permission driller lidt for meget
Fra : Michael Andreasen

Dato : 29-06-03 02:03

Jeg har en fil

-rw------- 1 1022 1022 10 Jun 29 02:18 /var/www/folder/.ftp

Er der en måde hvorfra jeg kan hente denne fil via et PHP script/web?

Jeg har forsøgt at sætte chmod 755 via backtics i PHP, men får en "Operation
not permitted .... " fejl.

Hvordan håndterer jeg denne fejl? Selve scriptet der forsøger at tilgå filen
er ejet af root:root, men det er vel apache's uid der bliver brugt
formentlig..

hvad gør jeg?

--
Med Venlig Hilsen
Michael Andreasen

Fra : Thomas D

Dato : 29-06-03 02:08

Michael Andreasen wrote:
> [...]
>
> Hvordan håndterer jeg denne fejl? Selve scriptet der forsøger at
> tilgå filen er ejet af root:root, men det er vel apache's uid der

Ja.

> hvad gør jeg?

ssh'er til serveren og chmodder den til 755.

Mvh
Thomas

Fra : Thomas D

Dato : 29-06-03 02:09

Michael Andreasen wrote:
> Jeg har en fil
>
> -rw------- 1 1022 1022 10 Jun 29 02:18
> /var/www/folder/.ftp
>
> Er der en måde hvorfra jeg kan hente denne fil via et PHP script/web?

Erhm... ja. Jeg glemte at du kan osse sætte apache til at køre som enten
root eller den bruger som ejer filen.
Jeg vil dog ikke anbefale at lade apache køre som root.

Mvh
Thomas

Fra : Michael Andreasen

Dato : 29-06-03 02:21

"Thomas D" <dinadur@hotmail.com> wrote in message

> Erhm... ja. Jeg glemte at du kan osse sætte apache til at køre som enten
> root eller den bruger som ejer filen.
> Jeg vil dog ikke anbefale at lade apache køre som root.

Jeg burde måske have skrevet, at denne fil ikke er den eneste.. jeg har
mange eksemplarer af denne fil, som alle er ejet af forskellige uid/gid

Så det er udelukket.

apache som root er også udelukket.

Spekulerede på om jeg kunne lade PHP execute et root ejet shell script som
læser filen. Hvis apache brugeren starter et script som er ejet af root, så
må det script vel blive startet som root? eller?

nej jeg er lidt forvirret over det.

Michael

Fra : Michael Andreasen

Dato : 29-06-03 02:36

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> læser filen. Hvis apache brugeren starter et script som er ejet af root,

> må det script vel blive startet som root? eller?

Hvad med sudo? Kan det bruges her.. har rodet rundt i man sudo, men er ikke
vant til at arbejde med den.

Nogen der kan guide mig lidt

Michael