alder på hundehvalpe
Fra : Li Lo

Dato : 28-06-03 19:52

hvor gammel skal en hundehvalp endelig være før man må sælge den ?? da jeg
fik min var hun 8 uger jeg syndes det var meget tidligt og der var hun taget
fra moren, som de havde solgt... ??

venlig hilsen Lise Lotte og Bella

Fra : Therese

Dato : 28-06-03 20:19

"Li Lo" skrev
> hvor gammel skal en hundehvalp endelig være før man må sælge den ?? da jeg
> fik min var hun 8 uger jeg syndes det var meget tidligt og der var hun
taget
> fra moren, som de havde solgt... ??

Grænsen hedder min. 8 uger.
Mange kenneler vælger at beholde hvalpene længere tid, hvilket efter min
mening er helt fint. Det er jo dem, der kender sin race bedst Vi fik
vores da han blev 8 uger, hvilket jeg da er glad for. Det er dejligt at være
med til at præge sin hvalp fra det tidspunkt, og de er IMO ikke så
interesserede i moren på dette tidspunkt og det samme den anden vej.

Jeg ville dog blive meget mistænksom, hvis et sted, jeg skulle have hund
fra, solgte moren inden hvalpene er kommet hjemmefra og endnu mere hvorfor
sælger de hende????

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 30-06-03 13:21

Hej

hvad hvis det er hvalpe hentet i udlandet hvor de ikke har samme
regler som her? - i finland må man sælge hvalpe allerede v. 7 ugers
alderen...er der nogen af jer der ved om man må føre så unde hunde ind
i landet?

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Kim Christensen

Dato : 30-06-03 18:44

asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson) wrote in message news:<f9242a90.0306300421.294028a6@posting.google.com>...
> [...]
> regler som her? - i finland må man sælge hvalpe allerede v. 7 ugers
> alderen...er der nogen af jer der ved om man må føre så unde hunde ind

Da jeg fik min hvalp fra Finland i April måned fik jeg oplyst af
opdrætteren at grænsealderen også i Finland er 8 uger. Det er
muligvis ændret i nyere tid.
Der er ingen egentlig kontrol ved indførelse af hvalpe fra EU lande.
Den eneste instans min lille hvalp mødte var toldvæsenet.

Hilsen Kim

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 01-07-03 09:59

Hej Kim

Tak for oplysningen, jeg har nemlig set hvalpe netop fra finland der
er taget fra moderen allerede v. 7 ugers alderen, det synes jeg
personligt er lige tidligt nok, hellere de er ældre, men jeg synes jo
netop det er underligt hvis man i DK har en regel om at man ikke må
tage/sælge hvalpe fra moderen før 8 uger, at man så må føre yngre
hvalpe ind i landet, hænger jo så ikke rigtigt sammen, men sikkert
typisk for DK...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 01-07-03 10:15

Hej Jeanette

Jeg mener at kunne huske fra et - skrækkeligt - tv-program for nogle år
siden, om hvordan nogle hundehandlere kørte til Østeuropa og Irland og købte
hvalpe (meget unge 4,5, 6 ugers) og der var ingen probemer med at føre dem
ind i landet, men de måtte bare først sælge dem videre her i DK, når de var
8 uger.

--
KH
Søs

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 02-07-03 09:53

Hej Søs

Jamen altså, hvad er vores regler så værd her i DK, når vi ikke sørger
for at overholde vore egne love...og når der er opdrætter der må sælge
deres hunde i udlandet før 8 uger, bør det så ikke også være forbudt
at føre sådanne hunde ind i landet...hvad gør DKK mon ved sådan
noget...trist at dyr må lide unødig overlast fordi mennesker vil tjene
penge på dem, trist verden...og trist at mennesker vælger at købe
hunde så uge og derved støtter dem der er ligeglade..

Triste tanker fra

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Jytte

Dato : 02-07-03 11:16

> [...]
> penge på dem, trist verden...og trist at mennesker vælger at købe
> hunde så uge og derved støtter dem der er ligeglade..

Hej.
Det er jo ikke DKK der skal sørge for at landets love bliver overholdt. De
kan kun holde orden i egne rækker.
Det er jo hundehandlere der importerer hele kuld helt små hvalpe og sælger
dem videre til danskerne, der gladeligt køber dem Racerene uden papirer til
det halve af hvad en stambogsført hund koster her.
Hvalpen er sød, hvornår den er taget fra sin mor er køberen ligeglad med.
Triste tanker også herfra
Jytte

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 07-07-03 10:46

Hej Jytte

Det med det kun er hundehandlere der importerer hvalpe under 8 uger,
tager du fejl af, for der er jo en hel del mennesker(private) der
finder hunde fra udlandet og får dem hjem til DK - her er også folk
der gladeligt køber hvalpe under 8 uger med papirer og racerene..at de
kan få deres hunde overført til DK og DKK er mig en gåde, for DKK skal
vel overholde deres egne regler, men det er vist tit det ikke sker,
for der er jo penge i skidtet

Jeg har desværre hørt om flere tilfælde om så unge hunde, og skammer
mig over at man kan være så kold.

Flere triste tanker fra

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Jytte

Dato : 07-07-03 12:08

> [...]
> for der er jo penge i skidtet
>
> Jeg har desværre hørt om flere tilfælde om så unge hunde, og skammer

Hej Jeannette.
DKK kan jo ikke se hvornår hvalpen er kommet til landet, og hvis den er fra
et FCI land, vil den jo blive overført til dansk stambog. Der er dog
undtagelser også fra FCI lande, hvorfra hunde ikke vil kunne overføres til
dansk stambog.
Jeg har selv i tidens løb købt flere hvalpe i udlandet, ligeledes har jeg da
også kendskab til en del importer. Jeg kender ingen tilfælde hvor hvalpene
var under 8 uger.
Men jeg giver dig helt ret, det er sørgeligt når det sker. Men jeg holder
stadigvæk fast i at det hovedsageligt er hundehandlere der køber hele kuld,
der er jævnligt annoncer på nettet. Da der jo ikke er meget kontrol ved
grænsen, kan man jo frit køre ind i landet. Papirer kan jo også forfalskes,
så der står hvalpene er ældre.
Vi har rejst med vores hunde i over 20 år, vi er aldrig blevet kontrolleret
ved grænsen, så det er ikke noget problem at købe hund i udlandet.
I hvilke lande har du kendskab til at der købes for små hvalpe, som folk
tager med hjem?
Hilsen
Jytte

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 12-07-03 11:59

Hej igen Jytte

Som nævnt i tidligere indlæg, ved jeg at der er ejere der har købt
hunde i finland der kun var 7 uger, de må nemlig gerne sælges allerede
der fra 7 uger.

Så kan danmark jo have nok så mange regler, når danskerne selv synes
der er i orden at fjerne så unge hvalpe fra moderen..

Iøvrigt tror jeg faktisk efterhånden at der er mange flere der gør
dette end man tror, for der føres jo ikke statistikker over den slags,
for som du selv skriver, hvordan skal man kontrollere det hvis der
ikke er kontrol ved grænsen?
-dog mener jeg jo at DKK burde kunne regne ud hvor gammel en hvalp har
været da den kom til landet, og her så kunne gribe ind, netop ved ikke
at udstede en dansk stambog. - så stopper den slags uhyrligheder jo,
så venter man vist hellere på at hunden er gammel nok iflg. danske
regler...??

Men igen er der jo også penge i den slags og DKK vil vist også hellere
tjene på det end miste penge, ligesom de heller ikke gør så meget for
at stoppe hundehandel, da der her også er mange penge indvolveret, det
er der set mange eksempler på i fortiden...desværre

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 02-07-03 18:26

> [...]
>for at overholde vore egne love...og når der er opdrætter der må sælge
>deres hunde i udlandet før 8 uger, bør det så ikke også være forbudt

Jeg mener reglen går på at man ikke må tage hvalpe fra moderen før de
er 8 uger. At udvide det til regler omkring import fra de enkelte
grænsetilfælde hvor nogen importerer hvalpe på under 8 uger fra de
formentlig få lande hvor eksperterne har vurderet anderledes er måske
at lovgive lige lovlig meget........

Uanset alder er import sikkert ikke altid lige sjovt for en hund - at
sidde i et bur i lastrummet på en flyvemaskine i jeg ved ikke hvor
mange graders frost og hvor mange dB larm - puha!

Mvh
Søren