Hellere lille og vågen ....
Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 28-06-03 21:59

      Hej Gruppe =)

   Jeg bliver altså nødt til at dele :) Jeg har jo fået helpart
på Galant og han bliver naturligvis passet og plejet i alle ender og
kanter. Går på græs med et par fjordheste og bliver kun redet af mig
og en rigtig sød og dygtig pige som synes det er herligt at få lov at
ride ham da han kan lidt mere end den pony hun har halvpart på.... Og
sørme så om ikke prusser pludselig kan bukke nakken og gå pænt?
   Jamen jamen - det går jo derud af i kort smukt samlet galop -
næsten så min træner får tårer i øjnene ;) Og vi er begyndt at springe
- og det skal jeg ellers love for at den lille hest kan li' - her i
aftes da vi sprang gik det i så høj hast at vi måtte tage et spring ad
gangen - og så ellers et par runder i ræs for at få brændt noget af
energien af ;) Og skovture er den rene svir - det går bare derud af
både ud og hjem. Og samtidig er han blevet en helt sød og harmonisk
hest at omgås =) Glad og nysgerrig ....
   Jeg er fandme glad for at jeg valgte at smide så mange penge
efter ham om måneden frem for at beholde status quo. Faktisk så glad
for det at jeg er ved at se om jeg ikke kan komme til at eje ham i
stedet =) Jeg glæder mig som et lille barn kan jeg godt sige jer =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : skingur

Dato : 29-06-03 00:30

"Trine Stubbe Teglbjærg" skrev d. 28-06-03 21:59 dette indlæg :
> [...]
> for det at jeg er ved at se om jeg ikke kan komme til at eje ham i
> stedet =) Jeg glæder mig som et lille barn kan jeg godt sige jer =)

Tillykke.. ja, det betyder uendelig for vores hyppere at vide, at de er
nummer eet og at de er elskede! Hvor længe kan du have ham på denne
måde? Det er billigere end at eje.. men på den anden side, der er sgu
også noget psykisk i at vide at "det er MIN"!

Tillykke med jeres fremgang!

Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 29-06-03 08:59

On Sat, 28 Jun 2003 23:30:27 GMT, "skingur" <skingur.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>måde? Det er billigere end at eje.. men på den anden side, der er sgu
>også noget psykisk i at vide at "det er MIN"!

   Det koster mig nøjagtigt det samme at have helpart som at købe
ham - bortset fra anskaffelsesprisen. =) Jeg betaler som det ser ud nu
i forvejen alle udgifter på ham - og skal oven i købet levere nogle
weekendvagter - og i rideskolesæsonen låne ham ud en time om ugen (Men
til en der så heldigvis kan noget). Så ved at købe ham får jeg de
samme udgifter (Men færre penge på kontoen her og nu ;) men til
gengæld bestemmer jeg selv om jeg vil gi en weekendvagt eller to om
måneden. Og har hun brug for ham til en time i ny og næ så skylder hun
mig 150,- om måneden på den konto....
   Men det var da også på høje tid at jeg kom indover alt inden
for pasning og pleje. Første besøg af smeden resulterede i et "Hvem
fanden har smidt sko på ham sidst??!!???!!" Balleforskydning mellem 5
og 8 mm var dommen - men han regner med at kunne rette det op i løbet
af denne og de 2 næste gange med almindelige beslag heldigvis. Og
skulle smeden lave noget lort - så er han da gudskelov registreret så
vi kan komme efter ham. =) Samtidig har han fået beskåret baghove -
noget der ikke er blevet gjort i umindelige tider - og han har da også
hidtil stået "meget pænt" men efter en skade hvor han har haft den ene
hov pakket ind i næsten en måned så var den hov altså lige rigeligt
lang.
   Samtidig ved jeg nu hvorfor han har haft ondt i ryggen -
sadlen han har gået med har været ved at falde fra hinanden og er nu
endeligt gået i stykker. Den ene sadelpude sidder kun fast i enderne
nu :/ Efter 3 dages korrekt ridning med en sadel der er i orden har
han nu ikke ondt i ryggen mere. Samtidig kan jeg nu bruge den hårde
massagegnubber på ham - næsten alle steder - og næsten så hårdt jeg
vil.... Faktisk nyder han det nu på en stor del af kroppen - og på
halsen kan jeg gnubbe så hårdt jeg har lyst - så længe jeg gider uden
at han bider efter mig men i stedet står med sitrende læber og et
saligt udtryk =)
   Så nu skal jeg altså bare ha prisen på hvad hun vil ha for
ham. Det har hun ikke alt for nemt ved at gi - hun "skal lige finde ud
af hvad en i samme uddannelsesniveau, stand og alder vil koste ved
hestehandleren" men gav alligevel en måske-pris på 14 - 15K. "Hun skal
jo finde en erstatning for ham - og hvis en erstatning i samme alder
nu koster 20K ....." *suk* Så skal jeg vist ikke ha ham medmindre det
er prisen med to sadler og alt andet udstyr.
   Og så skal han lige gennem en handelsundersøgelse. Han går
muligvis ikke rent igennem da han jo altså er en ældre herre (Jeg
regner ikke med at han klarer en bøjeprøve til UG) men så ved jeg hvad
jeg har købt mig til af eventuel ballade. Han har aldrig været syg af
noget der sådan krævede dyrlæge - halthed når han har smidt en sko,
forkølelse når resten af stalden har været det (Nogle gange er han
gået fri selv om de jo har gået sammen) og så den her skade hvor han
trådte et stykke træflis op i hoven - hvor der jo godt nok var dyrlæge
til men det er vel ikke som sådan sygdom? =)
   Så jeg venter stadig i spænding. Der er ridelejr derude lige
nu så ejeren har vist ikke den store tid til at finde ud af det med
priser - så jeg bruger ventetiden på at få redet en masse på min
dejlige krudtugle og på at finde ud af hvad de forskellige ting
koster. =)
   Puh, hvad hjertet er fuldt af hvad? ;)

Fra : Anne Berit Nyland

Dato : 29-06-03 19:08

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i melding
> [...]
> nu koster 20K ....." *suk* Så skal jeg vist ikke ha ham medmindre det
> er prisen med to sadler og alt andet udstyr.
Hva slags hest er det og hvor gammel er den? Bare interessant å sammenligne
prisnivået i Danmark og Norge.

Anne Berit

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 29-06-03 21:19

On Sun, 29 Jun 2003 20:07:38 +0200, "Anne Berit Nyland"
<btnyland@broadpark.no> wrote:

>"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i melding
>alder
>Hva slags hest er det og hvor gammel er den? Bare interessant å sammenligne
>prisnivået i Danmark og Norge.

   En Dansk Varmblod - 17 år gammel og han går LA i dressur og LB
i spring. Desuden har han gået både jagt og distance.
   Men så vidt jeg ved koster heste altså mere i Sverige =)

Fra : Pia J

Dato : 29-06-03 21:32

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message

> En Dansk Varmblod - 17 år gammel og han går LA i dressur og LB
> i spring. Desuden har han gået både jagt og distance.
> Men så vidt jeg ved koster heste altså mere i Sverige =)

Han er sikkert en skøn hest - men jeg synes 20K er for dyrt. Meget for dyrt.
17 år så er han mere end midaldrende for en DV.

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 29-06-03 22:00

On Sun, 29 Jun 2003 22:31:56 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Han er sikkert en skøn hest - men jeg synes 20K er for dyrt. Meget for dyrt.
>17 år så er han mere end midaldrende for en DV.

   Ja - jeg siger jo også at jeg ikke vil betale så meget for ham
- selv om det er med udstyr (Det vil sige en sadel, en trense, et
skridttæppe og formentlig et dækken). 14K er mere realistisk i mine
øjne....

Fra : Pia J

Dato : 30-06-03 07:54

> [...]

> - selv om det er med udstyr (Det vil sige en sadel, en trense, et
> skridttæppe og formentlig et dækken). 14K er mere realistisk i mine

Ja, det lyder fornuftigt med tilbehør. Måske hun skal give mere for en ny
skolehest, men mind hende lige om hvad hun sparer, fremtidige
dyrlægeregninger til en aldrende hest, indkøb af en ny HELT uden indskud fra
dig, hvis han pludselig fejler noget og ikke kan bruges længere. Man kan
heller ikke sælge sin brugte bil og forvente at tjene på den og købe en ny
uden omkostninger.

Jeg håber det lykkes, for han fortjener da en alderdom uden en masse unger
der gumper rundt på hans stakkels ryg. I øvrigt kender jeg en, stor kæmpe
dressurhest, som stadig går distance stævner i en alder af... 22 tror jeg?
Han er muligvis holdt op, men jeg mener han opnåede at blive B-hest som
20-årig. Og gik aldrig ud pga ben, havde en puls der var lavere end "min"
arabers hvilepuls.

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 30-06-03 21:04

On Mon, 30 Jun 2003 08:53:56 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>heller ikke sælge sin brugte bil og forvente at tjene på den og købe en ny

   Jeg venter såmen også i spænding på hvad hun ender med at sige
hun vil ha ;) Jeg har alle argumenterne i orden - bare roligt =)

> [...]
>Han er muligvis holdt op, men jeg mener han opnåede at blive B-hest som
>20-årig. Og gik aldrig ud pga ben, havde en puls der var lavere end "min"

   Galant viser også storform til sådan noget som jagt og i det
hele tager ridning i skov. Der er ikke noget med at puste meget og
længe der. Jeg har faktisk i sinde at starte distancestævner på ham.
=) Men i det hele taget kan han sagtens gå noget let dressur (B-hest
bliver han aldrig :) og noget springning og da jeg jo har behov for en
lærehest er det helt i vinkel =)

Fra : Anne Berit Nyland

Dato : 29-06-03 23:28

> En Dansk Varmblod - 17 år gammel og han går LA i dressur og LB
> i spring. Desuden har han gået både jagt og distance.
> Men så vidt jeg ved koster heste altså mere i Sverige =)
Hun forlanger altså 20.000,- DKR (ca. 22800,- Nkr.) for en 17 år gammel
varmblodshest? Varmblodser nærmer seg vel snart pensjonsalderen når de er så
gamle, eller? Jeg hadde ikke gitt så mye nei.

Anne Berit

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 30-06-03 21:07

On Mon, 30 Jun 2003 00:27:59 +0200, "Anne Berit Nyland"

>Hun forlanger altså 20.000,- DKR (ca. 22800,- Nkr.)

   Sorry - Norge så :)

> for en 17 år gammel
>varmblodshest? Varmblodser nærmer seg vel snart pensjonsalderen når de er så
>gamle, eller? Jeg hadde ikke gitt så mye nei.

   Hun mumlede i hvert fald om at hvis nu en erstatning kostede
alt for meget .... og bla bla ... Men nævnte som sagt 14 - 15K som et
udgangpunkt. Lige nu er hun så igang med uge 2 ud af 2 ugers ridelejr
så hun har en del om ørerne lige nu - så jeg venter tålmodigt på at
høre mere =)