Træning af stop på afstand
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-03 10:19

Hej NG.

Som en udløber af hjemkaldstråden kunne jeg godt tænke mig nogle gode råd
til træning af stop på afstand.

Jeg har en 3,5 år flat, som jeg træner markprøve med. Da vi i forbindelse
med dette jo træner en del dirigering skal jeg kunne stoppe hende ude på
afstand. Jeg træner stopfløjt med hende hver gang vi går tur. Men det er
straks sværrer ude på lidt længere afstand end snorens længde.

Er der nogen der har nogle gode råd ?

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Pia J

Dato : 27-06-03 10:29

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
> med dette jo træner en del dirigering skal jeg kunne stoppe hende ude på
> afstand. Jeg træner stopfløjt med hende hver gang vi går tur. Men det er
> straks sværrer ude på lidt længere afstand end snorens længde.

Især hvis de har fået en fært.... = kæmpe vokspropper i ørerne.

Håber nogen har gode forslag.

:Pia

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-06-03 13:09

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
>
> Især hvis de har fået en fært.... = kæmpe vokspropper i ørerne.
>
> Håber nogen har gode forslag.
>
> :Pia

Hej
Jeg har lige spurgt min mand, om hvordan han får vore labbere til at lystre
fløjten på afstand. Jeg synes bare altid de har stoppet, men han må jo have
lært dem det på et eller andet tidspunkt )
Han sagde at det vigtigste er, at hunden altid lystrer fløjten når den går
ved siden af føreren. Fløjt stop og gå selv videre. Kald aldrig hunden ind,
men gå tilbage til den. Når du er helt sikker på, at hunden ved hvad fløjten
betyder kan du forlange at den også hører efter på afstand. Gør den
alligevel ikke må du have syvmilestøvlerne fundet frem og løbe ud til hunden
og fløjte den ned på det sted hunden var første gang du fløjtede, lad den
blive på stedet, mens du selv går tilbage til udgangspunktet. Igen: kald
ikke hunden hjem, men gå tilbage til den.
Nogle anbefaler, at man kaster en dummy efter man har fløjtet stop, men min
mand mener at det vil ødelægge markeringsevnen for meget.
Til orientering kan jeg fortælle at min mand har ført Retrievere på
markprøve siden midt i 70´erne og det er da blevet til en enkelt
Brugschampion og en dobbelt certifikatvinder ))
Hilsen og held og lykke med træningen
Vibeke, der håber at have fået det skrevet forståeligt!

---

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-03 13:20

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]

> Brugschampion og en dobbelt certifikatvinder ))
> Hilsen og held og lykke med træningen
> Vibeke, der håber at have fået det skrevet forståeligt!

Tak. Det er fkatisk også sådan jeg gør. Så er det vel bare et spørgsmål om
træning, træning og atter træning.

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-06-03 13:24

> Tak. Det er fkatisk også sådan jeg gør. Så er det vel bare et spørgsmål om
> træning, træning og atter træning.

> --
> mvh/rg. Christian

Hej
Ja, det er det nok. Hvor tidligt startede du med stopfløjte?
Det skal helst "ind" i en tidlig alder.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-03 13:32

> [...]
> >
> Hej
> Ja, det er det nok. Hvor tidligt startede du med stopfløjte?

Startede vel helhjertet da hun var 1½. Bruger det nu hver gang vi går tur.

Fra : Louise Viborg

Dato : 27-06-03 14:02

Hvilket signal bruger i som stopsignal? Det vil da være en rigtig god
ting for hunden at kunne.

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

On Fri, 27 Jun 2003 14:32:11 +0200, "Christian B. Andresen"

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-03 14:05

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message
> Hvilket signal bruger i som stopsignal? Det vil da være en rigtig god
> ting for hunden at kunne.

Jeg bruger ét fløjt.

Fra : Louise Viborg

Dato : 27-06-03 14:17

On Fri, 27 Jun 2003 15:05:16 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Jeg bruger ét fløjt.

L: Øj, den går ikke. Den kender Baluka som sit *G*

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-06-03 07:44

> L: Øj, den går ikke. Den kender Baluka som sit *G*

???

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-06-03 14:16

> [...]
object
> to tie it to.
> With C you can shoot yourself in the leg. With C++ you can reuse the

Hej
Den fløjte vi bruger har to forskellige toner (en i hver ende af fløjten) .
Et skarpt fløjt som vi bruget til KOM og et trillefløjt som vi bruger som
STOP.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Louise Viborg

Dato : 27-06-03 14:25

Hej Vibeke!
Det er lige præcis sådan en jeg også har

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

On Fri, 27 Jun 2003 15:15:31 +0200, "Battlefield´s"

Fra : Søren Voigt

Dato : 27-06-03 20:35

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Den fløjte vi bruger har to forskellige toner (en i hver ende af fløjten)
..
> Et skarpt fløjt som vi bruget til KOM og et trillefløjt som vi bruger som
> STOP.

Jeg anerkender selvfølgelig at dette virker for jer. Det er ret usædvanligt
som signaler på moderne markprøver. Da man ofte har brug for både "stop" og
"kom" og da det tager alt for lang tid at vende fløjten under brugen,. så
bruger de fleste hundefører to trut til hjemkald (evt. mange korte trut) og
eet eneste kort trut til at stoppe hunden med. På denne måde kan fløjten
blive i munden under dirigeringen.

Fordelen ved denne måde at fløjte på er også, at det kun kræver en fløjte
med een eneste lyd (dvs. ingen trille). Disse fløjter kan .fx. være af
plastic som gør at hunden ikke skal lære sig en ny fløjte hvis den gamle
bliver væk. Alle kombinationsfløjter (trille / flat) er af horn / ben. Hvis
du taber dem er det umuligt at genskabe samme lyd. Du kan godt købe en ny
fin fløjte, men det er umuligt at få en fløjte der lyder magen til.

Mvh
Søren Voigt

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 27-06-03 15:08

Hmm... Det er samme metode jeg har brugt på Balto. (Han kunne det 100%
"hunde"-sikkert på en afstand af 10 meter ved 6 mdr.) men jeg øgede kun
afstanden langsomt... Altså i starten fløjtede jeg sit når han var 1 meter
fra mig og gik så først længere ud når han var sikker i det.

Rinnie

--
Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)

Fra : Louise Viborg

Dato : 27-06-03 16:51

Hvad så hvis hunden tror at den skal løbe hen til føreren og sitte når
man fløjter? For det tror Baluka, og jeg har ikke den fjerneste ide om
hvordan jeg skal fortælle ham at han skal sitte på stedet.

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 27-06-03 17:57

> Hvad så hvis hunden tror at den skal løbe hen til føreren og sitte når
> man fløjter? For det tror Baluka, og jeg har ikke den fjerneste ide om
> hvordan jeg skal fortælle ham at han skal sitte på stedet.

Det er netop der idéen med at starte med at øve på kun 1 eller 1½ meters
afstand. Fløjten skal ligge så stabilt og sikkert i hunden at den nærmest
pr. refleks sitter når den hører kommandoen. Hunden skal desuden vide at
indkald betyder indkald og den skal være sikker i det også. Udse dig et
punkt ca. 1 meter fra dig, -Når Baluka (aka. hvalpen Hæhæ) er der, så gi'
"sit" signalet og hold evt. en hånd lodret op foran dig, så han får det med
Sørg for at han sitter der hvor han fik kommandoen (selvfølgelig skal han
lige nå at bremse også!. Gør han ikke, så guid ham hen til stedet, gå 3
skridt tilbage og gå så hen til ham og ros ham.

Rinnie