Hastigheden er ret langsom på netværket ve~
Fra : Henrik Sørensen

Dato : 26-06-03 21:35

Hejsa.. Jep som subj. skriver er hastigheden på mit netværk her hjemme
ret langsomt..

Min config er:

1stk P-III 1ghz 512mbRam - WinXP Pro - 10/100mbit netkort.
1stk P-IIII 2.5ghz 256mbram - WinXP Pro - 10/100mbit netkort.

Et par delte drev på begge maskiner.

En router - D-Link 704 (har også en 804 liggende, men det er det samme
på den)
ADSL - PPPoE som Routeren styrer.

Meeen sagen er at hastigheden på netværket imellem de to maskiner er
meget langsom.. Til tider helt undet 2mbit (kan jeg se på DU-Meter) uden
trafik fra internettet..

Hvad kan det dog skyldes?.. Maskinerne står ved siden af hinanden og er
koblet til routeren med 1meters kabler.. :-/

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen.

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-06-03 14:15

"Henrik Sørensen" <aaa@bbb.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvad kan det dog skyldes?.. Maskinerne står ved siden af hinanden og er
> koblet til routeren med 1meters kabler.. :-/

Hvilke netkort (mærke/chip)?
Har oplevet det samme mellem 3com -> Realtek
og Intel -> Realtek.
Hvorimod hvis jeg kører Intel -> Intel,
Intel, 3com eller 3com -> 3com så
var der fuld skrue på.
Kunne det være sådan noget ?
--
Peter J

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 28-06-03 00:02

Peter Jensen wrote:
> "Henrik Sørensen" <aaa@bbb.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Hvilke netkort (mærke/chip)?
> Har oplevet det samme mellem 3com -> Realtek
> [...]

Hmm.. De er af mærket Unix mener jeg (dem som TDC solgte med bredbånd
engang).

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen.

Fra : Frank Lyngaae

Dato : 27-06-03 16:47

> [...]
>
> Hvad kan det dog skyldes?.. Maskinerne står ved siden af hinanden og er
> koblet til routeren med 1meters kabler.. :-/

Hejsa Henrik

Bemærk at den indbyggede switch kun er 10 mbit , det er måske lidt af
forklaringen, det gælder både 704 og 804

--
Venlig hilsen

Frank Lyngaae
frank@lyngaae.com

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 28-06-03 00:06

Frank Lyngaae wrote:
> "Henrik Sørensen" <aaa@bbb.invalid> skrev i en meddelelse

> Hejsa Henrik

Hejsa.

> Bemærk at den indbyggede switch kun er 10 mbit , det er måske lidt af
> forklaringen, det gælder både 704 og 804

Ok, det havde jeg nok liiiige glemt..

Jeg tror nok lige jeg tester hastigheden igen, og ser om jeg kan presse
citronen..
Meeen jeg kan det også have noget at gøre med, at mine netkort enten
kører half eller Full Duplex, eller er det godt bare at sætte dem på
Auto..?

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen.

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 28-06-03 00:22

Henrik Sørensen wrote:

> Hejsa.

> Ok, det havde jeg nok liiiige glemt..

Hmmm..

Har lige luret i manualen og ser at den godt kan køre 100mbit.. :-/

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen.

Fra : Frank Lyngaae

Dato : 28-06-03 08:23

> Hmmm..
>
> Har lige luret i manualen og ser at den godt kan køre 100mbit.. :-/
>
> --
> Venlig Hilsen
> Henrik Sørensen.

Jeg bruger selv en 804 og har sat en billig 10/100 switch imellem den og
mine maskiner , det gav en meget mærkbar forøgelse af hastigheden.
jeg har ikke fundet oplysninger om at den indbyggede switch kan køre 100
mbit, derfor forsøget med switchen og det hjalp , så har jeg ikke kiget mere
på det.
--
Venlig hilsen

Frank Lyngaae
frank@lyngaae.com

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 29-06-03 10:40

Frank Lyngaae wrote:
> [...]
> jeg har ikke fundet oplysninger om at den indbyggede switch kan køre
> 100 mbit, derfor forsøget med switchen og det hjalp , så har jeg ikke

Aha, jeg har et par switches liggende, så det vil jeg lige prøve.. Tak
Frank..

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen.

Fra : jens

Dato : 30-06-03 00:20

De billige routere og en del af de billigste switche har en mildest talt
mangelfuld buffer ram størelse, jeg har en på bænken med kun 32kB cache ram,
hvis der er rigeligt med trafik går det langsomt.......

Mvh jens

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 30-06-03 09:31

jens wrote:

> [...]
> talt mangelfuld buffer ram størelse, jeg har en på bænken med kun
> 32kB cache ram, hvis der er rigeligt med trafik går det

Nu skrev jeg ikke ovenstående det gjorde Frank Lyngaae..

Men ja det var jeg faktisk godt klar over, men ved ikke hvor stor en
buffer den D-Link jeg sidder med her har..
Ifølge databladet her kan jeg ikke se hvad den har af buffer (catche)..
ftp://ftp.dlink.com/Gateway/di704/ProdSpec/DI-704-datasheet.pdf

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen.

Fra : jens

Dato : 30-06-03 09:51

"Henrik Sørensen" <aaa@bbb.invalid> skrev i en meddelelse

> Nu skrev jeg ikke ovenstående det gjorde Frank Lyngaae..

Jae, jeg har åbnebart talt forkert antal >

> [...]
> Ifølge databladet her kan jeg ikke se hvad den har af buffer (catche)..
> ftp://ftp.dlink.com/Gateway/di704/ProdSpec/DI-704-datasheet.pdf

det fremgår ikke tydeligt, man kunne få den tanke at det ikke var værd at
reklamere med. ?
Det er trods alt en SPEC`s side hos producenten.

Mvh Jens

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 30-06-03 10:48

jens wrote:

> Jae, jeg har åbnebart talt forkert antal >

> det fremgår ikke tydeligt, man kunne få den tanke at det ikke var
> værd at reklamere med. ?

Lige min tanke.. :-/

> Det er trods alt en SPEC`s side hos producenten.

Jep.. Men tror jeg vil prøve med en switch i dag..

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen.

Fra : Christian Andersen

Dato : 28-06-03 09:53

Henrik Sørensen wrote:

> Meeen sagen er at hastigheden på netværket imellem de to maskiner er
> meget langsom.. Til tider helt undet 2mbit (kan jeg se på DU-Meter) uden
> trafik fra internettet..

Prøv at undersøge om de to computere har fået IP-adresser indenfor det
samme subnet.

Hvis de ikke har, bliver trafikken ledt ud over internetlinket istedet
for at blive på LANet.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 29-06-03 10:39

Christian Andersen wrote:

> Prøv at undersøge om de to computere har fået IP-adresser indenfor det
> samme subnet.

De har samme subnet og gateway osv., for de statiske sat af mig..

> Hvis de ikke har, bliver trafikken ledt ud over internetlinket istedet
> for at blive på LANet.

I know, ellers tak for tippet..

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen.

Fra : Christian Andersen

Dato : 29-06-03 13:47

Henrik Sørensen wrote:

> De har samme subnet og gateway osv., for de statiske sat af mig..

Godt så.

> I know, ellers tak for tippet..

NP.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 29-06-03 17:20

Christian Andersen wrote:

> Godt så.

> NP.

Jeg prøver lige at sætte en switch på og ser om det er "bedre"
forbindelse, og så vender jeg tilbage..

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen.