LARM!!!!!!
Fra : Steffen Nielsen

Dato : 29-06-03 00:14

min strømforsynings køler larmer som en i satan nogen der har et forslag til
hvad jeg kan gøre

Fra : Michael Kristensen

Dato : 29-06-03 00:49

> min strømforsynings køler larmer som en i satan nogen der har et forslag
til
> hvad jeg kan gøre

Prøv ovre i dk.edb.hardware.stoej

Fra : /Ole

Dato : 29-06-03 07:11

Hvilken slags larm er det?
Er det vingerne, der slår imod, eller?

/Ole

Fra : Kim Borg Petersen

Dato : 29-06-03 07:27

køb en ny 80 mm støj svag blæser... og skrug din strøm forsyning ad.. det er
nemt nok... hvis stikkene ikke passer sammen.. så klip ledningerne over og
sammel dem med et par sammelmuffer... det er ikke så svært... og det virker
!!

Fra : Karsten Krambs

Dato : 29-06-03 09:10

On Sun, 29 Jun 2003 08:27:06 +0200, "Kim Borg Petersen"
<Qbas_dk@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>sammel dem med et par sammelmuffer... det er ikke så svært... og det virker
Sæt samtidig en regulator på - og bor hul til et potmeter på bagsiden.
Så du udefra kan regulere spændingen på din på blæser.

Karsten

Fra : Aragorn23

Dato : 29-06-03 10:17

Køb en 80mm 12dB papst køler, den kan du ikke høre!

--
Mød mig på www.pcsalg.webbyen.dk

Fra : Gismo

Dato : 29-06-03 13:36

"Aragorn23" <aragorn23@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Køb en 80mm 12dB papst køler, den kan du ikke høre!

Jo man kan. Det larmer når den puster luften mod noget, og der hvor den
tager det fra ...

Gismo

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 29-06-03 15:40

"Steffen Nielsen" <uggi2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> min strømforsynings køler larmer som en i satan nogen der har et forslag
til
> hvad jeg kan gøre
Klip kølegitteret af, det larmer når luften bevæger sig igennem det, skift
desuden blæseren til en mere støjsvag én som mange af de andre anbefaler.
Hvis du er lidt fiks på fingrerne vil jeg også anbefale pot løsningen :)

/Morten

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 29-06-03 16:51

Hej Steffen. Du har to muligheder:

1 * At nedsætte hastigheden på din nuværende blæser (med deraf ringere
køling)
2 * At udskifte din nuværende blæser med en der "køler mere pr.dB". PAPST er
de bedste på det punkt, men de koster også mere en alm.blæsere.

Jeg ville naturligvis selv vælge punkt 2, men nu sælger vi dem jo også..

--

Jesper Ryskin, ejer af Webconsult
Din PC støjer! Gør noget ved det på asp.webconsult.dk eller

Fra : Preben

Dato : 29-06-03 20:03

> 2 * At udskifte din nuværende blæser med en der "køler mere pr.dB". PAPST er
> de bedste på det punkt, men de koster også mere en alm.blæsere.

Ja, men hvilket airflow er nødvendigt for at det køles nok.

Jeg har selv et par AOpen skod forsyninger, som jeg meget gerne vil
smække en bedre blæser i, men hvilket flow er nødvendigt. Er det nok med
deres mindste model af 80mm blæsere som kun støjer 12dB.

Støjen fra en bærbar er selv nogen gange for meget for mig.. Så du kan
vel godt se, jeg lider af store problemer med AOPens kabinetter - f.eks.
HQ08 som selv står og synger med på støjen!!!

Jeg har prøvet at teste om det var CPU-køleren og endda skiftet denne,
men det er ikke her problemet ligger. Harddisken vil nok give lidt støj
da det er en 10K SCSI, men tror nu nærmere det er strømforsyningen der
er problemet - eller rettere det ved jeg næsten det er. For harddisken
larmer på en anden måde.

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 30-06-03 12:25

> Ja, men hvilket airflow er nødvendigt for at det køles nok.

Det bedste man kan gøre, er at købe en anelse større blæser, som så er
temperaturstyret. Dvs. i dette tilfælde f.eks. en 80mm 2050rpm PAPST
temp.styret (link i bunden). Den vil jo justere sig ind efter det konkrete
temperaturforbrug.

> Støjen fra en bærbar er selv nogen gange for meget for mig.. Så du kan
> vel godt se, jeg lider af store problemer med AOPens kabinetter - f.eks.
> HQ08 som selv står og synger med på støjen!!!

Ja, det kan jeg sagtens forestille mig! Er du klar over, at der eksisterer
Magic Fleece støjdæmpningsmåtter til netop dette kabinet? Jeg vil gerne tage
det hjem, hvis du vil have det.

Mht. det med at harddisken larmer på en anden måde, så kan det være meget
svært at afgøre. Det kan lige så godt være det, der er problemet - måske
igennem at kabinettet synger, som du selv siger.

Du skulle måske overveje måtter meget seriøst, så får du dæmpet samtlige
støjkilder i kabinettet.

Link:
http://asp.webconsult.dk/privat/vareinfo.asp?VareID=94

Fra : Preben

Dato : 30-06-03 14:14

> [...]
> temperaturstyret. Dvs. i dette tilfælde f.eks. en 80mm 2050rpm PAPST
> temp.styret (link i bunden). Den vil jo justere sig ind efter det konkrete

Ja ok.. Den er bare lidt dyr jo, men det er der selvfølgelig ikke noget
at gøre ved. Jeg tror jeg ved med rimelig stor sikkerhed at det er denne
strømforsyning der er det STORE problem.

> Ja, det kan jeg sagtens forestille mig! Er du klar over, at der eksisterer
> Magic Fleece støjdæmpningsmåtter til netop dette kabinet? Jeg vil gerne tage
> det hjem, hvis du vil have det.

Nej, det anede mig ikke, men jeg har dog fundet en billig, men udmærket
løsning på det problem. Jeg har blot indsat et stykke tykt papir mellem
plastfronten og selve kabinettoppen. Det dæmper faktisk utrolig meget af
støjen fra at kabinettet begynder at synge. Det er næsten ligeså godt
som at pille siderne af kabinettet.

Desuden har jeg stillet kabinettet på et stykke gulvtæppe, så det ikke
står direkte ned mod trægulvet - det hjalp også en del faktisk!

> [...]
> igennem at kabinettet synger, som du selv siger.
>
> Du skulle måske overveje måtter meget seriøst, så får du dæmpet samtlige

Jeg har haft lagt øret tæt til harddisken og den larmer ikke når jeg
ikke bruger disken - altså når den bare står og summer med en 10000
omdrejninger siger den egentlig ikke meget.
Derimod - når den læser larmer den jo som et ondt år, men det er en helt
anden form for ikke-ensformig støj - og det kan jeg sagtens leve med,
når man har en lækker ydelse!

Mvh / Preben

P.S. Nøjes lige med at skifte blæseren i strømforsyningen i første
omgang! En studerende har jo ikke penge som skidt :( Desværre!

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 07-07-03 00:41

> [...]
> Derimod - når den læser larmer den jo som et ondt år, men det er en helt
> anden form for ikke-ensformig støj - og det kan jeg sagtens leve med,

Hej Preben. Det er da herligt, at du har fået det meget bedre med din
maskine!

Jeg vil blot minde om, at ofte kan du ikke decideret høre den larm der
kommer fra disken ved at sætte øret til den. Ofte larmer den nemlig først
rigtigt, når støjen når ud i resten af kabinettet, og derfor tror man ofte
at det er støj fra andre ting, f.eks. diverse blæsere, men i virkeligheden
kommer det fra den hurtigt roterende harddisk, der sætter svingninger ud i
hele kabinettet.

Prøv evt. at søg efter HDSleep.exe på nettet. Med det program kan du slukke
disken, og derefter lytte efter om der sker noget. Så er du da sikker på, at
du ikke går glip af en rimelig billig og nem støjdæmpning :)