liste over nød apotek ....
Fra : DK-Pisik

Dato : 26-06-03 23:31

er der mon nogen som ligger inde med en liste over hvad man bør have i et
nød apotek ?

/ Inger Kaya
DK-Pisik
www.pisik.dk

Fra : Helle

Dato : 26-06-03 23:46

"DK-Pisik" <Tumling@gmx.net> wrote in message
> er der mon nogen som ligger inde med en liste over hvad man bør have i et
> [...]
Ja det var da egentlig smart hvis der findes sådan en liste et sted derude.
Måske vi andre kælekatte ejere også kan have brug for den selvom vi ikke er
opdrættere. Nu ved jeg ikke om det er en decideret opdrætter nød liste du
søger Inger? Desværre kan jeg ikke hjælpe dig men håber nogen kan.

Mvh Helle

Fra : Nina Sørensen

Dato : 27-06-03 06:37

> er der mon nogen som ligger inde med en liste over hvad man bør have i et
> [...]
God ide.
Jeg har ikke lige en liste, men vi kan da lave en.

Så vil jeg skrive at Klorhexedin og Zoolac kommer man langt

Faktisk uddelte RC engang nogle små førstehjælps poser (punge) til deres
kunder. Jeg var meget interesseret i at give dem til mine killingekøber,
og spurgte derfor RC om man kunne købe dem. Det kunne man ikke, da det
var en engang-fornøjelse.... og de kunne heller ikke oplyse mig om hvor
jeg kunne få dem.
Hvis nogle skulle have set eller hørt om sådan nogle, så sig endelig til.
Det var ligesom en kosmetikpung med forskellige forbindinger og plastre.

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 27-06-03 07:08

"DK-Pisik" <Tumling@gmx.net> wrote in message
> er der mon nogen som ligger inde med en liste over hvad man bør have i et
> [...]

Hej
Der var engang en liste i det hedengangne blad Huskatten. Jeg ved ikke om
det decideret var et nød apotek, men der stod hvad der var smart. at have
derhjemme. Er der nogle der lige har det ved hånden, ellers kan jeg finde
det derhjemme måske i aften. Umiddelbart husker jeg Klorhexidrin, Zoolac,
Meku øjenbadevand, saks med rundt "næb", noget til dehydrering (kan ikke
huske navnet), klosaks - og så rækker hukommelsen ikke længere
NB. Det med at Huskatten skulle på nettet ser da ud til at være gået helt i
stå, nogle der ved noget ?
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-06-03 09:24

Denise skrev
<Der var engang en liste i det hedengangne blad Huskatten. Jeg ved ikke om
det decideret var et nød apotek>

Fundet...........
Vat og vatpinde
Pincet
lille saks
termometer
engangssprøjter
flydene klorhexidin 0,2 %
klorhexidin creme 2 %
klorhexidin pudder
levertransalve
helosansalve
xylocain
antibiotika
hvedeklid
revolyt
paraghurt
zoolac
parrafinolieemulsion
kattemalt
druesukker
kamillethe
øjenbad
B-vitaminer

Der er en del af de ting der "overlapper" hinanden, så
mit bud vil være; vat, vatpinde, pincet, lille saks,
termometer, engangssprøjter i forskellig str. flydende
klorhexidin, klorhexidin creme, zoolac eller lign.
druesukker, kamillethe og når det nu er mig *GG*
Bach's Nødhjælps Remedie

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 27-06-03 09:38

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kamillethe
> øjenbad
> B-vitaminer
>
> Der er en del af de ting der "overlapper" hinanden, så
> mit bud vil være; vat, vatpinde, pincet, lille saks,
> termometer, engangssprøjter i forskellig str. flydende
> klorhexidin, klorhexidin creme, zoolac eller lign.
> druesukker, kamillethe og når det nu er mig *GG*
> Bach's Nødhjælps Remedie
>
> --
> Marianne Hellemose
> ***Ailurophil***
>
> Some people have lives, others have cats

Bare lige af nysgerrighed/uvidenhed.....hvad er druesukkeret til?

Helle Frederiksen.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-06-03 09:54

Hej Helle
Druesukker er eminent til at give energi, også hos katte,
så har man en kat der er svag af en eller anden grund,
måske et par dages diarre, eller dehydrering kan man få den lidt op igen,
til dette tilføjer jeg lige at man skal selvfølgelig _altid_ søge dyrlæge
hvis man ikke ved hvad der er galt med katten.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Pia J

Dato : 27-06-03 10:04

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@mail.dk> wrote in message
> [...]
> så har man en kat der er svag af en eller anden grund,
> måske et par dages diarre, eller dehydrering kan man få den lidt op igen,

Kan katte tåle elektrolytter?

:Pia

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-06-03 10:31

Hej Pia

Uden at have den helt store viden om det, jeg fik det
blot i sin tid anbefalet, ja så kan de, selvfølgelig er det
ikke noget der bare skal hældes i katten, men en ml.
eller 2 til at give katten energi nok til at spise og drikke
"normalt"

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 27-06-03 10:48

> [...]
> Marianne Hellemose
> ***Ailurophil***
>
> Some people have lives, others have cats

Hej Marianne.

Hvordan giver man det til katten?
Blander man det bare op i lidt vand og giver det i en engangssprøjte, eller
indtager de det frivilligt?

Helle.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-06-03 11:19

ja jeg koger lidt vand og opløser druesukker i det, lader
det køle ned, og giver 1ml. i en engangssprøjte 1-2 x men ikke mere, og kun
hvis jeg har helt check på hvorfor katten er sløj og at det er nødvendigt
med "lidt" hjælp til at få den på benene igen, det er _ikke_ en
"mirakel-kur" og som med alt (udover vand og foder) man putter i sine dyr
(og sig selv) skal man tænke sig om, selv om *lidt* er
godt, behøver *meget* ikke at være bedre.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-06-03 02:22

In article <3efc0870$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J
<ngspam@ofir.dk> wrote:

> Kan katte tåle elektrolytter?
>
> :Pia

Hej Pia

Da jeg lærte menneske-sygepleje i sin tid blev det terpet meget, at det
farlige ved at miste meget væske - bortset fra udtørringen - er at
elektrolytbalancen i cellerne forrykkes. Det drejer sig mest om natrium
og kalium balancen. Og så glucose (sukker). Det er det revolyt
opløsningen kan genoprette.

Jeg tror at der sker præcis det samme med en kat, der dehydrerer.

Jeg har set, at hvis man selv vil efterligne opløsningen skal man bruge
40 g sukker, 3,5 g salt og saften af 1 citron opløst i 1 l kogt vand
(WHO's opskrift). Så vidt jeg ved er druesukker den mest simple
sukkerform, der kan bruges af kroppen omgående, fordi den ikke skal
omdannes først, så det vil nok være en fin idé at bruge. Men salt osv.
er også ret vigtigt, ligesom blandingsforholdet er vigtigt.

Fra : Pia J

Dato : 28-06-03 06:54

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@fjernesyahoo.com> wrote in message

> [...]
> elektrolytbalancen i cellerne forrykkes. Det drejer sig mest om natrium
> og kalium balancen. Og så glucose (sukker). Det er det revolyt

Det er jo fint at vide - der er så meget katte ikke må få i forhold til
hunde

:Pia

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-06-03 13:18

In article <3efd2d71$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J
<ngspam@ofir.dk> wrote:

> Det er jo fint at vide - der er så meget katte ikke må få i forhold til
> hunde
>
> :Pia

Ja - men lige her er jeg ret sikker - simpelthen fordi jeg selv har
haft en dehydreret kat i behandling pga en voldsom maveinfektion - og
den fik præcis det samme af dyrlægen som man bruger til mennesker
(altså, det er udviklet til mennesker) - Ringers laktat indsprøjtet
eller - hvis man kan få det i katten - revolyt at drikke. I vores
tilfælde måtte man ty til indsprøjtningen, for alt kom op igen...
stakkels pus..

Fra : Denise

Dato : 27-06-03 09:37

> [...]
> Marianne Hellemose
> ***Ailurophil***
>
> Some people have lives, others have cats

Hihi, godt fundet, så sparer jeg tid
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-06-03 13:08

In <3efbdf55$0$76094$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> Denise wrote:

> noget til dehydrering (kan ikke
> huske navnet), klosaks - og så rækker hukommelsen ikke længere
> NB. Det med at Huskatten skulle på nettet ser da ud til at være gået
> helt i stå, nogle der ved noget ? Hilsen Denise

Hej Denise - længe siden

Revolyt måske? (Pulver der indeholder sukker, salt og diverse
elektrolytter i den rigtige "blanding" - til at blande op med vand)
Ja, jeg savner osse Huskatten... det var sgi et godt blad.

Fra : Denise

Dato : 27-06-03 13:11

Fra : Denise

Dato : 27-06-03 13:12

> [...]
> Ja, jeg savner osse Huskatten... det var sgi et godt blad.
> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte

Hej Ann
Nemmerlig, det var det Ja, Huskatten var super.
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-06-03 01:59

In article <3efc348a$0$76069$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Denise
<Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote:

> Hej Ann
> Nemmerlig, det var det Ja, Huskatten var super.
> Hilsen Denise

*suk* har lige opdaget at det hele allerede var opklaret tidligere i
tråden - de indlæg dukkede bare af sære årsager ikke op hos mig før nu.
Så føler man sig lidt fjollet *gg*

Fra : DK-Pisik

Dato : 28-06-03 10:42

Jeg vil da sige pænt tak for de informative mange svar.

/ Inger Kaya
DK-Pisik
www.pisik.dk