RAID på Intel875 chipset
Fra : Peter Enoch

Dato : 28-06-03 09:23

Jeg har købt mig et Gigabyte 8KNXP motherboard. Ud over jeg har lidt svært
ved at finde ud af hvilken blocksize jeg skal vælge til mig RAID0 (16K eller
32K regner jeg med), så synes jeg at Intel's ICH5R RAID kontroller der er
on-board ikke virker tilfredstillende. Har haft maskinen kørerne i 2,5 dag
og nu kan jeg ikke boote Windows XP længere!. I Intel's RAID kontroller
siger den "Error occord". Ikke særligt stabilt vil jeg mene og hvad kan jeg
gøre ved det? Ingenting så vidt jeg kan se, men hjælp modtages meget gerne.

Er der andre der benytte denne RAID kontroller, erfaringer høres gerne?

På motherboardet er der også en Silicon Image SATA RAID kontroller, eneste
minus ved denne frem for Intel's er at den er begrænset af PCI-bussen. Nogen
der har erfaringer med denne og om der reelt er nogen hastigheds forskel på
de to RAID kontrollere i praktis?

Jeg kører med to Maxtor DiamondMax 9 120 GB SATA diske.

MVH

Peter Enoch

Fra : Lars Krag

Dato : 28-06-03 18:19

"Peter Enoch" <enoch@spy.dk> skrev i en meddelelse ...

> [...]
> gøre ved det? Ingenting så vidt jeg kan se, men hjælp modtages meget gerne.

Hmm, det lyder spøjst. Du har vel checket dine kabler. Har du opdateret din
bios? Jeg har opdateret min Abit bios et par gange, og hver gang har de
lavet om på syntaksen i bios, hvilket har gjort det til et mindre detektiv job
at finde de rigtige indstillinger igen....

> Er der andre der benytte denne RAID kontroller, erfaringer høres gerne?

Ja, jeg bruger den samme controller, dog på et Abit IC7-G. Har kørt med 2
WD Raptor diske i raid0 i en måneds tid, helt uden problemer, andet end de
ovenfor nævnte problemer med bios ændringer. Bruger i øvrigt 16k stripesize.

> [...]
> der har erfaringer med denne og om der reelt er nogen hastigheds forskel på

Mine 2 diske ligger i alt fald på 115 MB sustained på de hurtigste spor på ICH5R
controlleren. Det tror jeg ikke de kommer op på på SIL pci controlleren, og selv
om det i teorien skulle kunne lade sig gøre, ville de jo bruge hele pci bussen. Det
må helt klart være at foretrække at bruge ICH5R controlleren. Men jeg har ikke
prøvet SIL SATA controlleren endnu. Til gengæld er det aldrig lykkedes mig at
komme over ~85 MB/s sustained på andre pci controllere med 4 IBM ide diske i
raid0.

> Jeg kører med to Maxtor DiamondMax 9 120 GB SATA diske.

Det er jo nogen fine diske, så jeg håber du finder problemets årsag...

/Lars