Børn-/familie-venlige hunderacer
Fra : Steen Nielsen

Dato : 29-06-03 19:36

Hej nyhedsgruppe..

Vi søger en hunde-race som er børnevenlig og som ikke er alt for stor, gerne
40 cm eller deromkring når den er fuld-voksen.
Vi har før haft en pragtfuld, schæfer som både var dejlig og børnevenlig,
men vi vil gerne have en mindre hund denne gang, da vi efterhånden er kommet
op i årene.

Vi har ikke meget forstand på racer og lign., det er også derfor vil vi
gerne have lidt (ekspert)hjælp til at foreslå nogle racer som vi måske
skulle kigge på.

Vi takker på forhånd for svar og tips.

Med venlig hilsen
Birthe og Steen

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 29-06-03 20:03

Hej
Mit råd til en lille hund og som er verdens sødeste og rareste hund er en
cavalier king charles spaniel

Fra : Jernladyen

Dato : 30-06-03 00:29

"Steen Nielsen" skrev d. 29-06-03 19:36 dette indlæg :
> [...]
vi
> gerne have lidt (ekspert)hjælp til at foreslå nogle racer som vi måske

En Golden Retriever går man ikke fejl af, hvis man køber den det rigtige
sted. Den er godt nok ikke meget mindre i størrlesen, men den er utrolig
nem at opdrage og i det hele have med at gøre. Jeg kender nogen, der har
en "pletfri" Golden Retriever, Vi har også selv en , men hun har mange
fysiske skavanker. Af sind, kan man ikke håbe på noget bedre, end vores
har. Hun er utrolig sød, kær og dejlig. Hvis man giver hende en besked,
er det nok at hviske det til hende, så gør hun det. Det er en hanhund,
vore venner har, og han er helt igennem pragtfuld. Eneste ulempe,set fra
mit synspunkt er, at han er hvid.
Hvis i er interesserede, kan jeg skaffe jer kennelens navn.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Mette & René

Dato : 30-06-03 07:12

">
..
> Hvis i er interesserede, kan jeg skaffe jer kennelens navn.
> Hilsen Jette

hejsa

jeg vil meget gerne vide navnet på den kennel, da vi selv skal til at have
hund og har besluttet os for en golden
mvh mette

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 30-06-03 09:15

On Mon, 30 Jun 2003 08:12:09 +0200, "Mette & René"
<metterene@tdcspace.dk> wrotd:

> [...]
>>
>hejsa
>
>jeg vil meget gerne vide navnet på den kennel, da vi selv skal til at have

,,,,,,,,,,, der er mange der bare avler løs på dem, jeg møder jævnligt
et par stykker som ikke opfører sig som de skal, over for andre hunde
eller mennesker, og nej det har intet med opdragelsen at gøre i disse
tilfælde. Jeg kender en bestemt der er her i området og det er en
rigtig golden helt perfekt overfor børn sød lydig og ingen problemer
med andre hunde overhovedet,populær overalt, den har faktisk
resulteret i at mange andre der har mødt den har købt samme race,
ingen tvivl om at det er en rigtig god race men man skal nok finde den
helt rigtige kennel at købe hos, kender desværre ikke kennelen hvor
denne hund kommer fra, men de er vist også bestilt forud i tiden
hvalpene altså

Fra : Susanne

Dato : 30-06-03 13:35

> [...]
> helt rigtige kennel at købe hos, kender desværre ikke kennelen hvor
> denne hund kommer fra, men de er vist også bestilt forud i tiden

Her må jeg desværre give punish ret. Jeg har 2 gange oplevet at mine hunde
er blevet overfaldet ganske umotiveret og begge gange har det været af en
golden (ikke den samme). Jeg kan ikke udelukke at det ene eksempel skyldes
manglende stimulering, men i det andet eksempel kendte jeg hunden. Jeg
passede den og havde været ude at gå en lang tur med den sammen med min
gamle westie. Når vi kommer tilbage ligger hundene sig ved siden af
hinanden, og pludselig sidder den her golden godt i flæsket på min westie
(den blev hårdt såret, men kom sig heldigvis igen efter 1 måned). Men den
bed _uden_ nogen form for advarsel!!! Da hunden normalt er rar og venlig
overfor både dyr og mennesker og ikke har lært at den ikke må knurre, kan
jeg kun tillægge dens adfærd en genetisk fejl/kortslutning i hovedet om man
vil.
Fordi jeg har oplevet at en golden har bidt uden advarsel 1 gang, er
selvfølgelig ikke et udtryk for at det ligger til racen, men jeg har
desværre hørt flere lignende historier om racen, så personligt ville jeg
passe meget på ved anskaffelsen af en sådan. Selvfølgelig er langt de fleste
goldens rare og venlige hunde, men ved alle racer kan man komme til at købe
katten i sækken.

Held og lykke med projekt hund

Med venlig hilsen
Susanne

Fra : Mari

Dato : 30-06-03 20:00

"Susanne" <susanne_af_danmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fleste
> goldens rare og venlige hunde, men ved alle racer kan man komme til at

Måske så du forleden, at jeg skrev om den Golden, der bor i nærheden
af os - og som ligeså uvarslet har bidt min hund i ryggen 3 gange.
Min hund er yderst social - og kan omgås ALLE - både hunde og mennesker.
Og der var absolut ingen signalering mellem hundene forinden den bed.

/Mari

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 30-06-03 23:01

> [...]
> Min hund er yderst social - og kan omgås ALLE - både hunde og mennesker.
> Og der var absolut ingen signalering mellem hundene forinden den bed.

Hej Mari

Der findes noget forfærdeligt inden for Golden... Men der findes lige så
meget godt! Desværre er der hunde i avlen, der måske i sig selv er meget
fornuftig, men som selv eller en af forældrene kommer fra kuld hvor flere er
blevet aflivet grundet psykiske problemer (umotiverede overfald,
signalfølsom osv.) og det kan jo bare ikke nytte at avle videre på en hund
der har det i generne, men er hunden flot og begår den sig godt er det
desværre ikke alle der har morale og selvrespekt nok til ikke at lade sådan
en hund indgår i avlen. Det er IMO en skændsel for seriøse opdrættere!
Derfor... Slå ikke alle over éen kam, men vælge i stedet hund med
omhu...!

Til Steen...

Nå, men jeg kan anbefale 3 aktuelle kuld... Der er 2 gode kuld ved
Djima/Lijynis ( http://www.djima-lijynis.dk/ ) og 1 godt kuld ved Whipcord
( http://www.kloster-gaarden.dk ) Sidstnævnte har jeg selv oplevet 2 kuld
fra og ved at der kommer nogen fornuftige, børnevenlige og rolige hunde fra.
(Det er ikke en reklame for nogen, blot tips til hvor man kan finde nogen
gode hunde... Har jo ingen økonomisk interesse i nogen af stederne...)

Du kan jo prøve at ringe til dem og snakke med dem... Så kan du se om det er
noget for dig. Ring evt. rundt til nogen kenneler der har nogen af de andre
hunde der er blevet anbefalet og gå på biblioteket og lån nogen bøger!
kan du danne dig et indtryk af hvilken race der vil passe jer bedst. Jeg ved
at de 2 kenneler jeg har nævnt ikke forsøger at sælge med arme og ben. Begge
steder er de meget gode til på en fin måde at hjælpe dig til at finde ud af
om det er en race for dig eller ej... Altså fair play og ikke noget "vil
skal af med hvalpene til hr. hvem-som-helst" noget!

Held og lykke i din søgen.

Rinnie

Fra : Mari

Dato : 02-07-03 18:58

"Rinnie Ilsøe" <admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> skrev i en
meddelelse news:bdqc0q$656$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Derfor... Slå ikke alle over éen kam, men vælge i stedet hund med
> omhu...!

Det er jeg normalt fuldstændig enig med dig i - men jeg anbefaler ikke
netop den race til nogen - der ikke selv kender avlslinierne. Netop
fordi
der har været avlet fuldstændigt uhæmmet i en periode, da den var
voldsomt populær.

Samme kriterium ville jeg vælge for andre populære racer. Dvs. vælg ikke
din hvalp ud fra race/udseende - men ud fra den opdrætter, der har lagt
avlshunde til. Det er måske mere beskrivende for, hvad jeg mener.

Det er nemlig meget vigtigt for om hunden er børnevenlig - at den har
haft
den perfekte familie og prægning i de uger, den befandt sig sammen med
moderen.

Mine hvalpe har boet i familiens egne rum. De har været medfamilien ude
af hjemmet - f.eks. på køretur til stranden eller i skoven. Ude på en
åben mark
hvor de har boltret sig i sikre omgivelser. De har boet i køkken eller i
nærheden
heraf - og de har haft masser af besøgende EFTER den 3'die uge - og ikke
FØR.
De har haft deres udendørs hundekravlegård - men masser af legeredskaber
og legetøj,
som har udviklet deres sanser og indbyrdes sociale. Der var både
tunneller, og
bakker - og andre intelligensudviklende redskaber.

Spørg så, om de trives.......... og kan omgås hvem og hvad som helst.
JA, det
er det de fik lagt bunden til - dengang - og som jeg blot bygger videre
på,
når de er kommet hjem til mig.

Gak ud og gør ligeså......... hvis du/I ønsker harmoni i flokken.

/Mari

Fra : Susanne

Dato : 01-07-03 13:32

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Min hund er yderst social - og kan omgås ALLE - både hunde og mennesker.
> Og der var absolut ingen signalering mellem hundene forinden den bed.

Nej, det så jeg ikke. Men sikke da en ubehagelig oplevelse! Jeg håber at din
hund har det godt igen.

Mvh
Susanne

Fra : Jernladyen

Dato : 30-06-03 20:58

"Mette & René" skrev d. 30-06-03 07:12 dette indlæg :

> [...]
> ..
> >
> hejsa
>
> jeg vil meget gerne vide navnet på den kennel, da vi selv skal til at

Hej Mette.
Familien der har "pragthunden" er på ferie, men jeg taler med dem i
overmorgen. Så skal jeg nok få navnet på kennelen. Jeg ved kun indtil
nu, at den ligger på sydsjælland.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Jernladyen

Dato : 02-07-03 21:15

> [...]
> ..
> >
> hejsa
>
> jeg vil meget gerne vide navnet på den kennel, da vi selv skal til at

Kennelens navn er "Prøvesøgaard". Den ligger i Kyse mellem Slagelse og
Næstved. Hvis du går ind på:http://www.stardog.dk/ så står kennelen nede
næsten i bunden i venstre side.
Den hund mine venner har, er kønnere end både moderen og faderen er. Jeg
har faktisk aldrig set så køn en Golden som ham (med undtagelse af vores
selvfølgelig, hvis man kun ser på hovederne).
Det ser dog ikke ud til, at de har hvalpe nu, men de har et link til en
anden kennel med Golden. Jeg vil tro, de også er gode, siden de linker
til dem. Og den anden kennel venter hvalpe i sensommeren.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-06-03 07:36

"Steen Nielsen" <steen@msdesign.dk> escribió en el mensaje

> Vi søger en hunde-race som er børnevenlig og som ikke er alt for
stor, gerne
> 40 cm eller deromkring når den er fuld-voksen.

Det lyder da som en Springer Spaniel i mine øre, (min mening er måske
farvet af at vi selv har en Springer Spaniel hehe). Vores er
superglad for børn og har alle dage leget sammen med naboens 1 års
gamle søn og genboens knægt på 2½. Det er en superkærlig hund med
masser af godt humør og masser af energi.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 30-06-03 09:52

Hejsa.

Tag på før du køber hund kursus hos Dansk kennel klub og dyrenes
beskyttelse.
Tag på en hundeudstilling gå rundt og tal med de forskellige hunderacer.
Læs hundebøger, ring til opdrættere af de racer i falder for.
Tag ud på en træningsplads, tal med ejerne og trænerne.
Pøj pøj med at finde den for jer rigtige hund.
V H Gitte

Fra : Dullermaren

Dato : 30-06-03 10:34

I skulle overveje er Welsh terrier,det er en hund der kun er lille af
størrelse,-ca. 45 cm.den har et pragtfuldt sind,- er frygtløs,klog og
meget legesyg, en virkelig god familie hund. Den fælder ikke men skal
trimmes ca. 3 gange årligt. vi har før både haft schæfer og Rottweilere,
men er nu faldet pladask for Welsh terrieren,- den har alle de gode
egenskaber fra de andre racer, men er noget nemmere at tage med. ( og så
tror folk ikke at den spiser små børn til morgen mad, som de desværre
ofte tror om rottweilere ) prøv at gå på nettet og find noget og
Welshén det fortryder I ikke,- men vær tålmodig der er ikke så mange af
dem.
Held og lykke

http://www.kandu.dk/

Fra : glad_beagle_ejer

Dato : 30-06-03 12:11

http://www.kandu.dk/

Fra : Th Frydensberg

Dato : 30-06-03 12:35

Steen Nielsen wrote:

Bassethound 33 cm høj 1 meter lang , doven og god som dagen lang
/th

Fra : dpl

Dato : 30-06-03 17:35

Th Frydensberg wrote:

> Bassethound 33 cm høj 1 meter lang , doven og god som dagen lang
> /th

Øh... kan du ikke lige fortælle det til vores basset på 5 år?! Han er
godtnok en kærlig, venlig sjæl, men doven, det er han dælme ikke. Basset
Hounds er drivende jagthunde, og de har brug for temmelig meget motion.

De der fede, dovne sofahunde ender desværre ofte med alvorlige
rygproblemer pga. de er i dårlig form. En basset hound skal man regne
med at motionere 1-2 timer dagligt. Vi har valgt at have to hunde, som
motionerer hinanden ganske meget, og derudover får nogle lange gåture
samt en del træning.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 30-06-03 14:44

en cokerspaniel er også en utrolig dejlig og nem hund, tror generalt at
spanieler er dejlige familie hunde.

Fra : Dullermaren

Dato : 01-07-03 07:06

De golden retrivere der er omtalt, -er de blevet kogevasket ? ellers er
de da vist normalt lidt over de 40 cm.

http://www.kandu.dk/

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 01-07-03 07:13

> De golden retrivere der er omtalt, -er de blevet kogevasket ? ellers er
> de da vist normalt lidt over de 40 cm.

Det hgar Jette også skrevet da hun foreslo' Golden!

"Den er godt nok ikke meget mindre i størrelsen" læser jeg som at den ikke
er meget mindre end den race de havde før.

I øvrigt er Standart-størrelsen for goldens...
Tæver: 51-56 cm.
Hanner: 56-61 cm.

Rinnie

--
Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 01-07-03 10:18

Hej Steen & Birte

I skulle kontakte Dansk Kennel klub og se på deres hjemmeside om et
"før du køber hund kursus" disse kurser indeholder mange gode
informationer, bl.a. hjælp til valg af race, så man her kan finde den
der passer bedst til ens behov og stille alle de ? man måske kunne
have i forbindelse med valg af race og andre relevante ting.

Jeg ved at disse kurser forgår over hele landet og koster kun 25,- og
varer vist nok tre timer, så måske er det værd at bruge tid på, inden
man vælger en hund, netop for at sikre at man ikke vælger en forkert
race fordi den har det rette udseende, man skal jo også sikre sig at
det ikke er en alt for aktiv race, hvis man ikke kan magte en sådan
type...

Håber I finder den rette hund, held og lykke i jagten

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Anja Bjerke

Dato : 01-07-03 17:13

Steen Nielsen wrote:
> [...]
>
> Vi har ikke meget forstand på racer og lign., det er også derfor vil
> vi gerne have lidt (ekspert)hjælp til at foreslå nogle racer som vi

Vi har tre gutter (drenge) (8, 3 og 2 år) som går godt sammen med vår
ruhårede gravhund. Man må bare passe på at barna ikke bruker hunden som
leketøy. Den er jo ganske liten. Hun kommer fra en linje med jakthunder, og
oppdretteren satser kun på hunder med sindig temperament.

Vår lille Rolly's temperament passer helt utmerket til en familie. Hun er
kjærlig og tålmodig med barna, og leker gjerne med dem. (Under oppsyn fra
oss voksne. "Vill" lek er forbudt.)

Hilsen Anja
(fra Norge)

Fra : Biker Mike

Dato : 03-07-03 06:39

Steen Nielsen wrote:
> [...]
>
> Vi har ikke meget forstand på racer og lign., det er også derfor vil
> vi gerne have lidt (ekspert)hjælp til at foreslå nogle racer som vi

Jeg vil da gerne anbefale den Danske / Svenske gårdhund, vi er i hvert fald
rigtig glad for vores, som vi syntes er den perfekte familiehund.

Hilsen Michael