

Jeg har testet lidt dækning med mit Linksys

Og når man ellers drejer antennerne rigtigt.. Altså hvor en af de 2 antenner
vender vandret, og den anden lodret.. Så for du godt signal både vandret og
lodret...

jeg bor i betonbyggeri... Jeg har ikke testet i andre lejligheder.. Men
testet i opgangene.. I min egen omgang er der dækning nede i stuen, jeg bor
på 3. Der er meget lille dækning i anden opgang, på 3. sal.. altså signalet
går så igennem 2 ledjligheder... og der er da godt med beton. Signalet var
dog kun på 4% men inde i lejlighederne må det jo så være bedre...

Men fortæl lige lidt mere om det med firmware opgradering..... ? har du hørt
om http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=36&prid=427 og
http://www.linksys.com/Products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=415 kan
opgraderes, evt andre af Linksys 802.11B produkterne?

Fra : jens

Dato : 02-07-03 16:26

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en

> Mon ikke man kan nøges med 2 styk ?

Muligvis.

> [...]

> går så igennem 2 ledjligheder... og der er da godt med beton. Signalet var
> dog kun på 4% men inde i lejlighederne må det jo så være bedre...

Men det er jo forholdsvis få meter........

> [...]
> http://www.linksys.com/Products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=415 kan
> opgraderes, evt andre af Linksys 802.11B produkterne

Nej, kun at en wab11 kan omdannes til en ap900+...., selve pcmciakortet skal
jo nok være G modeller.

Søg eventuelt tråden med forfatter Lars Bo Wassini, fra ca D16. i denne
måned

Mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-07-03 16:50

> Men det er jo forholdsvis få meter........

Der er 25m

> hørt
>
> Nej, kun at en wab11 kan omdannes til en ap900+...., selve pcmciakortet
skal
> jo nok være G modeller.

Okay

Fra : Mads Bahrt

Dato : 01-07-03 09:20

Stig Meyer Jensen wrote:
> [...]
> ved at nå mellem etagerne selv om AP står næsten lodret under hinanden.

Du er forhåbentligt opmærksom på at ved "normalopstilling" udsender1 de
fleste antenner størstedelen af deres signal i det vandrette plan og
stort set intet i det lodrette plan. Med mindre du har drejet nogle
antenner så dette er vendt er det ikke samrt at sætte dem lige
over/under hinanden.

MVH
Mads

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 04-07-03 08:49

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> stort set intet i det lodrette plan. Med mindre du har drejet nogle
> antenner så dette er vendt er det ikke samrt at sætte dem lige

Jeg har prøvet lidt af hvert, men tak for tippet ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 04-07-03 08:50

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
alle
> kan få ca. 2-3 mbit, da det primært er til surf på internet mv.

Tak for rådene. Jeg har lidt svært ved at se hvordan det trådløse skal
fungere helt uden kabler, så jeg tror vi smider 4 access points op og så
linker hver af dem med kabler.

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : JuNi

Dato : 04-07-03 13:54

Hvis kabelføring stadig giver dig sorger, så prøv at kigge på denne link.
Sorry jeg ved den er på tysk, men jeg har prøvet produkterne med succes Og
højere overførelseshastigheder end WLAN.
Ole
http://www.devolo.de/produkte/officenet/mldlanprodukte/index.php

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-07-03 20:29

"JuNi" <ole.juel@bluewin.ch> wrote in message
> Hvis kabelføring stadig giver dig sorger, så prøv at kigge på denne link.
> Sorry jeg ved den er på tysk, men jeg har prøvet produkterne med succes Og
> højere overførelseshastigheder end WLAN.

Powerplug ? Ja så skal man da til at lave ny El-installation hen til hvor
man vil have dataforbindelse... De virker jo kun under samme fase.. og i et
4 plans hun. Er der jo stor sansynlighed for at grupperne er jævnt
fordelt... Så når det plugges i.. har man altså kun 33% chance, for at man
har ramt den samme fase som det andet udstyr.

Fra : Iskold

Dato : 04-07-03 09:32

Prøv at kigge i PC Privat Computer det nye for juli, der er en meget god
test af trødløs netværk og des protokoller mm....

henrik