Hævede bagben
Fra : Fudge

Dato : 29-06-03 18:47

Hej

Nu har vi så været ude og se på hest til hedne tøsen, som jeg tidligere
nævnte.

Hun havde selv været ude og prøve den. Også var jeg med derude i dag.

Den første ting jeg fik øje på, da jeg kom ind til den, var at den havde
hævede bagben.

Hun har selvfølgelig tænkt sig, at få dyrlæge til at se på den. Men jeg er
lidt i tvivl om, hvad det kan være.

Den har lige haft smed i fredags og har stået inde siden. Derfor tror jeg
godt det kan komme af, at den har stået stille. Den står bundet i spiltov,
så den går jo ikke rundt. Men det jeg undre mig mest over, var at benene
ikke var varme. Man kunne mærke lidt væske i benene. Kan det være
senebetændelse eller noget andet?

Hilsen Susanne

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 29-06-03 19:39

Hvis en hest står i spiltov, og derfor ikke har mulighed for at gå rundt, så
har de fleste hævede bagben.

Hvor længe har den stået i spiltov?

Det kan også godt være fordi at den har haft smed men jeg tror ikke at det
er sandsyndligt.

Det kan også være at der er blevet skiftet foder også er der nogle heste
hvor man kan se det på benen af dem.

Men selvfølgelig skal hun have en dyrlæge til at se på hesten inden hun
køber den. så hun kan være sikker.

mvh. camilla

Fra : Fudge

Dato : 29-06-03 21:00

> Hvis en hest står i spiltov, og derfor ikke har mulighed for at gå rundt,

> har de fleste hævede bagben.
>
> Hvor længe har den stået i spiltov?

Det ved jeg ikke. Men hvis hesten har været vant til at blive rørt ofte og
pludselig kommer til at stå helt stille, så kan det vel hurtigt komme eller
hvad?

Fra : Anet

Dato : 30-06-03 08:18

> [...]
> hævede bagben.
>
> Hun har selvfølgelig tænkt sig, at få dyrlæge til at se på den. Men jeg er

(klip)

Mit umiddelbare gæt vil være galde på benene. Det ses tit på heste der ikke
er helt unge. Galde behøver ikke at betyde noget men jeg ville nok lige lade
som du skrev dyrlægen checke det. Jeg kender en hest som får formindsket sin
galde i alle fire ben lige så snart den har været ude at bevæge sig. Galde
er aldrig et godt tegn men noget som hesten sagtens kan leve med i mange år
uden at det har betydning for rideligheden af hesten.

--
~Hilsen
Annette~>

Fra : Fudge

Dato : 01-07-03 21:05

Jeg har fundet ud af hvad der var galt med dens ben. Det var fordi den har
fået noget nyt foder, kombineret med at den var kommet til at stå stille.

Fra : Anet

Dato : 01-07-03 21:49

> [...]
> fået noget nyt foder, kombineret med at den var kommet til at stå stille.

husk at indføje i købsaftalen at den har hævede ben og at sælger oplyser at
det er pga. det og det. Så sælger ikke bare bagefter kan sige at du kunne jo
godt se selv at der var noget galt med hesten.

--
~Hilsen
Annette~