Barf-diæt til meget aktive hunde?
Fra : Ann K

Dato : 27-06-03 00:32

Hejsa.
Er lidt i spørgehjørnet til aften
Har tumlet en del med tanken om at skifte vovserne over på BARF... især
fordi jeg egentlig tror at mine hunde vil ææælske at blive fodret på denne
måde....
Men - kan en _meget aktiv_ sheltie klare sig på denne kost??? Hvordan kan
jeg sikre mig at hun får det, hun skal have???
Har jeg overhovedet nogen måde at kunne se, om hun får hvad hun har brug
for... inden hendes præstationsniveau evt daler og pelsen bliver mat - for
så er det jo faktisk for sent!
Kan jeg i perioder sætte fodermængden op eller ned - igen afhængig af
hundens generelle kondition (vi er ikke helt så aktive om vinteren!)?
Og hvad med BARF og drægtighed... har visse planer om parring ved næste
løbetid...
Kan hvalpene opfodres på ren BARF - eller vil det måske være klogest at
holde dem på en blanding af BARF og gængse (kvalitets)tørkost-produkter...
Tænker her på at det (tørkost altså) vel vil være det, som de fleste
hvalpekøbere vil fodre med!?

Hvordan med BARF til en ældre lab-x-tæve, der ikke er i træning og som
heller ikke er særlig aktiv???

Sidst, men ikke mindst, et par rent praktiske spørgsmål...
Fylder "ingredienserne" til BARF meget op i fryser/køleskab??? Her har huset
nemlig nogle kvantitative begrænsninger!
Og hvor skaffer man råvarerne henne - til en rimelig pris? ;)

Hvis man evt giver link til mine spørgsmål, beder jeg så mindeligt om at de
er på dansk eller i det mindste et nordisk sprog... har ganske vist ikke
mange problemer med engelsk, men det er for mig vanskeligt at holde rede på
hvad der er hvad, når jeg skal sidde og oversætte

Mvh Ann

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-06-03 11:06

On Fri, 27 Jun 2003 01:31:43 +0200, "Ann K" <tsarsFJERN@DETTEos.dk>
wrotd:

> [...]
>Men - kan en _meget aktiv_ sheltie klare sig på denne kost??? Hvordan kan
>jeg sikre mig at hun får det, hun skal have???

,jeg gør det at jeg fodrer tørfodder og der skulle jo være hvad de har
brug for, og når jeg støder på tilbud af kød lever hjerter osv så
køber jeg det og han bliver lykkelig så for mig virker det at
kombinere tørfodder med råt kød

>Har jeg overhovedet nogen måde at kunne se, om hun får hvad hun har brug
>for... inden hendes præstationsniveau evt daler og pelsen bliver mat - for
>så er det jo faktisk for sent!

,,,,,,,,du kan jo også se på hvad der kommer ud i den anden ende
jeg er opmærksom på at ikke fodre for meget med kød der indeholder
fedtopløselige vitaminer som lever og så slet ikke kombinere det med
gullerøder der også indeholder en stor mængde a-vitamin. Det eneste
man skal passe på er ikke at give noget med for mange fedtopløselige
vitaminer da hunden kan blive syg af det.

> [...]
>Fylder "ingredienserne" til BARF meget op i fryser/køleskab??? Her har huset
>nemlig nogle kvantitative begrænsninger!

,,,jeg fandt ud af at man ikke kan fryse lever ned det bliver lidt
mærkeligt af det, og min hund ville slet ikke spise det når det var
optøet.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 27-06-03 16:22

Hej Ann

Først tager du en højere uddannelse i kemi, og så......

Nå spøg til side, jeg tror da at en aktiv hund kan fodres udelukkende med
BARF, men med mindre du kan få helt færdige opskrifter kræver det faktisk
stor viden om ernæring og kemi, det er min erfaring da jeg prøvede at lære
det til mine katte - jeg opgav. Ellers findes der flere gode sider om BARF
til hunde især på engelsk men også lidt på skandinavisk.

Tror ikke du skal fodre hvalpe udelukkende på BARF, ikke fordi de ikke kan
klare sig fint på det, men af hensyn til køberne

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : bjergskoven

Dato : 27-06-03 23:46

Hej Ann

> [...]
> fordi jeg egentlig tror at mine hunde vil ææælske at blive fodret på denne

Ja der er ingen tvivl om at dine hunde vil nyde at få noget "rigtigt"
hundefoder.

> Men - kan en _meget aktiv_ sheltie klare sig på denne kost??? Hvordan kan
> jeg sikre mig at hun får det, hun skal have???

Selvfølgelig kan din hund klare sig på BARF kost.Hvordan sikrer du dig at du
selv får det du har brug for ? Sikkert ved at spise en varieret kost. Det
samme gælder for dine hunde. Det er kun meget dygtig markedsføring fra
foderproducenterne, der har fået folk til at tvivle på at de selv kan
sammensætte et lødigt foder til deres hunde.Hvad gjorde folk før tørfoderet
vandt frem ? Hundefoder kom ikke bare ud af en sæk og det behøver det heller
ikke at gøre den dag i dag.

> Har jeg overhovedet nogen måde at kunne se, om hun får hvad hun har brug
> for... inden hendes præstationsniveau evt daler og pelsen bliver mat - for
> så er det jo faktisk for sent!

Man behøver ikke en doktorgrad i ernæring for at kunne fodre sine
hunde.Hunden er et rovdyr og bør fodres som et sådant.Hvad ville du sige til
at løverne eller ulvene i zoologisk have blev fodret med tørfoder ? Nej vel
? Det skal hunde heller ikke. De skal have råt kød og ben,samt frugt og
grønt.

> Kan jeg i perioder sætte fodermængden op eller ned - igen afhængig af
> hundens generelle kondition (vi er ikke helt så aktive om vinteren!)?

Ja det kan du da sagtens. Spiser du altid selv lige meget ? Kig på din hund
og vurder dens "huld"
Hvis den er for tynd øger du dens fodermængde, hvis den er for tyk skærer du
ned på mængden.
Det er faktisk lige så enkelt som det lyder,men igen har foderfirmaerne fået
os til at tro at det er en ren videnskab at fodre en hund. Både hvad angår
mængder og indhold.
En voksen hund skal som tommelfingerregel have 2-3 % af sin kropsvægt pr.
dag. En hvalp/unghund skal have 10 % af sin kropsvægt.
Fordelingen mellem kød og grøntsager bør være 70/30. Husk at alle grøntsager
skal blendes for at hunden kan optage dem.Hunden har ikke enzymer der kan
nedbryde cellulosevæggene i grøntsager, så de skal slåes istykker ved
blendning. I naturen er frugt og grønt "blendet" i byttedyrenes maver.

> [...]
> holde dem på en blanding af BARF og gængse (kvalitets)tørkost-produkter...
> Tænker her på at det (tørkost altså) vel vil være det, som de fleste

Det kan sagtens lade sig gøre at opfodre et hvalpekuld på BARF. Jeg har
opfodret Golden Retrievere og Irsk Ulvehund på denne kost, fuldstændigt uden
problemer. Hvalpene fik deres første ben som 3 uger gamle, ligeså med det rå
kød og grønt.
Jeg kunne ikke drømme om at give mine hvalpe andet end BARF og mine
hvalpekøbere følger gerne denne måde at fodre på.
Du må endelig ikke blande tørkost og BARF. Tørkost er 24 timer om at blive
fordøjet, mens BARF kost er 4 timer om at blive fordøjet. Du skaber en
konflikt i hundens fordøjelesessystem ved at fodre med begge ting. Tørfoder
er kornbaseret og hunden er ikke skabt til at fordøje korn, derfor den lange
passage. Hundens tarmsystem er kort (kun halvt så langt som menneskets)og
beregnet til hurtig fordøjelse af kød.

> Hvordan med BARF til en ældre lab-x-tæve, der ikke er i træning og som
> heller ikke er særlig aktiv???

Kan selvfølgelig også lade sig gøre. En ikke så aktiv hund skal ikke have
ris/pasta og den slags kulhydrater, da de let sætter sig på sidebenene på en
ikke så aktiv hund. Den skal udelukkende have kød og frugt/grønt.

> [...]
huset
> nemlig nogle kvantitative begrænsninger!
> Og hvor skaffer man råvarerne henne - til en rimelig pris? ;)

Ja det kommer jo lidt an på hvor tit du køber ind. Frugt og grønt fylder jo
kun i køleskabet. Kødet skal fryses, hvis du ikke vil købe ind så tit, eller
vælger at købe feks. frossen kallun, kyllinger osv.

> [...]
> mange problemer med engelsk, men det er for mig vanskeligt at holde rede

> hvad der er hvad, når jeg skal sidde og oversætte

Desværre findes det meste litteratur om emnet på engelsk, men jeg har hørt
at der er udkommet en bog om BARF på svensk.

Held og lykke med projektet.

Hilsen
Merete

Fra : Pia J

Dato : 28-06-03 09:15

"bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> wrote in message news:3efcc920$0$24695

> Desværre findes det meste litteratur om emnet på engelsk, men jeg har hørt
> at der er udkommet en bog om BARF på svensk.

Er der ikke noget med en nordisk mailing liste om emnet?

Pia

Fra : Pia J

Dato : 28-06-03 09:20
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-06-03 09:38

>Det er faktisk lige så enkelt som det lyder,men igen har foderfirmaerne fået
>os til at tro at det er en ren videnskab at fodre en hund. Både hvad angår
>mængder og indhold.

,,,,,,,,,enig de har brugt mange reklamekroner på at få det banket ind
i hovederne på os, men det er jo faktisk logik at råt kød må være det
bedste mad for hunde. Hvor får du kalun fra ? hvad koster det ? kan
man stadig få det af nogle slagtere ? jeg syntes at der er meget vand
i det frosne jeg køber.

Fra : bjergskoven

Dato : 28-06-03 11:54

Hej Punish

> [...]
> bedste mad for hunde. Hvor får du kalun fra ? hvad koster det ? kan
> man stadig få det af nogle slagtere ? jeg syntes at der er meget vand

Det med at få fat i råvarerne især kød og kallun er jo det største problem.
Jeg ved at Dandog sælger frosset kallun,men du har nok ret i at det
indeholder en del vand. Jeg mener også at deres kallun er blevet klorbleget
inden frysningen.
Jeg er så heldig at have fået kontakt til et lille lokalt slagteri, hvor jeg
kan købe kallun. Det er jo ellers ikke noget man kan få fat i hos en detail
slagter, da de jo aldrig får en komave ind i butikken. Jeg tror alt fraskær
fra de store slagterier bliver brugt til minkfoder og lign.
Jeg har også tænkt på at opsøge nogle lokale bønder, fåreavlere og lignende
og prøve at få en aftale med dem, hvis de "hjemmeslagter". Men indrømmet,
det er lidt mere omstændigt at lave rå mad til sine hunde,forstået på den
måde at det tager lidt tid at få leverandørerne på plads.
Men når det er sagt, så er det den bedste måde at fodre sine hunde på.

Hilsen

Merete

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-06-03 13:36

On Sat, 28 Jun 2003 12:53:33 +0200, "bjergskoven"
<info@bjergskoven.dk> wrotd:

> [...]
>Jeg ved at Dandog sælger frosset kallun,men du har nok ret i at det
>indeholder en del vand. Jeg mener også at deres kallun er blevet klorbleget

,,,,jeg tror at det er over 70% desværre men hunden er vild med det
aligevel

,,,,,,,ja du har ret