Vil gerne kunne søge blandt mine jokes
Fra : Ukendt

Dato : 27-06-03 20:56

Hejsa.

Jeg vil gerne opgradere min side lidt.
Vil lave en mail-form, hvor folk kan tilføje en joke til min side, som så
kommer som email til mig så jeg kan tjekke den. Det skulle ikke blive noget
problem.

Jeg vil gerne have en søge-form på siden, der skal søge blandt alle jokes
kategorierne.
Kategorierne er således:

Blondine
Diverse
Frække
Sjove
Søde

De har hver sin php fil.
Den eneste måde at kunne søge blandt dem er vel med noget database halløj
ikke?
Nogen der vil forklare mig hvordan jeg evt kunne gøre det?

Jeg har adgang til phpMyAdmin og mySQL.

Jeg er virkelig lost til databaser.

mvh
FB
--
Er du ny på usenet? Så læs lidt på www.usenet.dk
--> www.DontDoIt.dk <-- Lidt af hvert til din mobil!

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 27-06-03 21:01

"FB" <.> skrev:

> [...]
> ikke?
> Nogen der vil forklare mig hvordan jeg evt kunne gøre det?

Jeg vil anbefale dig et lille kig på www.webcafe.dk og så gennemgå det de
har om php/mySQL, så burde du hurtigt blive i stand til at gemme dine jokes
i databasen, derefter kan du med en LIKE funktion i den sql query nemt
søge. spørg evt. i dk.edb.database når du når så langt :D

--

Mvh. Peter.
____________________________________

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-03 21:05

"Peter Sepstrup" <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> wrote in message
> [...]
> i databasen, derefter kan du med en LIKE funktion i den sql query nemt
> søge. spørg evt. i dk.edb.database når du når så langt :D

Hej Peter. Tak for linket, jeg vil til at læse i aften
Jeg har fundet en søge-funktion fra thomaslunde.dk

www.dontdoit.dk/seek.php - Jeg regner da med den er ok, der skal
selvfølgelig rettes lidt.

mvh
FB

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-06-03 21:18

FB wrote:
> www.dontdoit.dk/seek.php - Jeg regner da med den er ok, der skal
> selvfølgelig rettes lidt.

hehe bare så du ved det så er der en fejl i dit seek.php html...
<form action="file:///D|/Lykke%20HomePage%20Final/seek.php" method="get"><

Skal vidst ikke referere til en lokal fil?

mvh
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-03 21:49

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote in message
> hehe bare så du ved det så er der en fejl i dit seek.php html...
> <form action="file:///D|/Lykke%20HomePage%20Final/seek.php" method="get"><
>
> Skal vidst ikke referere til en lokal fil?

Næ. Kan jeg da godt se.
Jeg har nu været artiklen http://www.webcafe.dk/artikler/sql/ igennem. Meget
sjovt og spændende faktisk.

Eneste problem jeg havde var at få tilføjet en ny række 'Adresse'. Men
gjorde det bare med musen i phpMyAdmin.

Men jeg er kun blevet lidt klogere.
Hvor kan jeg læse mere så jeg evt 'selv' kan lave det jeg gerne ville?

mvh
FB

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 28-06-03 08:20

"FB" <.> skrev:

> [...]
>
> Men jeg er kun blevet lidt klogere.
> Hvor kan jeg læse mere så jeg evt 'selv' kan lave det jeg gerne ville?

Prøv denne er guide http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlgaestebog/
det er godtnok til en gæstebog, men jeg synes den giver en god ide om at
gemme nogle ting i en database med php...

nu kan jeg se du linker til deres sql artikler, der er også en del mySQL/php
soecifikke artikler: http://www.webcafe.dk/artikler/php/ (nederst)

Håber det hjalp lidt... ellers så sig til :D
--

Mvh. Peter.
____________________________________

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-03 08:27

> [...]
> soecifikke artikler: http://www.webcafe.dk/artikler/php/ (nederst)
>
> Håber det hjalp lidt... ellers så sig til :D

Tak Peter :)

Jeg skal lige ud og køre, er igang med kørekortet, så jeg vil lige lave en
gæstebog når jeg kommer hjem
Må nok indrømme, at efter jeg bare har fået lidt indblik i hvordan en
database fungere, og hvordan man med mysql henter og skriver ting til den,
synes jeg det er vildt spændende. Det er lige mig ;)

Mvh
FB

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-03 23:20

(Besvarer lige mit første indlæg)

Nu begynder jeg at forstå det! Håber jeg da.

Jeg vil som sagt gerne have alle min jokes i en database.
Når man trykker på "Sjove jokes" skal alle jokes i kategorien "Sjove jokes"
vises.
"Frække jokes" så vises alle fra "Frække jokes".

Er jeg helt fra hvis jeg kan lave det i den her stil;

www.dontdoit.dk/mysql.JPG

Når man så trykker på "Blondine jokes" på min side, henter den så
smsjokes_blondine.php frem.
I smsjokes_blondine.php skal der så stå en kode (som jeg ikke lige helt har
lært endnu), som viser alle rækker der har typen "type" "blondine".

Er jeg på rigtig spor?
Eller gør jeg noget meget bøvlet noget?

Tog mig lidt tid at komme på det, så grin nu ikke

mvh
FB

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 28-06-03 07:19

FB wrote:
> (Besvarer lige mit første indlæg)
>
> Nu begynder jeg at forstå det! Håber jeg da.

:)

> [...]
> vises.
> "Frække jokes" så vises alle fra "Frække jokes".
>
> Er jeg helt fra hvis jeg kan lave det i den her stil;

Yes, den er en smule gal. Du "SKAL" have en nøgle. Vil foreslå en id
auto_increment. Grunden til det er at ellers er det lidt svært at slette
i databasen? ;) Hvis der ved et tilfælde ville komme 2 jokes ind i
databasen som var præcis de samme ville du ikke kunne nøjes med at
slette dem begge... forstil dig følgende:

_______________________________________
| type | joke |
| sjove | en helt vildt sjov joke |
| sjove | en helt vildt sjov joke |

Nu vil du kunne slette den ved f.eks. at sige
DELETE FROM smsjokes WHERE joke = 'en helt vildt sjov joke';
# 2 rows affected

Det er jo ikke optimalt... så skal du indtaste den første igen :(

Hvis du havde haft en unikt ID kunne du blot tage DELETE FROM smsjokes
WHERE id = 2; eks.

> [...]
> I smsjokes_blondine.php skal der så stå en kode (som jeg ikke lige helt har
> lært endnu), som viser alle rækker der har typen "type" "blondine".

Det er okay. Vi ved dig ikke hvilke datatyper som du bruger... så der
kan jeg ikke helt svare på noget (VARCHAR() TEXT eller?)

mvh
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-03 08:18

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote in message
(snip, den rigtig gode forklaring)
> Det er okay. Vi ved dig ikke hvilke datatyper som du bruger... så der
> kan jeg ikke helt svare på noget (VARCHAR() TEXT eller?)

Hej. Jeg brugte varchar (255).
Jeg ved ikke om jeg kommer til at overskride 255 tegn engang.

Mvh
FB

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-03 15:31

Johan.

Skal jeg bare gå igang med at smide mine jokes i en database eller hvor er
det bedst for mig at starte?
Jeg kan ikke klare det helt selv, så at få smidt jokesene ind i databasen er
vel det bedste for så er det gjort ik?

Jeg har; id - type - joke

id; går fra 1-x. Så det er nemmere at slette igen osv.
type; bestemmer hvad der skal vises på min side.
joke; selve joken

Er det ok til at starte med?

Vil så gerne igang

mvh
FB

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-06-03 16:44

FB wrote:
> [...]
>
> Jeg har; id - type - joke
>
> id; går fra 1-x. Så det er nemmere at slette igen osv.
> type; bestemmer hvad der skal vises på min side.

Jep.. det er også nemmere hvis man ønsker at vise en joke...
http://jokes.example.com/?joke=Hvad%20er%20forskellen%20......
http://jokes.example.com/?joke=10

Nu ved jeg at det nok er sjældent man kun viser en joke (eller?), men
også ved f.eks. flere sider er det en del bedre med et id index... f.eks.

http://jokes.example.com/?offsetID=334&type=Sjove
$query = "SELECT joke FROM jokes WHERE id > '".$_GET['offsetID']."' AND
type = '".$_GET['type']."' ORDER BY id LIMIT 20";

Selvfølgelig en del mere validering... og måske lidt anderledes... men
anyway pointen er der :D

> Er det ok til at starte med?

Jep... id er auto_increment ikke?

mvh
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-03 18:53

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote in message
(snip og tak for endnu en utrolig gode forklaring)

> Jep... id er auto_increment ikke?

Jo. Jeg mener det er bedre at databasen? selv giver id.

Jeg ved ikke om jeg har ret, men hvis jeg eks. har 20 jokes.
Så går listen jo fra 1-20.

Hvis jeg så sletter nummer 10, så har jeg kun 19 men der er hul ved nummer
10 (8-9-11-12)

Det er måske pointen med auto increment?
Selve joken har jeg valgt text, eller skal jeg vælge noget andet måske? her
er jeg lidt lost. Jeg mente at varchar (255) muligvis blev for kort.

Håber jeg har ramt rigtigt ;) Det er jo sjovere.

Tusind tak for venligheden Johan.

mvh
FB

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-03 19:15

"FB" <.> wrote in message
> [...]

her
> er jeg lidt lost. Jeg mente at varchar (255) muligvis blev for kort.

Jeg kunne også godt bruge en "dato"
Kan man få databasen selv til at indsætte dato også selv om man skriver dem
direkte ind i phpmyadmin?
Eller skal man lave en lille side men en form hvor man kan indtaste joksene
(kun mig) og hvor man så med noget php indsætter dato?

Ligesom gæstebogen på webcafe, godt og vel ikke? :)

Det ville da være til at foretrækker hvis jeg lavede en side hvor jeg kunne
skrive jokes ind, så behøver jeg ikke at være hjemme for at tilføje en joke
:)

mvh
FB

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-06-03 22:51

FB wrote:
> [...]
> Eller skal man lave en lille side men en form hvor man kan indtaste joksene
> (kun mig) og hvor man så med noget php indsætter dato?

Yep... og nej... der findes en funktion

$query = "INSERT INTO jokes ('joke', 'date_created') VALUES ('En mand og
.....', now())";

Så vil now() automatisk smide den nuværende dato ind...

> [...]
> skrive jokes ind, så behøver jeg ikke at være hjemme for at tilføje en joke

Well.. ville du sagnes kunne :) Noget password beskyttet noget... tag et
kig på
http://php.net/session som sikkert ville være brugbart her :)

Ellers spørg hvis du har spørgsmål..

mvh
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-03 12:40

> Ellers spørg hvis du har spørgsmål..

Hej igen.
Jeg har droppet Dato i første omgang.

Jeg har nu lagt et par jokes op, bare for at se.
Jeg vil gerne se hvordan det ser ud, men hvordan gøres dette?

Vil gerne kun have alle sjove jokes altså den skal vise alle der har typen
"sjove" - "type - sjove".

Grunden til at jeg gerne lige vil se hvordan det ser ud, er fordi at nogle
jokes kræver linjeskift, skal jeg her i phpmyadmin skriver <br> i selve
joken eller er andet at foretrækker ved linjeskift?

Mvh
FB

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 30-06-03 13:17

FB wrote:
> [...]
> Jeg vil gerne se hvordan det ser ud, men hvordan gøres dette?
>
> Vil gerne kun have alle sjove jokes altså den skal vise alle der har typen
<?php
//db connect..
$q = "SELECT joke FROM jokes WHERE type='sjove'"; //henter alle sjove ud
$result = mysql_query($q);
if(mysql_num_rows($result) > 0) {
while($row = mysql_fetch_row($result)) {
echo nl2br($row[0]).'<hr>';
}
}
else {
echo "Ingen jokes i denne kategori";
}
//close db conn
?>

> Grunden til at jeg gerne lige vil se hvordan det ser ud, er fordi at nogle
> jokes kræver linjeskift, skal jeg her i phpmyadmin skriver <br> i selve
> joken eller er andet at foretrækker ved linjeskift?

Ville foretrække at smide \n ind (altså dem der kommer ind som normalt
når du skriver i et textarea..) og så bruge nl2br som jeg også har brugt
i eksempel ovenover.

mvh
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-03 13:48

> Ville foretrække at smide \n ind (altså dem der kommer ind som normalt
> når du skriver i et textarea..) og så bruge nl2br som jeg også har brugt
> i eksempel ovenover.

Tusind tak :) Det ser jo godt ud.
Det virker som det skal, så jeg vil lige tilføje alle jokes

mvh
FB

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-03 14:44

> [...]
> Ville foretrække at smide \n ind (altså dem der kommer ind som normalt
> når du skriver i et textarea..) og så bruge nl2br som jeg også har brugt

Hej igen Johan.

phpmyadmin indsætter selv <br /> ved et tryk på enter, så det er jo bare
fjong.

Jeg vil gerne have at den viser jokes med størst id først og så tager dem
med lavere.
Fordi sådan som du fungere nu, så bliver de nyeste jokes gemt helt nede i
bunden af siden :(

<?php
$conn = mysql_connect("localhost", "dontdoit_dk", "XXXXXX");
mysql_select_db("dontdoit_dk");
$q = "SELECT joke FROM smsjokes WHERE type='sjove'"; //henter alle sjove ud
[...]

Jeg troede jeg kunne ændre sådan her; < 100, men det giver selvfølgelig det
samme.

Og lige et bonus spørgsmål; Hvordan kan man via php/mysql vise antal rækker
i en tabel?
Jeg har 42 jokes i tabellen, så jeg vil gerne have at den skriver 42. Hvis
jeg tilføjer skal den selv skrive 43.

Kan du anbefale en tuturial med php/mysql ? Jeg forstår meget lidt af
hvordan man får noget fra databasen ud på hjemmesiden.

Endnu engang mange tak.
mvh
FB

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 30-06-03 19:27

"FB" <.> skrev:

> "Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote in message

Det vil jeg også klart anbefale!
Specielt hvis du senere vil lave et system til vedligeholdelse via en html
form, så vil det være smartest da texarrea i html også indsætter \n.

> [...]
> med lavere.
> Fordi sådan som du fungere nu, så bliver de nyeste jokes gemt helt nede i

Den kan du klare med SQL :)

En sortering af jokes med den med størst id først:
"SELECT `joke` FROM `smsjokes` WHERE `type` = `sjove` ORDER BY `id` DESC"

Som du måske har regnet ud så er det ORDER sder står for sorteringen, DESC
angiver så at det skal være "omvendt" sortering.

> [...]
> rækker i en tabel?
> Jeg har 42 jokes i tabellen, så jeg vil gerne have at den skriver 42. Hvis

Jeg er ikke helt med på hvad du mener her...
Du kan med php tælle antal rækker:

$sql = mysql_query("SELECT...");
$sql_antal = mysql_num_rows($sql);

Så får du antal poster i $sql_antal, hvis det er det du mener?

> Kan du anbefale en tuturial med php/mysql ? Jeg forstår meget lidt af
> hvordan man får noget fra databasen ud på hjemmesiden.

Jeg vil mene den bedste begynder hjælp er på www.webcafe.dk i afsnittet om
php/mySQL, men ellers er der også spændende ting på www.udvikleren.dk (dog
ikke egentlige tutorials, men mere guides til specifike ting).

> Endnu engang mange tak.
> mvh
> FB

hvad kan man sige... "Holst" er en go' dreng :)

--

Mvh. Peter.
____________________________________

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-03 20:02

"Peter Sepstrup" <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> wrote in message
> Den kan du klare med SQL :)

:)

> [...]
>
> Som du måske har regnet ud så er det ORDER sder står for sorteringen, DESC
> angiver så at det skal være "omvendt" sortering.

Tak for det. Det virker jo som smurt.

> Jeg er ikke helt med på hvad du mener her...
> Du kan med php tælle antal rækker:
>
> $sql = mysql_query("SELECT...");
> $sql_antal = mysql_num_rows($sql);
>
> Så får du antal poster i $sql_antal, hvis det er det du mener?

Nemlig. Den skal vise hvor mange rækker tabellen har. Derved også hvor mange
jokes der er i databasen.

Jeg har dog lidt bøvl med det;

[...]

Men det er den ikke glad for. Den skriver;
Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result
resource in /customers/dontdoit.dk/dontdoit.dk/httpd.www/test/index.php on
line 92

Hvor linje 92 er; $sql_antal = mysql_num_rows($sql);

> Jeg vil mene den bedste begynder hjælp er på www.webcafe.dk i afsnittet om
> php/mySQL, men ellers er der også spændende ting på www.udvikleren.dk (dog
> ikke egentlige tutorials, men mere guides til specifike ting).

Jeg vil bare så gerne kunne blive god til der her, det har bidt sig godt
fast i mig. Det er simpelthen genialt fundet på :)
Jeg kigger på udvikleren.dk - webcafe har jeg kigget igennem, men ikke godt
nok.

> hvad kan man sige... "Holst" er en go' dreng :)

Det er han ;)
Tusind tak for hjælpen Peter.

mvh
FB

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 30-06-03 20:22

"FB" <.> skrev:
> [...]
> line 92
>
> Hvor linje 92 er; $sql_antal = mysql_num_rows($sql);

Hmm... jaa det er fejl i query'en... prøv lige at lade os se den...
(selvom den jo høre til i dk.edb.database.... men pyt :)

> [...]
> fast i mig. Det er simpelthen genialt fundet på :)
> Jeg kigger på udvikleren.dk - webcafe har jeg kigget igennem, men ikke

Hmmmm.... så begynder du vist være nået der til hvor man skal til at
eksperimentere med egne projekter... og det er du jo faktisk godt i gang
med :D

> Tusind tak for hjælpen Peter.

np :)

--

Mvh. Peter.
____________________________________

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-03 20:33

> Hmm... jaa det er fejl i query'en... prøv lige at lade os se den...
> (selvom den jo høre til i dk.edb.database.... men pyt :)

Det er jeg ked af.. Jeg ved nemlig ikke hvad du vil se ;(
Er det hvilket tal der står i "row" ? For der står 42.

Har taget et screenshot; www.dontdoit.dk/peter.JPG

> Hmmmm.... så begynder du vist være nået der til hvor man skal til at
> eksperimentere med egne projekter... og det er du jo faktisk godt i gang
> med :D

Jeg vil også have lavet en søgefunktion, og en nyhedsfunktion, lidt ligesom
med jokesene. Så der er rig mulighed for at lærer noget ;)

mvh
FB
--
Er du ny på usenet? Så læs lidt på www.usenet.dk
--> www.DontDoIt.dk <-- Gratis SMS, Jokes og Unlock

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-03 20:45

"FB" <.> wrote in message
> Har taget et screenshot; www.dontdoit.dk/peter.JPG

Har lige lagt endnu et screenshot op; www.dontdoit.dk/peter2.JPG
De røde firkanter viser hvad jeg gerne vil have den udskriver.

Kommer fejlen muligvis af min 'id' og den Primary Key ?

mvh
FB

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 30-06-03 21:03

"FB" <.> skrev:

> Har lige lagt endnu et screenshot op; www.dontdoit.dk/peter2.JPG
> De røde firkanter viser hvad jeg gerne vil have den udskriver.

Jeps... jeg er med...

Det kan du gøre med
$sql = mysql_query("SELECT..."); // *
$antal = mysql_num_rows($sql);

*med ... mener jeg resten af din SQL sætning som den du bruger til at
udskrive data med!

Hvis den melder fejlen:

Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result
resource in /customers/dontdoit.dk/dontdoit.dk/httpd.www/test/index.php on
line 92

Så ligger fejlen i din SQL sætning, altså din SELECT...

Så det var egentlig den jeg gerne ville se.

Bruger du samme sætning både til at skrive ud med (mysql_fetch_array) og til
at tælle op med? for det har jeg for været ud for giver fejl... så har det
virket at lave en f.eks. $sql2 som er magen til den man bruger til
udskrift!

> Kommer fejlen muligvis af min 'id' og den Primary Key ?

Det er svært at sige... men prøv at lade mig se SQL sætningen...
--

Mvh. Peter.
____________________________________

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 30-06-03 23:04

On Sun, 29 Jun 2003 20:15:02 +0200, "FB" <.> wrote:

> [...]
>skrive jokes ind, så behøver jeg ikke at være hjemme for at tilføje en joke

Ja, en side vil da være at foretrække. TEXT typen er udemærket til
formålet. Du kan fx indsætte dato og tid, hvis du laver et felt af
typen DATETIME. Så kan du indsætte med fx:
INSERT INTO `jokes` ( `joke` , `tid` ) VALUES ( '$joke', NOW( ) )
MVH Martin S

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-03 23:17

"Martin Sveegaard" <sveegaard@tdcadslFJERN:DETTE.dk> wrote in message
> [...]
> typen DATETIME. Så kan du indsætte med fx:
> INSERT INTO `jokes` ( `joke` , `tid` ) VALUES ( '$joke', NOW( ) )

Hej Martin. Mange tak for den. Den gemmer jeg lige, da jeg gerne vil have
dato på.

Mvh
FB - og godnat ;)

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 30-06-03 23:21

On Tue, 01 Jul 2003 00:04:29 +0200, Martin Sveegaard
> [...]

>typen DATETIME. Så kan du indsætte med fx:
>INSERT INTO `jokes` ( `joke` , `tid` ) VALUES ( '$joke', NOW( ) )

Hmm, så ikke lige hele tråden Så mit indlæg blev lidt outdatet.
Men så vil jeg da tilføje at du osse kan finde antallet sådan her:
$res = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM jokes")
or die("Fejl i forespørgsel: " . mysql_error());
$antal = mysql_result($res,0,0);
MVH Martin S

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-06-03 22:55

FB wrote:
> "Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote in message
> (snip og tak for endnu en utrolig gode forklaring)

> Jo. Jeg mener det er bedre at databasen? selv giver id.

Yep... ellers skal du i hvert fald have en UNIQUE på den... så du er
sikker på der altid er et unikt felt i tabellen.

> Jeg ved ikke om jeg har ret, men hvis jeg eks. har 20 jokes.
> Så går listen jo fra 1-20.
>
> Hvis jeg så sletter nummer 10, så har jeg kun 19 men der er hul ved nummer
> 10 (8-9-11-12)

Yep... men gør det reelt noget?

> Det er måske pointen med auto increment?
> Selve joken har jeg valgt text, eller skal jeg vælge noget andet måske? her
> er jeg lidt lost. Jeg mente at varchar (255) muligvis blev for kort.

Jep er fint :) Mere er i hvert fald ikke nødvendig :)

> Håber jeg har ramt rigtigt ;) Det er jo sjovere.
>
> Tusind tak for venligheden Johan.

Jep... tror du er ret godt på vej :) Og det var da så lidt :)

mvh
Johan

Fra : Bjarne

Dato : 30-06-03 21:00

Hej,

On Mon, 30 Jun 2003 21:02:06 +0200
"FB" <.> wrote:

> Jeg har dog lidt bøvl med det;
>
> <?php
> $conn = mysql_connect("localhost", "dontdoit_dk", "XXXXXX");
> mysql_select_db("dontdoit_dk");
> $sql = mysql_query("SELECT...");
> $sql_antal = mysql_num_rows($sql);
> //close db conn
> ?>

Din query skal indeholde en smule mere end "SELECT...". Du bliver nødt
til at fortælle databasen hvad du vil udvælge. Du kunne f.eks. skrive
følgende:

$sql = mysql_query("SELECT id FROM smsjokes");
$sql_antal = mysql_num_rows($sql);

Så får du antallet af rækker der indeholder et id (hvilket helst skulle
være dem allesammen).

Du kan også lade mysql tælle for dig:

$sql = mysql_query("SELECT COUNT(id) FROM smsjokes");

Så får du én række ud, som indeholder antallet af rækker i din tabel.

Håber det hjælper lidt

Mvh Bjarne