Hund og økonomi?
Fra : LH

Dato : 28-06-03 11:00

Hej Folkens
Jeg er en af dem, som altid godt har ville have en hund. Nu går jeg lidt
mere i dybden med at "researce" omkring racer, opdrættere og ikke mindst
økonomi. Derfor vil jeg høre om nogle har et bud på, hvad man skal regne
med af startudgifter, løbende udgifter osv.

Ved køb af hvalp er der jo forskellige "ekstra" udgifter til ormekur
osv, men hvor dyrt er det?

Er det "standard" at eksempelvis en labrador fra opdrætter koster 2500
kr? Det er den eneste pris jeg har set, og jeg har set den mange steder.

Jeg ved godt, at økonomi ikke skal være afgørende for, om man anskaffer
sig en hund, men det er en faktor. Spørgsmålet er, hvor stor betydning
det har for en med skrabet økonomi (?).

Hilsen
Lars

Fra : Pia J

Dato : 28-06-03 11:12

En labrador koster ca 700 om måneden i foder, forsikring, dyrlæge m.m. Det
beløb er efter min mening mere interessant end engangsbeløbet.

I starten køber man flere ting, jeg tror vi var ude og handle for ca. 2500
kr. da vi fik vores første hvalp. Kurv han ikke gad bruge, legetøj og
tyggedimser, halsbånd osv.

2500 for en hund med stamtavle er i øvrigt BILLIGT. Nogen racer koster
snildt 6-8000.

Pia

Fra : Ladycatwoman

Dato : 28-06-03 11:18

"LH" <lhFAKE@FAKEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ved godt, at økonomi ikke skal være afgørende for, om man anskaffer
> sig en hund, men det er en faktor. Spørgsmålet er, hvor stor betydning

Hej Lars.

Mht. prisen på en hund, så er 2500 vidst meget normalt for en fra en
opdrætter. Det afhænger dog i den grad af racen, da nogle er en hel del
dyrere.
Hvis budgettet er lidt lavt, er der dog andre løsninger.
Dyrenes beskyttelse har hund forskellige steder, der ønsker nye hjem. Der er
ikke så mange hvalpe, men der er en del unghunde.
Her i gruppen er der vidst lidt delte meninger mht. disse hunde. Nogle ville
ikke drømme om at tage en sådan hund ind, andre har allerede gjort det. Der
er selvfølgelig + og - ved det, men jeg har indtryk af, at der er meget
hjælp at hente med informationer om dyrets fortid, behov m.m.

Der er selvfølgelig også muligheden for at købe en uægte hund eller en uden
stamtavle. Dem findes der rigtig mange af i Den blå avis o.lign. og igen er
der herinde delte meninger om dem.
Jeg har selv en ægte schæfer uden stamtavle, og jeg har ikke et sekund
fortrudt. Papir siger ikke alt men selvfølgelig noget. Der er dog flere
herinde, der har haft problemer på trods af stamtavle, og selvom der er
returret, ville jeg ikke bryde mig om at aflevere min hund tilbage efter ½
år i min varetægt, så det kan jeg ikke bruge til noget.

Med de andre omkostninger, plejer der herinde at være nogle, der har helt
styr på det. Jeg betaler bare, og så glemmer jeg alt om det bagefter. Det
kan dog også være forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge, så det er også værd
at undersøge. Forsikringer kan også have forskellige priser.

Held og lykke med dine undersøgelser og evt. din nye hund.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Trine A.

Dato : 28-06-03 18:25

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mht. prisen på en hund, så er 2500 vidst meget normalt for en fra en
> opdrætter. Det afhænger dog i den grad af racen, da nogle er en hel del
> dyrere.

Jeg synes nu ikke at 2500,- er normalt for en raceren labrador...min
labbedreng kostede 4500,- og ham fik jeg til "vennepris" normalt ligger
de på 5000- 6000 kr. Og så er der lige prisen for vores "lille" Dogue de
Bordeaux...de ligger herhjemme til et sted mellem 10.000 og 12.000....men
igen, de er også sjældne

Mange hilsener
Trine

Fra : Jernladyen

Dato : 28-06-03 11:29

"LH" skrev d. 28-06-03 11:00 dette indlæg :
> [...]

anskaffer
> sig en hund, men det er en faktor. Spørgsmålet er, hvor stor betydning

Hej Lars.
Jo større hund du køber, jo dyrere er den i foder. Det du skal være mest
opmærksom på (siger min erfaring mig) er, om hunden er disponeret for
allergi, hofteledsdysplasi o.s.v.
Ved anskaffelsen af den første hund er der udgifter til hundeseng,
børste, negletang, halsbånd, line og hundeskilt. Derudover skal hunden
vaccineres en gang om året, (et par gange, mens den er hvalp) mærkes
(enten øretatoveres eller chipmærkes).
Det er en god idé at få den sygeforsikret foruden ansvarsforsikringen.
Det koster knap 900 kr om året med en sygforsikring, men de penge er
meget hurtigt tjent ind igen, hvis din hund viser sig at være allergiker
fx. Hvis du har en fleksibel dyrlæge, kan han også kalde det gigt, hvis
din hund får hofteledsdysplasi.
Der er en selvrisiko på 600 kr. på sygeforsikringen. (Vi har Top-Danmark
gennem DLG - så sparer vi 14 % af forsikringerne). Og forsikringen
betaler ikke til medicin, som ofte er MEGET dyr. Og regningen fra
dyrlægen skal være over 600 kr. , før forsikringen overvejer at betale.
Det er en god idé at lægge nogle hundrede kr. fra hver mdr. til dyrlæge.
Så er man ikke på helt bar bund, når der sker noget.
Derudover skal du have tid til at være sammen med hunden, motivere den
og gå til hundetræning. I DCH koster det, så vidt jeg husker, 5-600 kr
for et år. DCH går ind for motivation fremfor straf under træningern.
Kæft, trit og retning er bandlyst. De kører på, at hunden skal lære
fordi det er sjovt at lære, ikke fordi den får en på lampen, hvis den
gør noget forkert.
Det kan også betale sig at investere i nogle gode hundebøger. Der er
mange forskellige.
Held og lykke med det.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : dpl

Dato : 28-06-03 11:36

Hej Lars!
Kan da prøve at give mit bud. Vi har en skt. bernhard og en basset
hound, og jeg vil tro vi bruger ca. kr. 800 om måneder til mad, diverse
småting hos dyrlægen, legetøj osv. Dertil kommer så togbilletter når de
er med os ude, træningsgebyrer osv.

Hvad angår hundens anskaffelsespris, svinger den faktisk fra 0- 15.000+,
alt efter hvad du forventer af din nye hund. De dyre priser er de mere
sjældne racer, hvis du vil gå på udstilling osv. De billigste er hunde
der er kommet over det første hvalpestadie, og som folk af den ene eller
anden grund ikke kan have mere. Dem kan man desværre finde i spandevis i
den blå avis og andre steder, men jeg ville nok være forsigtig med sådan
en hund, da man jo ikke kan være sikker på at kende hele dens
forhistorie. Eller at den forrige ejer taler sandt, såmænd.

Vores 2. hund stammer fra Dyrenes Beskyttelse, og dem vil jeg meget
gerne anbefale. Her koster en hund typisk 1100-1200 kr, uanset
størrelse, race, papirer osv. Hundene er undersøgt og evaluerede inden
de placeres i nye hjem, og har fået vaccinationer, ormekur osv. Vi har
været utroligt glade for vores basset Arthur, og lur mig om vi ikke
nupper en til derfra engang, hvis der dukker en dejlig dame skt.
bernhard op også *smil*

Du kan se nogle af hundene her:
http://makeashorterlink.com/?Q64325F51

Det er ikke alle hunde der når at komme på hjemmesiden, så ring evt. til
de forskellige internater inden for acceptabel afstand, og hør om de har
en hund som kunne passe til Jer.

Held og lykke med "jagten" !
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Arthur og Nansen kan ses her:
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=974

Fra : Leyna

Dato : 28-06-03 16:21

On Sat, 28 Jun 2003 12:00:23 +0200, LH <lhFAKE@FAKEhotmail.com> wrote:

>Er det "standard" at eksempelvis en labrador fra opdrætter koster 2500
>kr? Det er den eneste pris jeg har set, og jeg har set den mange steder.

Jeg synes at racerene hunde har kostet væsentligt mere end 2500 kr. så
det må være dem _uden_ stamtavle der kune koster 2500 kr. Synes
nærmere at de priser jeg er stødt på ligger på det dobbelte og
opefter.

>Jeg ved godt, at økonomi ikke skal være afgørende for, om man anskaffer
>sig en hund, men det er en faktor. Spørgsmålet er, hvor stor betydning
>det har for en med skrabet økonomi (?).

Som en af dem der også har en skrabet økonomi, kan jeg fortælle dig at
det altså godt kan lade sig gøre at holde hund alligevel.
Nu fik jeg min egen hund foræret, men skulle jeg selv have anskaffet
hund, så var det blevet en internatshund. Dér kan man faktisk også
godt støde på racehunde, hvis det er det man går efter. Personligt er
jeg ret ligeglad med race, men jeg havde dog gjort op med mig selv
hvad jeg godt kunne tænke mig. Anskaffelsesprisen for en hund fra
eksempelvis Dyrenes Beskyttelse ligger på 1200 -1400 kr.
Med hensyn til andre udgifter, så skal du sørge for at hunden får et
ordentligt foder. her kan det ikke betale sig at spare, for det bliver
som regel meget dyrt i den anden ende. Du kan få gode råd til fodring
af meget mere erfarne hundefolk end undertegnede. Jeg fodrer selv med
Royal Canin, og hvad hunden ellers får sig charmet til af alm.
menneskeføde!
I den første tid vi havde vores hvalp, da sov han i en papkasse.
(Hvilket han iøvrigt var ganske fornøjet over.) Senere anskaffede vi
en hundekurv... som han nu er vokset fra. *SUK*
Hans yndlings legetøj er et par kasserede gamascher af mine og et par
kasserede sokker også af mine. Derudover er han vældig glad for
balloner, selvom disse altså har en ret begrænset levetid.
Forsikring, Øremærkning/chip og vacinationer er udgifter du _skal_
regne med... og der er vist allerede givet et par bud i denne tråd på
hvad sådan noget koster. Uventede dyrlægebesøg er altså også noget af
det man skal være sikker på at have råd til, men de fleste dyrlæger er
nu flinke til at dele en regning, for at vi med små midler også kan
klare det.
Har du bestemt dig for hvilken hund du godt kunne tænke dig?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ladycatwoman

Dato : 29-06-03 14:01

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kasserede sokker også af mine. > --

> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Der vil jeg så lige komme med en lille bibemærkning. At give sin hund
strømper at lege med er billigt og nemt - til at starte med.
Jeg gjorde det også, da Cujo var hvalp, men nu tror han altså at ALLE vores
strømper skal med i haven og må leges med. Nu er det pludselig ikke så
billigt mere .

Cujos mor.

Fra : Leyna

Dato : 29-06-03 16:28

On Sun, 29 Jun 2003 15:01:28 +0200, "Ladycatwoman"
<ladycatwoman@hotmail.com> wrote:

> [...]
>strømper skal med i haven og må leges med. Nu er det pludselig ikke så

De problemer har jeg så overhovedet ikke, for nu er Vaks holdt op med
at stjæle sokker, men sådan er hunde jo så forskellige.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 29-06-03 21:05

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message

> [...]

Da vi fik Max, var der nogen der fortalte, at de bandt knuder på
legesokkerne, og at hunden vidste, de tilhørte den. Jeg var meget skeptisk,
men bandt alligevel knuder så vi selv kunne kende dem. Og det virker. Om det
er for sent med Cujo, er en anden sag.

:Pia

Fra : Ladycatwoman

Dato : 29-06-03 21:41

> [...]
skeptisk,
> men bandt alligevel knuder så vi selv kunne kende dem. Og det virker. Om

Hej Pia.

Det gjorde vi skam, om ikke andet for selv at kunne hitte rede i, hvilke der
var hans, men det har ikke hjulpet. Heldigvis ødelægger han dem ikke, men
tit havner de i haven, og med de huller han graver, så er det ikke altid vi
når at finde dem, før de forsvinder under jorden.
Han er dog blevet bedre til at komme med dem i munden og bytte dem for en
godbid. Han er jo snu nok hunden .

Fra : pha

Dato : 29-06-03 11:13

Hej Lars

Hvis økonomien er lidt stram, vil jeg anbefale dig en sygeforsikring til din
hund. Ved akut opståede skader, skal du så betale en selvrisiko og de fleste
steder medicin, men resten betaler forsikringen. Så risikerer du ikke at stå
i en situation, hvor din økonomi forhindrer dig i at få din hund behandlet

Mht priser på labber, så kender jeg ikke noget til prisen på den race, men
synes umiddelbart det lyder meget billigt, hvis det er med stambog. Hvis du
vil have en hund med stambog skal du være opmærksom på, at der findes
flere forskellige stambøger i Danmark. Den eneste der er FCI godkendt er
så vidt jeg ved DKK? Men det er der nok andre her i nyhedsgruppen,
der har mere styr på.

Fra : Jernladyen

Dato : 30-06-03 00:02

"pha" skrev d. 29-06-03 11:13 dette indlæg :
> [...]
at stå
> i en situation, hvor din økonomi forhindrer dig i at få din hund

Vores forsikring har betalt i hvert fald de første halvtredstusinde
kr.(50.000 kr ja) på de to hunde vi har (haft) over 11 år. Men det er
vist heller ikke normalt. Vores gamle blev opereret 4 gange vores
nuværende på 3 år er opereret 2 gange.
Ja, det kan helt sikkert betale sig at have en sygeforsikring. Men man
skal høre sig for. De svinger en hel del i pris fra det ene selvskab til
det andet - af de få forsikringsselskaber, der sygeforsikrer hunde.
Provinzial er så vidt jeg ved det dyreste.

Men selv om de har stambog fra DKK, er det ikke nogen garanti for, at
hunden ikke er et sølle skrog med alskens skavanker. Det ved vi af
erfaring. Men bare du holder dig fra Golden Retriever fra kennel "Gold
of Pleasure", så kan du ikke få det allerværste.

Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/