Hjælp - den vil ikke starte !
Fra : Henrik Schytte

Dato : 27-06-03 08:21

Min PC er mærkelig - den kan ikke lide at blive slukket for.

Hvis jeg slukker for den, KAN jeg komme ud for at den ikke vil tænde igen,
før der er gået en times tid. - Der er lys i kontrollampen på
motherboardet - men at trykke på tænd/sluk knappen har bare ingen
indflydelse. - Men som sagt, når der er gået en times tid, så vil den godt
tænde igen.

Hvad i alverden kan der være galt ??

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-06-03 08:41

"Henrik Schytte" <Hschytte@NOSPAMmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> motherboardet - men at trykke på tænd/sluk knappen har bare ingen
> indflydelse. - Men som sagt, når der er gået en times tid, så vil den godt

Prøv at lukke den ned.
Og sluk på kontakten på væggen.
Og prøv så at starte igen.
Mvh
Ole

Fra : Henrik Schytte

Dato : 27-06-03 11:36

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at lukke den ned.
> Og sluk på kontakten på væggen.
> Og prøv så at starte igen.

Har ingen påvirkning overhovedet - den starter ikke (før der er gået en
times tid ca)

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-06-03 10:27

> [...]
> motherboardet - men at trykke på tænd/sluk knappen har bare ingen
> indflydelse. - Men som sagt, når der er gået en times tid, så vil den godt

Prøv evt at køre en msconfig for at se hvad den laver under start (og sluk)
Mvh
Ole

Fra : Henrik Schytte

Dato : 27-06-03 11:38

> Prøv evt at køre en msconfig for at se hvad den laver under start (og
sluk)

Den laver ikke noget under opstart (den starter slet ikke op) - der kommer
slet ikke liv i blæsere, diske osv. - bare totalt død. (men lader jeg den
stå i en times tid, så kan jeg godt tænde den)

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-06-03 12:44

> [...]
> slet ikke liv i blæsere, diske osv. - bare totalt død. (men lader jeg den
> stå i en times tid, så kan jeg godt tænde den)

Så må du håbe på kyndigere folk end undertegnede, sorry
Mvh
Ole

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-03 14:15

"Henrik Schytte" <Hschytte@NOSPAMmail.dk> wrote in message
> [...]
> motherboardet - men at trykke på tænd/sluk knappen har bare ingen
> indflydelse. - Men som sagt, når der er gået en times tid, så vil den godt

Ander det ikke lige nu.

Prøv dette;

Få den tændt og sluk den. Sørg for at den ikke vil tænde igen med
powerknappen som du beskrev.
Hiv strømstikket ud af pc'en, eller sluk for kontakten på væggen (det er
vigtigt).

Tag side kabinettet af og resette bios.
Det er en jumper der skal flyttes typisk fra ben 2 og 3 til ben 1 og 2.
Den sider ofte tæt på batteriet men check i din manual til bundkortet.

Efter du har flyttet jumperen som det står i din manual, holder du
powerknappen inde i 10 sekunder, evt trykker et par gange på den. (Der skal
intet ske, ingen klik, eller noget, du har jo selvfølgelig husket at tage al
strøm fra din pc )
Flytter jumperen tilbage hvor den stod, tag strømstikket i igen eller tænder
for kontakten på væggen og trykker på powerknappen.

Hvorfor jeg vil have dig til at gøre det, kan jeg ikke lige forklarer, men
prøv det. Er et billigt forsøg værd.

mvh
FB
--
Er du ny på usenet? Så læs lidt på www.usenet.dk
--> www.DontDoIt.dk <-- Lidt af hvert til din mobil!

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 27-06-03 14:25

FB wrote:

> Få den tændt og sluk den. Sørg for at den ikke vil tænde igen med
> powerknappen som du beskrev.
> Hiv strømstikket ud af pc'en, eller sluk for kontakten på væggen (det
> er vigtigt).

Vil da lige tilføje at jeg har oplevet en computer hvor musen (den moddet
med et par lysdioder, lyste selv om der ikke var strøm til computeren, men
skærmen var koblet til stikkontakt men slukket.

Jeg kobler altid ALT fra hvis jeg skal rode inde i maskinen. det tager 10
sek og så er man jo sikker på man ikke ødelægger noget.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Henrik Schytte

Dato : 27-06-03 14:44

"FB" <.> skrev i en meddelelse

> Ander det ikke lige nu.
>
> Prøv dette;

Jeg vil prøve et BIOS reset næste gang den skaber sig. Selvom jeg har prøvet
at have batteriet pillet ud i 10 min. - jeg vil prøve din fremgangsmetode
hvis det sker igen.

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 01-07-03 03:34

> [...]
> motherboardet - men at trykke på tænd/sluk knappen har bare ingen
> indflydelse. - Men som sagt, når der er gået en times tid, så vil den godt

Næste gang den vil starte så prøv at starte den op og lade den køre uden
top-kabinettet på.
Hvis du så kan lukke computeren ned som du normalt gør og så umiddelbart kan
starte den igen
ser det ud til at du har et varmeproblem inde i kabinnettet. Hvis din
maskine aligevel ikke starter uden kabinet
så prøv at tage tid hvor lang tid den ikke vil starte mens kabinettet er
taget af.

Det kan være at der er SÅ varmt i dit kabinet at noget af din hardware
(typisk bundkortet / CPU) strejker.

Andre forslag kan være en dårlig strømforsyning der falder i spænding og
strøm når temperaturen ændres.
Prøv f.eks. en anden strømforsyning du ved virker, og se om det hjælper.

Hvis problemet er køling kan en kraftig blæser i kabinettet som puster
varmen ud af bagenden på computeren være din løsning.
For mig lyder det som eet eller andet der sker så snart maskinen bliver
varm.
Efter en times tid uden strøm er tingene som regel kølet ned.

Endeligt så har du selvfølgelig tjek på om alle dine blæsere fungerer som de
skal ikke?

Steven

--
Motorola Flare, Nokia 2110i, Alcatel One Touch Easy HF, Alcatel One Touch
Com, Nokia 9000, Nokia 9110 og nu Nokia 7650.

Fra : Henrik Schytte

Dato : 01-07-03 10:14

"Steven Nybo Andersen" <steven@1977privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Efter en times tid uden strøm er tingene som regel kølet ned.
>
> Endeligt så har du selvfølgelig tjek på om alle dine blæsere fungerer som

Sidste gang den gik "ned" - var den ene af kabinet dørene pillet af (det er
et maxi tower) - så der burde komme luft nok. Desuden har jeg 3 80mm blæsere
installeret (2x ud 1x ind) - Temp. i cpu'en (AMD Thunderbird 1400) er nu
53-55 grader - så det burde ikke være der problemet ligger.
Jeg har tænkt på PSU'en som værende defekt - må se om jeg kan finde en anden
jeg kan teste med.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 01-07-03 17:43

Henrik Schytte wrote:

> (AMD Thunderbird 1400)

Nu har du så også lige præcis en af de processorer, der bruger flest
Watt(ca. 73 hvis jeg husker rigtigt).

Det kan være den allerede er død af varme/electro migration (hvor gammel
er den?)

Som du nævner, det kan også være din PSU - den har jo skullet levere
alle de Watt, plus resten af det systemet bruger.

Fra : Henrik Schytte

Dato : 02-07-03 08:46

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Som du nævner, det kan også være din PSU - den har jo skullet levere
> alle de Watt, plus resten af det systemet bruger.

Det er omkring 73 Watt !!! den bruger - men den kan vel ikke være død, når
den kan køre flere dage i træk, uden fejl ? - Den er vel omkring 2 år gammel
(ca).

Mht PSU - så er den en 300 Watt - og jeg har 3 diske + dvd-rw - så jeg
synes ikke det er for meget ? (har ingen problemer haft i maskinens
levetid).

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 17-07-03 23:58

> [...]

> 53-55 grader - så det burde ikke være der problemet ligger.
> Jeg har tænkt på PSU'en som værende defekt - må se om jeg kan finde en

Ok så du har masser af køling hvilket er fint nok.

Vil dog lige fortælle at man sagtens kan have en cpu der har taget skade på
den måde at den
virker fint så længe den er kold (rumtemperatur) men så snart den skal til
at arbejde så kan den
skabe sig noget så skrækkeligt (selvom den er inden for den tilladte
temperatur)

Jeg havde f.eks. en PII engang som pludselig begyndte at skabe sig og gå ned
på de mest besynderlige måder.
Lige så snart jeg tog låget af kabinettet så ophørte problemerne.
D.v.s. cachen har fungeret så længe temperaturen holdt sig inden for en hvis
grænse men så snart
den steg bare en smule over denne grænse som stadig var den tilladte så
fejlede cachen og maskinen væltede med et ordentligt brag.

Ak ja - processoren blev skiftet og dermed var problemet løst. Sådan kan en
CPU altså også være.

Steven.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 18-07-03 12:08

Steven Nybo Andersen wrote:

> [...]
> at arbejde så kan den
> skabe sig noget så skrækkeligt (selvom den er inden for den tilladte

Der er især én ting der kan gøre at en processor bliver "slidt" med tiden;

Electromigration.

http://www.cadence.com/whitepapers/electromigration.html

http://www-mtl.mit.edu/CAPAM/memos/96-8/node4.html

http://www.e-insite.net/ednmag/archives/1998/032698/07df_04.htm