Skrigehals midt om natten, men hvad?
Fra : Lars Kristensen

Dato : 29-06-03 00:08

Hej NG

Min forældre har et par fugle siddende der for et par dage siden begyndte at
sidde og, ja det bedste ord er vel, skrige, midt om natten. Fordi det jo
netop er mørkt, har jeg kun set den i utydelig siluet og den ser ud som om
den har et rimeligt stort vingefang i stil med en, vil jeg skyde på,
mellemstørrelse ugle, hvilket vores bedste bud også er.
Som sagt sidder der et par stykker i området. De sidder for det meste kun
stille i omkring 20-30 sekunder på tagrygge og antenner o.l. for derefter at
lette og flyve hen til et nyt sted ikke langt fra der hvor den lettede fra.

Da det hele ikke kun skal være gætterier ud fra en måske dårlig beskrivelse
har jeg forsøgt at optage den med en standard computer mikrofon. Filen, der
er på ca. 300kbyte, kan findes her:
http://acdc.dk/ukendt_fugl.wav

Ud fra en sammenligning med nogle samples på en fugle cd lyder det lidt i
stil med en kirkeugle, men den skulle kun være omkring 23 cm lang.
Umiddelbart synes jeg den så større ud, så jeg er ikke sikker på kirkeuglen.
Er der nogen af jer der har et bud?

På forhånd tak!

Mvh
Lars

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 29-06-03 11:12

Lars Kristensen wrote:
> [...]
> lang. Umiddelbart synes jeg den så større ud, så jeg er ikke sikker
> på kirkeuglen. Er der nogen af jer der har et bud?

Skovhornugle Asio otus

http://www.ifrance.com/WPBS/index.htm

Mikkel

Fra : Erhardt Ecklon

Dato : 29-06-03 12:12

> Skovhornugle Asio otus
>
> http://www.ifrance.com/WPBS/index.htm
>
> Mikkel

Enig med Mikkel

http://perso.wanadoo.fr/samples1/1721.mp3

Erhardt Ecklon
www.Snatur.dk
Svendborg

Fra : Lars Kristensen

Dato : 29-06-03 13:37

"Erhardt Ecklon" <Erhardt@Ecklonx.dk> wrote in message

> Enig med Mikkel
>
> http://perso.wanadoo.fr/samples1/1721.mp3

Takker for forslagene. Søgte lidt på nettet efter Skovhornuglen. Jeg er lidt
nysgerrig for det er ikke en fugl mine forældre eller jeg har hørt midt om
natten i de 20 år vi har boet her i bunden af Hornsherred, så jeg overvejede
om det var en sjælden fugle der var kommet her til. Ser dog ud som om den er
relativt almindelig, hvis det er den.
I min søgen på Nettet faldt jeg over birdwatch.dk. De har også en lydsample
liggende, men den lyder ikke som det jeg hørte. Deres sample lyder mere som
en der står og puster på et græsstrå. Er det deres sample der er "forkert"
eller er det mon jeres bud der ikke helt passer?

Mvh
Lars

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 29-06-03 19:40

Lars Kristensen wrote:
> [...]
> sample lyder mere som en der står og puster på et græsstrå. Er det
> deres sample der er "forkert" eller er det mon jeres bud der ikke
Du kan finde mange samples som ikke lyder som "din" lyd. Husk at fugle har
mange forskellige kald. Han og hun siger forskelligt, unger meget
anderledes. Det er dog ikke 14 dage siden jeg hørte præcis din lyd. Jeg er
stadig helt overbevist om at det er Skovhornugle.

Hilsen Mikkel

Fra : lars Kristensen

Dato : 29-06-03 20:42

Jens Mikkel Lausten wrote:

> [...]
> anderledes. Det er dog ikke 14 dage siden jeg hørte præcis din lyd. Jeg er
> stadig helt overbevist om at det er Skovhornugle.

Hej Mikkel

En, ved navn Henning, har sendt mig en fil med Skovhornugles repertoire
- eller i hvert fald en del af det. Der var også det jeg hørte i mellem.
Så jeg er blevet overbevist nu. Tak til jer tre.

mvh
Lars