Øhhh - Højavlsschæfer"???
Fra : Ann K

Dato : 26-06-03 23:36

Hejsa.
Har snippet dette her fra en anden tråd, hvor Winther skrev:

>Fedt med en højavlsschæfer der virker.

<> Hva' katten menes der????
Har før hørt at der skulle være forskelle på de forskellige linier indenfor
flere brugshunderacer... men er det virkelig så slemt at man (generelt) skal
afholde sig fra at købe fra "højavl", hvis man ønsker at lave noget træning
i "den seriøse afdeling"?
Det er da bekymrende!
En god (race)hund er da en god kombination af pænt udseende og veludviklede
(race)egenskaber! Eller er det bare mig som er idealist?

Mvh Ann

Fra : Eifel

Dato : 27-06-03 04:41

"Ann K" <tsarsFJERN@DETTEos.dk> wrote in message news:<bdfsfj$qbc$1@sunsite.dk>...
> [...]
> En god (race)hund er da en god kombination af pænt udseende og veludviklede
> (race)egenskaber! Eller er det bare mig som er idealist?

Hej Ann.

Jeg har ikke vildt meget begreb om selve avlen - det er mere træning
jeg jo går op i. Men - nej, jeg mener ikke man "generelt" skal afholde
sig fra at købe højavl - men fidusen er (som jeg har forstået tingene
gennem årene) at højavl jo mere går på at avle meget smukke Schäfere,
hvor alt skal være så korrekt jævnfør racebeskrivelsen, som
overhovedet muligt. Højavl er altså vuffere som skal kunne gøre sig
rigtigt godt til udstillinger. Jo bedre hunden ser ud - ja jo mere kan
en kennel forlange for sine hvalpe, hvis man altså ønsker sig en
udstilingshund.
Begrebet højavl er også lidt et "drilleudtryk". D.v.s. de førere der
har brugshunde der er avlet som brugshunde fra brugshundekenneler (som
eksempelvis kennel Hulgaard hvor politihunden Quato stammer fra) godt
kan lide at drille os med ordet "højavlshunde" (altså ikke-brugshunde
avlede hunde hvis du forstår), specielt hvis det ikke går så godt til
konkurrencer o.s.v. Der er tale om godmodigt drilleri, efter min
vurdering.

Der avles p.t. en del på grå Schäfere, angiveligt fordi de skulle være
mere robuste i det, både psykisk og fysisk. De grå jeg har set, virker
da også mere robuste rent fysisk - men med undtagelse af een grå jeg
har set, synes jeg ikke rigtigt de er så fantastiske (psykisk) som de
bliver gjort til - af de førere der har grå.

Jeg har som nævnt kun set een grå arbejde, hvor min kæbe godt ramte
jorden med et brag. Indehaveren er i øvrigt politimand og træner meget
ivrigt i PH.

Ja - på en eller anden måde tror jeg du er idealist når du skriver, at
en god (race)hund skal være en god kombination af pænt udseende og
veludviklede (race)egenskaber. Selvfølgelig er det set - men efter
mine begreber avles der i 2 retninger - "højavlen" hvor hundene bare
skal se knaldhamrende godt ud - og så brugshundene hvor man er
mere-eller-mindre ligeglad med udseendet, bare hunden er psykisk
stærk, stabil o.s.v.

Det havde selvfølgelig været vildt perfekt hvis hundene så
knaldhamrende godt ud og var psykisk fantastiske - men sådan mener jeg
ikke den virkelige verden - desværre.

Ja og dog - Eifel er faktisk et glimrende eksempel på, at det k-a-n
lade sig gøre

Er der nogen der har enormt forstand på avl der kan bekræfte eller
affærdige min påstand ? ?

M.v.h.

Eifel & Co.

Fra : Claus

Dato : 27-06-03 06:13

"Ann K" <tsarsFJERN@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse
> En god (race)hund er da en god kombination af pænt udseende og
veludviklede
> (race)egenskaber! Eller er det bare mig som er idealist?

Jeg har haft min gang i Schæferklubben og i Belgierklubben i en del år og
jeg mener at der er meget stor forskel på på udstillings og brugshunde.

Det der bliver kaldt højavl, bliver lavet på nogle bestemte linier, der har
anlæg for at give et godt ekstiør men det kniber gevaldigt med brug
segenskaberne, der er altid undtagelser." Eifel"

Hvis man kikker på en brugshunds stambog og en højavlshunds er der ikke
mange kennelnavne der går igen.
Kik på DM i Schæferklubben der er ikke mange højavlshunde der.
Kik på Hovedavlsskuet der er ikke mange brugshunde der vinder der.
Hunde fra brugskenneler er lettere at træne med, der er mere kapow i dem.
Det er som regel i bidearbejdet at højavlshundene har probs.

I Belgierklubben er der større forskel på udstillingshunde og brugshunde end
i Schæferklubben
Der var en hidsig debat i Belgierklubben for et år siden,da der var en
brugskennel der i en annonce skrev " Brain or Beauty" hvorefter
udstillingsopdrætterne flippede helt ud.
De mente at deres hunde var ligeså gode på træningspladsen som brugshundene,
hvorefter brugskennelen sagde , jamen så kom og bevis det...men det er ikke
sket. En belgier udstillingshund har ikke en chance på en træningsplads over
for en brugsbelgier.

Den variant af Belgier jeg taler om her er Malinois.

En hund er ikke bare en hund, en Schæfer er ikke bare en Schæfer og en Malle
er ikke bare en Malle....det er meget svært som første gangs hunde køber at
vide hvad man skal købe.

Man kunne ønske at den store forskel på hundene blev visket lidt ud men det
tror jeg desværre ikke sker. Jeg har Malinois nu, når jeg tænker på den tid
at jeg bruger på træning og gerne vil ha' resultater, så tør jeg ikke købe
noget der bare lugter af udstilling.

Man stiller heller ikke op i 100 meter løb i gummistøvler

Claus

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 27-06-03 07:48

> En god (race)hund er da en god kombination af pænt udseende og
veludviklede
> (race)egenskaber! Eller er det bare mig som er idealist?

Hej Ann

Nu kan jeg kun forklare dig hvordan det er inden for Flatcoats, hvor det
hele faktisk også er delt lidt op... Min Balto der er fra arbejdslinier har
en helt andet stamtavle end Jenna der er fra udstillings-linierne. (Det skal
dog lige siges at de udstillingslinier hun er fra altså også klarer sig fint
på marken. Bla.a. blev en af hundene bedste dual-hund for et par mdr. siden,
men jagt-floket har døbt dem udstilling...)

Nå, det var lige et lille sidespring...
Der findes heldigvis nogen fornuftige kenneler i DK der avler efter Dual
Purpose princippet, -altså hunde der er smukke, harmoniske og med et godt
hoved skruet på i jagt-sammenhæng. Det er så ikke så længe siden en mand fra
en kennel meldte åbent ud, at han ikke troede på dual purpose-hunden og
derfor avlede efter arbejds-egenskaber. Det skabte et rammaskrig på
flatcoat.dk siden, hvor debatten kørte. Hvis en opdrætter mister troen på at
det kan lade sig gøre at lave smukke og gode arbejdshunde, så mener jeg at
han ikke bør avle mere, -for tror han ikke selv på det man burde lave,
hvilken forbedring bringer han så racen, -ud over det arbejdsmæssige? Det
samme gælder udstillingslinierne... En opdrætter der kun tror på eksteriør
har IMO (In My Oppinion) heller intet at gøre i avlen af en race der, med
den rette indstilling, både er kanon god arbejdsmæssigt og fantastisk smuk.
Der er avls-restriktioner for Flatcoats, -heldigvis, -det gør da at folk er
tvunget til at holde sig lidt til dual-purpose, men her synes jeg
retstriktionerne slækker lidt på det arbejdsmæssige.

Selv tror jeg 100% på dual purpose-hunden. At sige en dual-purpose er umulig
at lave er det samme som at sige, at ingen mennesker kan være både smukke og
kloge... og rent faktisk kender jeg en del både smukke og kloge mennesker.
Udseende har nemlig intet med sind at gøre, men måske det alligevel er
blevet lidt sådan, netop fordi der findes folk der ikke tror på
kombinationen og avlen derfor er blevet forgrenet ud i 2...? Man ser' det jo
også ved Labrador, hvor der er den lille, meget kvikke Field-trial (F1)
model og den lidt større og lidt tungere udstillings-model... Goldens, hvor
der er den elegante, meget lyse model og den robuste, lidt mørkere model...
og så er der kombinationerne! - Det er dem jeg tror på!

Rinnie

--
Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)

Fra : Claus

Dato : 27-06-03 10:26

"Rinnie Ilsøe" <admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> kloge... og rent faktisk kender jeg en del både smukke og kloge mennesker.

Hej.

Du kan måske nok avle den type hunde ......meeen hvis du vil vinde konk. er
du nød til at gå efter det ultimative inden for konk. hunde.
Det hjælper ikke at stå til en konk. og sige jeg blev kun nr. 10 men min
hund er meget smuk.

Omvent ser man mange udstillingshunde der stiller i brugsklasse på
udstilling, hvor man må spørge sig selv hvordan har den nogensinde kunne
tage en brugsprøve. fordi de har så ringe et væsen.

Så længe at der er køberer der efter spørger en betemt type hunde så vil de
oxo blive lavet.
Jeg er totalt ligeglad med udsende på min hund bare den duer til træning,
derfor har jeg købt den i en brugskennel.

Claus

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 27-06-03 11:24

> Du kan måske nok avle den type hunde ......meeen hvis du vil vinde konk.
er
> du nød til at gå efter det ultimative inden for konk. hunde.

....og dermed siger du at det ultimative ikke kan være smukt...
Det kan jeg slet ikke følge! Det vil kræve mange års koncentreret avl, hvor
opdrætteren fokuserer på netop dual-purpose fordi det er blevet så delt som
det er, men det kan lade sig gøre! Der findes også dual-purpose hunde nu,
men der er desværre langt imellem dem! Hvis man kun går efter det ene eller
det andet og påstår en kombination ikke er muligt, så er det IMO en
falliterklæring!

Det er nemlig ikke så firkantet, at de "grimme" er gode jagthunde og de
smukke er dårlige jagthunde!
Hval med Feks. SUCH SJCH Almanza Name of the Game, SUCH SJCH NJCH SVCH
Keca's Fetisov, SJCH SUCH SLCH Lady Doc's Matilda, NordUCH INTUCH SJCH
Gunhills Gallant Girl, SUCH SJCH Lp Hovhills Chartreuse, INT DUALCH
Branchalwood Islay, DUALCH Toby of Riverside og mange mange flere...

> Det hjælper ikke at stå til en konk. og sige jeg blev kun nr. 10 men min
> hund er meget smuk.

....Eller jeg vandt markprøven, men til gengæld ligner min hund noget der
burde tilhøre munde-familien (no offence, men sådan må en flat ikk se
ud )

Det er heller ikke nødvendigt!

> Omvent ser man mange udstillingshunde der stiller i brugsklasse på
> udstilling, hvor man må spørge sig selv hvordan har den nogensinde kunne
> tage en brugsprøve. fordi de har så ringe et væsen.

Enig!!

> Så længe at der er køberer der efter spørger en betemt type hunde så vil
de
> oxo blive lavet.

Man kan også sige at så længe folk ikke stiller krav til at hunden er
dual-purpose, så vil folk ikke stræbe efter DP'en!

> Jeg er totalt ligeglad med udsende på min hund bare den duer til træning,
> derfor har jeg købt den i en brugskennel.

Men udseendet _kan_ også ha' konsekvenser for helbredet... Feks. en hund med
kohaser vil få benene belastet meget mere end en hund der står godt på
poten, en hund med forkert-placeret skuldre kan få problemer med det osv.

Lad mig bruge min egen Balto som eksempel. Han er en glimrende arbejdshund,
men ikke specielt smuk... Om han så blev mixet med en smuk tæve, så ville
resultatet temmelig sikkert ikke blive så godt som hvis jeg fandt en kanon
god arbejdshund med et godt exteriør... Jeg siger ikke et
champion-eksteriør, men alligevel til en 1. pr. og kombinerede den med en
tæve der har et super-eksteriør og kan begå sig godt på marken, men ikke
nødvendigvis til Ch.titler. Det første afkom vil måske ikke gå under
dual-gruppen, men arbejder man efter den indstilling hele vejen igennem, så
skulle resultatet ikke være så ringe. Der er jo ingen garanti for at man får
produceret DP-hunde, men man finder aldrig ud af det hvis ikke man prøver!
Om det så betyder man skal søge imod udlandet for at finde en passende
partner til sin tæve, jammen så er det det man må gøre... I racen's
interesse!

Rinnie
PS. Balto skal ikke benyttes i avl...

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 27-06-03 11:26

> ...Eller jeg vandt markprøven, men til gengæld ligner min hund noget der
> burde tilhøre munde-familien (no offence, men sådan må en flat ikk se
> ud )

Der skulle naturligvis stå Mynde...

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-06-03 12:28

> Der skulle naturligvis stå Mynde...

Hej
Jeg tænkte godt nok lidt over hvad mundefamilien var ))

I er heldige (eller dygtige) at I stadig har fine dualhunde hos Flatterne.
Det er et langt større problem hos Labberne. Skaden begyndte i 70-80´erne
hvor de små hurtige markprøvehunde charmerede sig ind hos dommerne, samtidig
med at udstillingshundene blev tungere og tungere. Nu om dage er det
vanskeligt for ikke at sige umuligt at finde en rigtig duallab. Der findes
dog opdrættere, der forsøger at holde linien, men det er utroligt svært, de
kommer jo let til at sætte sig mellem to stole og dermed få hunde, der ikke
er i top hverken på udstilling eller markprøve. Og derfor er der mange, der
opgiver igen og koncentrerer sig om en af delene.
Efter min mening består en god hund af følgende 4 elementer (her i tilfældig
rækkefølge):
temperament, sundhed, brugsegenskaber og udseende. Det er blot er spørgsmål
om hvilke af elementerne opdrætterne vægter mest.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 27-06-03 12:35

> I er heldige (eller dygtige) at I stadig har fine dualhunde hos Flatterne.

Ja, men spørgsmålet er hvor længe Dual-hunden vil bestå, hvis der bliver
avlet som der bliver avlet nu!

Rinnie

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-06-03 12:43

Flatterne.

> Ja, men spørgsmålet er hvor længe Dual-hunden vil bestå, hvis der bliver
> avlet som der bliver avlet nu!
>
> Rinnie

Hej
Det er jo trist at Flatterfolkene ikke lærer af at se hvordan det er gået
for Labberne
Faktisk synes jeg at Goldens er ved at vende. Der findes efterhånden flere
Goldens med potentiale i begge dicipliner, så vidt jeg kan se. Det har
ellers set håbløst ud for Goldens.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Carina Graversen

Dato : 28-06-03 05:47

Hej Rinnie...

> ...og dermed siger du at det ultimative ikke kan være smukt...

Det er der vist aldrig nogen der har sagt !!!
___

> [...]
hvor
> opdrætteren fokuserer på netop dual-purpose fordi det er blevet så delt

Men det har vel noget at gøre med hvad man vil med sit opdræt ???

F.eks. der hvor Claus og jeg har købt hund, der avler man på at få nogle
suverænt gode brugshunde.

F.eks. sidste år til verdensmesterskaberne i IPO III for alle racer, kom
samtlige danske hunde fra denne kennel, og bedste dansker kom endda hjem med
en pokal for en flot 3. plads, og samlet blev holdet nr. 2 i
landekonkurrencen. Altså nogle suverænt gode brugshunde, det er der vist
ikke nogen der kan modsige, og så kom de 5 hunde i øvrigt fra 5 forskellige
kuld, så det var ikke bare held . Når de skal avle sådan nogle gode
hunde, så er det naturligvis en fordel, at de kan avle stort set ud fra
brugsegenskaberne og så kun avle på at afkommet skal kunne få minimum en 2.
pr. ved en udstilling....

Så kan man så spørge sig selv om dette er godt nok ?!?

- Jeg synes personligt det er fint, for jeg skal bruge en hund med gode
brugsegenskaber, og er så næsten ligeglad med hvordan min hund ser ud, hvis
blot den nogenlunde ligner racen og er sund og frisk. Andre vil gerne vinde
store præmier til udstillinger, og vil så måske gerne have en hund der er
pænere og måske knap så træningskrævende.

Hvis vi bare allesammen er glade for vores hunde, så er det vel egentlig OK
???

- At man så har to forskellige typer hunde af samme race ser jeg derfor ikke
som noget problem, til gengæld har jeg aldrig set noget "dual-purpose" hos
malinos, der har kunnet bruges til noget. Hvordan det er hos andre racer
skal jeg ikke lige kunne sige

Hilsen
Carina

Fra : Pia J

Dato : 29-06-03 08:44

"Claus" <Snorreshus.nospam.@tdcspace.dk> wrote in message

> [...]
> du nød til at gå efter det ultimative inden for konk. hunde.
> Det hjælper ikke at stå til en konk. og sige jeg blev kun nr. 10 men min

Er det fuldstændig umuligt indenfor brugsavlen at man tager de smukkeste af
de dygtigste, og avler på dem? Eller bliver de automatisk grimmere efter et
par generationer, fordi de er så dygtige

:Pia - som er helt vildt dygtig

Fra : Ann K

Dato : 29-06-03 13:29

Hejsa.
Pia skrev:
>Er det fuldstændig umuligt indenfor brugsavlen at man tager de smukkeste af
de dygtigste, og avler på dem? Eller bliver de automatisk grimmere efter et
par generationer, fordi de er så dygtige

<> Hi, hi... ja - det var lige netop dét jeg tænkte på, da jeg postede mit
indlæg!!!
Hvorfor er der den _store_ forskel på udstillingshundene og brugshundene?
et eller andet er da "skørt", når man ser det hele sådan lidt udefra
Især, når man tænker på, at disse racer jo oftest har en eller anden
bestemmelse om at de _både_ skal have en udstillingspræmiering _og_ en
("brugs")kåring, før de kan godkendes til avl!

Mvh Ann - der stadig undrer sig

Fra : Carina Graversen

Dato : 30-06-03 06:29

> Eller bliver de automatisk grimmere efter et
> par generationer, fordi de er så dygtige

Ja - vidste du ikke engang det *LOL*

Nej, grunden er selvfølgelig at man i hvert fald inden for den race jeg har
(malinois), gør utrolig meget for at avle nogle brugshunde, der kan lave
flotte resultater, men også fungerer optimalt udenfor
konkurrencepladsen... - dvs. når man skal finde en egnet avlshan til en
tæve, så kigger man tilbage i linierne og finder en han, der i type og psyke
passer til tæven. Hvis man skal avle hunde der kan gøre sig til
verdensmesterskaberne i f.eks. IPO III eller skal blive gode belastbare
tjenestehunde, så er dette ikke noget man lige klarer på et split-sekund,
men noget der kværer kendskab til linierne og hvilke egenskaber de enkelte
hunde må forventes at give videre til deres afkom .

Og så er det jo en klar fordel hvis man "kun" skal tage højde for hundenes
arbejdsegenskaber og ikke "kun" må vælge avlshanner mellem de smukkeste (for
selvfølgelig er der da også nogle af brugshundene, der er en hel del pænere
end andre) . - Men selvfølgelig skal både mor og far da ligne den race
de er, men det sikres jo også ved krav om minimum en 2. præmie på en
udstilling. Hundene skal selvfølgelig også være sunde, men det giver næsten
sig selv, at hvis man vil avle en hund der skal bruges som
tjenestehund/konkurrencehund på højt niveau, så kan det ikke nytte noget at
den kun holder 3 år eller knap nok kan gå op af en lille trappe pga. HD

Men det er vel også lidt med hvad hvalpekøberne vil have ?!? - hvis jeg
kan vælge mellem et kuld med smukke forældre med gode arbejdsegenskaber og
et kuld med forældre der ligner racen med med enormt gode arbejdsegenskaber,
så ved jeg godt hvad jeg vil vælge . Jeg skal bruge min hund som
redningshund, og kan godt leve med at min hund måske ikke er smuk med
derimod fungerer i det arbejde jeg skal bruge den til ... og jeg tror da
også at de mennesker der evt. redder livet vha. min hund vil være ligeglad
med om den er smuk ifølge en racestandard .

Såååå, jeg står gerne forrest i køen til at købe en knap så smuk brugshund,
der ligner den race der står på stamtavlen, og som så ellers fungerer
herhjemme og på træningspladsen .... men nu er jeg måske også lidt speciel,
for Tikki er første hund i fam. Graversens historie med stamtavle - de 4
andre har været blandinger samt "ægte hunde uden stamtavle", så jeg er vant
til at holde af hunde med et "unikt" udseende *LOL*.

- Og selvom jeg engang er heldig at få en meget meget smuk hund, så vil jeg
alligevel ikke gå på udstilling med denne, da lige præcis denne del af
hundeholdet overhovedet ikke interesseret mig....

Hilsen
Carina

- Og Tikki, der er for lille, har for store ører, ikke har en helt korrekt
maske, går med halen løftet for højt, går lidt for afslappet på poterne og
som har alt for kort pels ... men hun er sød, ja hun er

Fra : JN

Dato : 29-06-03 17:39

> [...]
model...
> og så er der kombinationerne! - Det er dem jeg tror på!

Det er nu den lyse golden der er stor og robust. Den mørke er mindre og og
slankere (og mere aktiv).

Lisbeth