halvandet år og hovedtelefoner?
Fra : pizza

Dato : 28-06-03 12:13

Vi skal ud på flyrejse og foruden at have pakket diverse ikke-larmende
smålegetøj til underholdning tænker vi lidt på at tage med en discman med
sønnikes foretrukne cd med sange - det vil måske berolige ham i visse
stunder og situationer. Men men men....kan man overhovedet give
hovedtelefoner til et barn på halvandet år ? Jeg er selv musiker og er
udmærket klar over lydniveauets vigtighed og skadevirkningerne og så er der
også flymotorerne som baggrundsrumlen...kan man det? Eller skal man bare
nøjes med dem til ventetiden i lufthavnen? Eller droppe dem helt? Hvad siger
I?

På forhånd tak.

Dan

Fra : sille

Dato : 28-06-03 15:30

"pizza" <pizzaaa@pizzaaaaa.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> også flymotorerne som baggrundsrumlen...kan man det? Eller skal man bare
> nøjes med dem til ventetiden i lufthavnen? Eller droppe dem helt? Hvad

Det kan jeg for så vidt ikke se noget galt i, så længe det er jer som
kontrollerer lydstyrken og hvor længe barnet skal sidde med hovedtelefonerne
på.

Hvis I tjekker lydstyrken inden barnet får discman'en og evt. sætter et
stykke tape på lydkontrollen (så barnet ikke selv skruer op for den), så
skulle det ikke gå helt galt.
Lydstyrken skal være så I selv synes at den måske er lige lav nok, da
barnets ører er meget mere følsomme end jeres overfor støj (er ikke "skadet"
endnu *S*)

Lidt lige som badevandet der ikke skal være så varmt som I selv ville
ønske......

Mht. hvor længe barnet skal sidde med hovedtelefonerne på, så går jeg ikke
ud fra, at det skal foregå i flere timer i træk, og at I selvfølgelig holder
øje med at der bliver nogle "lydpauser" undervejs.

Til sidst vil jeg foreslå jer at anskaffe nogle "rigtige" hovedtelefoner til
barnet. Ikke som dem med et stykke skumgummi på som man får med discman'en,
men et par af dem med en gummiring der ligesom indkapsler øret. Det er dem
som også bruges ved musikindspilninger.

De behøver ikke være specielt dyre, men er supergode, da de for det første
har en bred "rem" over hovedet og dernæst holder uvedkommende lyde ude, så
man ikke er fristet til at skrue ekstra højt op for lyden.

De virker måske store og voldsomme til et barn på halvandet år, men de kan
også sættes bag nakken, så de ikke hviler på selve hovedet.

Prøv jer lidt frem inden turen, og god rejse.

/se

Fra : Nette

Dato : 28-06-03 23:18

"pizza" skrev i en meddelelse
> [...]
> også flymotorerne som baggrundsrumlen...kan man det? Eller skal man bare
> nøjes med dem til ventetiden i lufthavnen? Eller droppe dem helt? Hvad

Hvad med at prøve det af derhjemme inden og se om drengen overhovedet kan
lide, at have den slags på? Det kunne for mig at se, være det størte problem
og spørgsmål.
Jeg kan ikke rigtig se, hvad der skulle kunne ske ved at gøre det.

Nette

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 29-06-03 01:47

Hej Dan

Jeg er selv vokset op i en musiker-familie og har lige siden jeg var omkring
1 år elsket at sidde med høretelefoner på i en stol og slappe af til noget
af min hippie-far's musik!
Jeg kan overhovedet ikke se hvad der skulle være galt i at i bruger
høremuffer... Jeg synes da ikke jeg selv er blevet skadet af det på nær jeg
har fået en lige så stor interesse for musik som min Far har, hvilket da kun
er positivt. Jeg husker virkelig de afslappende stunder med høretelefonerne
som noget af det bedste og det står meget klart i min hukommelse!
Mine egne unger elsker også at sidde og slappe af med høretelefoner på... og
alle 3 unger er vilde med samme musik som jeg er (Musikken fra den gang en
guitar havde 6 strenge, en bas 4, et trommesæt skulle betjenes med
trommestikker og den eneste lyd-forvrængning var guitaristens pedaler! ),
så det kan jo være i skal prøve at introducere noget af jeres musik for den
lille også!

Rinnie

--
Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)

Fra : pizza

Dato : 29-06-03 08:50

Tak for svarene, har allerede afprøvet at give ham dem på med en moderat
lydstyrke og resultatet er overaskende positivt!