|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Afgift! Fra : Jens Blaabjerg \(rep~
 | 
 Dato :  29-06-03 16:36
 | 
 |  | Jeg kunne ikke lige google det så here goes.
 Jeg har lade mig fortælle at man afgiftsfrit kan få danske plader på et
 køretøj hvis man har boet længere tid i udlandet og flytter tilbage. Det
 kræver dog at man faktisk har ejet og benyttet køretøjet.
 Er der en her der ved noget om de regler, evt. har prøvet det.
 Jeg skal muligvis 6-12 måneder til U.S.A. og vil gerne vide om jeg skal
 direkte fra lufthavnen til MC-forhandleren med udsigt til at spare XK kr.
 Det lyder umiddelbart for godt til at være sandt, så en link til lovhjemmel
 ville også være fedt.
 Hvis det er sandt, så skal der vel betales afgift, hvis køretøjet senere
 bliver solgt eller?
 
 Jens
 RD
 
 
 
 
 |  |  | 
  Richard (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  29-06-03 16:43
 | 
 |  | 
 
            Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:
 > Jeg har lade mig fortælle at man afgiftsfrit kan få danske plader på et
 > køretøj hvis man har boet længere tid i udlandet og flytter tilbage. Det
 > kræver dog at man faktisk har ejet og benyttet køretøjet.
 Nej, du kan spare tolden og momsen af tolden, hvis du indfører køretøjet 
   som flyttegods. Det forudsætter, at du har været bosat i udlandet i 
 mindst 12 mdr. og har ejet køretøjet (og haft det indregistreret) der de 
 seneste 6.
 > Hvis det er sandt, så skal der vel betales afgift, hvis køretøjet senere
 > bliver solgt eller?
 Ja, men det er altså heller ikke sandt i det tilfælde    -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade |  |  | 
  Jens Blaabjerg \(rep~ (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~
 | 
 Dato :  29-06-03 16:53
 | 
 |  | 
 
            Richard wrote:
 > Ja, men det er altså heller ikke sandt i det tilfælde    Nitte, jeg tænkte det nok.
 Så slipper jeg for at stå med en Ducati i håndbagagen, for at komme hjem til
 en regning på 100.000...   Tak for hjælpen.
            
             |  |  | 
   Richard (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  29-06-03 17:04
 | 
 |  | 
 
            Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:
 > Så slipper jeg for at stå med en Ducati i håndbagagen, for at komme hjem til
 > en regning på 100.000...   NÅ, var det en så billig cykel du overvejede, nu du toede, du havde 
 chancen? - man får ikke meget ny Duc for så lidt; selv i reg.afgift 
 alene    -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade |  |  | 
    Jens Blaabjerg \(rep~ (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~
 | 
 Dato :  29-06-03 21:27
 | 
 |  | 
 
            Richard wrote:
 > NÅ, var det en så billig cykel du overvejede, nu du toede, du havde
 > chancen? - man får ikke meget ny Duc for så lidt; selv i reg.afgift
 > alene    Hehe, næ jeg skal sku ikke have en ny. Da jeg blev 18 var det en 916 jeg
 ville have, og det er det stadig....
 Kan godt være der er kommet meget fedt siden, men det er en drengedrøm, så
 jeg skal nok få en, selv om det først bliver den dag der er tale om en
 veterancykel...   Jens
 RD
            
             |  |  | 
     wheeler (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : wheeler
 | 
 Dato :  29-06-03 21:41
 | 
 |  | 
 "Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)" <xxx@blaabjerg.net>
 skrev
 > Richard wrote:
 > > NÅ, var det en så billig cykel du overvejede, nu du toede, du havde
 > > chancen? - man får ikke meget ny Duc for så lidt; selv i reg.afgift
 > > alene    [KLIP]
 Jeg troede ellers du havde noget 2T øverst på listen?    Told på MC er 10% hertil kommer importmoms på de normale 25% (afhængigt af
 afgiftspolitiken i US skulle du sikkert have sluppet noget tilsvarende dér i
 VAT)
 Reelt er det alene tolden + en evt. lavere udenlandspris (med mindre du
 altså køber nyt),
 du sparer ved et udlandsophold i 3. land...
 Hvis du skal være væk i så lang tid, vil du så ikke købe noget halvsjovt til
 en billig penge, som du hurtigt kan komme af med derovre inden hjemrejse?
 --
 Wheeler
 Fjern "x" i mailadresse ved direkte svar
 VFR 750 F
 TDR 125 R
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler |  |  | 
      Jens Blaabjerg \(rep~ (30-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~
 | 
 Dato :  30-06-03 08:35
 | 
 |  | 
 
            wheeler wrote:
 > Jeg troede ellers du havde noget 2T øverst på listen?    Hehe, jeg havde da ikke tænkt mig at sælge RD'en.
 Hvis jeg nu får sat en omdrejningstæller på der først starter ved 6K, så kan
 jeg også være med når vi taler bundtræk...   > Hvis du skal være væk i så lang tid, vil du så ikke købe noget
 > halvsjovt til en billig penge, som du hurtigt kan komme af med
 > derovre inden hjemrejse?
 Nææ, for jeg har faktisk ikke penge til det. Hvis jeg kunne spare 100K i
 afgift ville jeg dog ikke have noget imod at låne til dyret i banken.
 Jens
 Fortsat RD
            
             |  |  | 
     D@n Dethlefsen (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : D@n Dethlefsen
 | 
 Dato :  29-06-03 22:20
 | 
 |  | 
 
            Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:
 > Hehe, næ jeg skal sku ikke have en ny. Da jeg blev 18 var det en 916
 > jeg ville have, og det er det stadig....
 > Kan godt være der er kommet meget fedt siden, men det er en
 > drengedrøm, så jeg skal nok få en, selv om det først bliver den dag
 > der er tale om en veterancykel...   >
 Da jeg så 916`eren først gang var jeg solgt, sådan skulle jeg bare havde, 8
 år senere kun det så økonomisk blive til 916`erens lillesøster 748`eren
 (reelt kun anden motor alt andet er det samme), det var værd at vente på,
 glæd dig, hvor længe det så end varer for dit vedkommende.
 --
 mvh
 Dan -  DMCN#561
 (Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk slet "FJERN" fra adr. ved svar
            
             |  |  | 
      Jens Blaabjerg \(rep~ (30-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~
 | 
 Dato :  30-06-03 08:32
 | 
 |  | 
 
            D@n Dethlefsen wrote:
 > Da jeg så 916`eren først gang var jeg solgt, sådan skulle jeg bare
 > havde, 8 år senere kun det så økonomisk blive til 916`erens
 > lillesøster 748`eren (reelt kun anden motor alt andet er det samme),
 > det var værd at vente på, glæd dig, hvor længe det så end varer for
 > dit vedkommende.
 Tak..   Jeg venter med længsel
 Jens
 RD
            
             |  |  | 
  Kai Harrekilde-Peter~ (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~
 | 
 Dato :  29-06-03 19:41
 | 
 |  | Richard <richardpunktumpade@mail.dk> writes:
 
 > Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:
 > > Jeg har lade mig fortælle at man afgiftsfrit kan få danske plader på et
 > > køretøj hvis man har boet længere tid i udlandet og flytter tilbage. Det
 > > kræver dog at man faktisk har ejet og benyttet køretøjet.
 >
 > Nej, du kan spare tolden og momsen af tolden, hvis du indfører køretøjet
 >   som flyttegods. Det forudsætter, at du har været bosat i udlandet i
 > mindst 12 mdr. og har ejet køretøjet (og haft det indregistreret) der de
 > seneste 6.
 
 Told og moms af told, skriver du. Hvor meget told ligger der på en
 MC/B*l - jeg troede nemlig at der kun var afgift + moms.
 
 
 --Kai, exil-dansker
 
 
 
 
 |  |  | 
   Morten Juel (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Juel
 | 
 Dato :  29-06-03 19:43
 | 
 |  | > Told og moms af told, skriver du. Hvor meget told ligger der på en
 > MC/B*l - jeg troede nemlig at der kun var afgift + moms.
 
 told er når køretøjet kommer uden for eu af.
 er den ikke en 15-20% så vidt jeg husker !
 
 Mvh
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
    Kai Harrekilde-Peter~ (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~
 | 
 Dato :  29-06-03 19:56
 | 
 |  | "Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> writes:
 
 > > Told og moms af told, skriver du. Hvor meget told ligger der på en
 > > MC/B*l - jeg troede nemlig at der kun var afgift + moms.
 >
 > told er når køretøjet kommer uden for eu af.
 > er den ikke en 15-20% så vidt jeg husker !
 
 Ah, OK. Det var jo ikke så interessant for mig jo :-/
 
 
 --Kai (halv-svensker)
 
 
 |  |  | 
   Richard (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  29-06-03 23:43
 | 
 |  | 
 
            Kai Harrekilde-Petersen wrote:
 > Told og moms af told, skriver du. Hvor meget told ligger der på en
 > MC/B*l - jeg troede nemlig at der kun var afgift + moms.
 Ja, hvis cyklen kommer fra et EU-land, er der allerede betalt EU-told, 
 men Jens' skulle jo hjem fra USA og så skal den fortoldes ved indførsel 
 i DK. Kender ikke told-satsen; den kan slås op hos T&S.
 Igen ved import fra et land uden for EU beregnes moms af importværdien 
 inkl. told, med mindre det er flyttegods; så sparer du told og dorfor 
 også moms af den; men ikke af resten af importværdien.
 -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade |  |  | 
 |  |