300WSM
Fra : Knud Erik Joergensen

Dato : 28-06-03 14:48

Jeg vil gerne høre fra andre, som har erfaringer med kal. 300WSM.
Har selv fået ombygget min 6,5x55 på Mauser 98 lås.
Ny fluidet (tolv- kantet) pibe - "hold da kæft - sikke en skyder". Rekyle
som mellem 308w og 30.06 ved 62 grain Norma 204 og Hornady 180 grain kugle.
Er ved at arbejde ladning op. Er nu på 64.5 grain 204 med samme kugle.
Rekylen nærmer sig "som sparket af en lille pony" - jihaa!! - men det hele
holder endnu, hylster, riffel og min skulder.
Kikkerten røg næsten af og jeg har (som forventet) investeret i gode
stålbaser og montager.
Foreløbig er kikkerten er en billig en fra en splatterbutik, 3-9x40 m. lys
ca. 1000kr og den holder endnu. Utroligt!Spredning på 100m. er under 1cm.!
Hastighed kronograferet til ca. 900m/s.
Endnu ingen -heldigvis- synlige tegn for overtryk på hylster. Så vi skal
videre derop ad i ladning.

Og hvad skal man så bruge sådan en "skyder" til? Tjah! Hvorfor køber folk
biler som kan køre over 200 km/timen? Legetøj - ikk!

Hvis nogen er interesseret denne link: http://www.shortmags.org

Knud Erik Jørgensen

Fra : M@X

Dato : 28-06-03 16:38

> Ny fluidet (tolv- kantet) pibe - "hold da kæft - sikke en skyder". Rekyle

> ca. 1000kr og den holder endnu. Utroligt!Spredning på 100m. er under 1cm.!

Hvilket fabrikat er piben. Det lyder som om den skyder nogenlunde.

mvh M@X ( nysgerrig )

Fra : Knud Erik Joergensen

Dato : 28-06-03 23:55

Piben er fra bøssemager Arne Holgersen, Jordløse.
Jeg ved ikke om det er Sielen, Heyem eller Otterup.
Arne Holgersen "fræser", kamrer og brunerer himself - virkelig førsteklasses
arbejde til yderst fornuftig pris.Kan varmt anbefales.

KEJ

Fra : Lasse Holm

Dato : 29-06-03 12:42

Knud Erik Joergensen <kej@kirkemusiker.dk> skrev:

Spredning på 100m. er under 1cm.!
>Hastighed kronograferet til ca. 900m/s.

Det lyder virkelig interessant med den spredning. Er det 5 skuds
eller tre skudsgrupper du måler på, og kan den lave flere grupper
i træk med den fine spredning?

Jeg spørger fordi der blev skudt en isbjørn der hvor jeg gik på
rensdyrjagt sidste år, så jeg skal måske overveje lidt tungere
kaliber, vil jo nødig ende som bamseguf.

Venlig hilsen Lasse

Fra : Knud Erik Joergensen

Dato : 29-06-03 13:29

Det var ved en 3 skudsgruppe - sandsække som støtte - ikke skydebænk.

Til isbjørn på kort hold ville jeg nu foretrække en større kal. f.eks.
9.3x62 med langsommere tung kugle. En let blødnæset kugle på kort hold med
så stor en hastighed vil mugligvis splintre inden den kommer langt nok ind i
"kræet" - måske allerede på huden!

KEJ

Fra : Lasse Holm

Dato : 30-06-03 13:59

> [...]
>let blødnæset kugle på kort hold med
>så stor en hastighed vil mugligvis
>splintre inden den kommer langt nok ind i

Du har fuldkommen ret. En langsom grov kaliber er det sikreste.
Jeg har i forvejen en Steyr Scout .308, så jeg kan ikke lade være
med at interessere mig for den nye .376 Steyr.

Anyway, bemeldte isbjørn blev nedlagt med en gammel Carl Gustav
6,5 X 55 så måske skal man glemme kaliberkonkurrencen lidt, og
bare koncentrere sig om at ramme rigtigt. I øvrigt går der 5-10 år
imellem der bliver set isbjørne her på egnen (Nuuk), og jeg er
ikke erhvervsfanger, så jeg må kun nedlægge sådan en svend i
selvforsvar, men .376 lyder heller ikke helt dum til moskusokser,
hvalrosser og måske en canadisk elg eller bjørn hvis man en dag
fik "tid".

Venlig hilsen Lasse.

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 29-06-03 13:35

On Sat, 28 Jun 2003 15:48:02 +0200, "Knud Erik Joergensen"
<kej@kirkemusiker.dk> wrote:

>Jeg vil gerne høre fra andre, som har erfaringer med kal. 300WSM.
>Har selv fået ombygget min 6,5x55 på Mauser 98 lås.

Er ikke et av poengene med Short Magnums at man skal kunne bruke de
korte mekanismene, for kortere/raskere repetering og lettere vekt ?
; )