Stofa net !!
Fra : JapJap

Dato : 26-06-03 14:58

Hallo
En Familie har netværk med stofanet modem.
inden for den sidste månede er der opstået er
problem ?
Jeg er klar over at at kun en computer kan logge på internettet ad gangen
når ikke det er famely pakken. Men hvorfor uddeler stofamodemet så følgende
adresser (dhcp)
62,107,72,68 ip1
62,107,79,202 ip2
255.255.248.0 sub fælles
De er ikke på samme netværk Vel ?????

Familiens ene computer share en Printer men ingen kan længere connecte denne
længere !!

Ps. "Er Famely Abb" ikke lavet til hvis alle computere skal være på
internettet samtidig. og ikke bare en af gangen

VH Jacob

Fra : T

Dato : 26-06-03 16:13

"JapJap" <JapJap@Jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ps. "Er Famely Abb" ikke lavet til hvis alle computere skal være på
> internettet samtidig. og ikke bare en af gangen

ER det familiepakken de har?

Med StofaNet familiepakken skulle DHCP serveren vist så vidt det er muligt
tildele IP adresser inden for samme område. Stofa garanterer det dog vist
ikke. Familiepakken er selfølgelig så man kan have 5 maskiner på nettet
samtidig... men om de så kan se hinanden bagefter er jo en anden sag.

Fra : Madsen

Dato : 26-06-03 19:02

On Thu, 26 Jun 2003 17:12:52 +0200, "T" <News@news.invalid> wrote:

> [...]
>ikke. Familiepakken er selfølgelig så man kan have 5 maskiner på nettet
>samtidig... men om de så kan se hinanden bagefter er jo en anden sag.

Hvis man installerer NetBEUI protokollen, så kan
de godt se hinanden og dele printer alligevel.
Med NetBEUI er IP addressen nemlig underordnet,
da den protokol kører efter arbejdsgruppen.

mvh MM

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 26-06-03 21:08

In <bdeu4u$ddl$1@news.cybercity.dk> "JapJap" <JapJap@Jubiimail.dk> writes:

> [...]
>når ikke det er famely pakken. Men hvorfor uddeler stofamodemet så følgende

Men saa er 62.107.72.68 og 62.107.79.202 jo ogsaa paa samme net.
Jeg forstaar ikke dig problem.

/Martin

Fra : Madsen

Dato : 26-06-03 22:01

On Thu, 26 Jun 2003 20:07:35 +0000 (UTC), tusk@daimi.au.dk (Martin
Moller Pedersen) wrote:

>Men saa er 62.107.72.68 og 62.107.79.202 jo ogsaa paa samme net.
>Jeg forstaar ikke dig problem.

72 og 79 er vel ikke samme net ?
Så skulle de vel begge hedde enten 72 eller 79
sådan at kun det sidste tal skifter. Er det ikke
korrekt ?

mvh MM

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-03 22:20

Madsen skrev:

>72 og 79 er vel ikke samme net ?

62 er en klasse A-adresse. De har 7 bit til netadressen (fra
0-127) og 24 bits til hostadressen. Med andre ord er alle
maskiner hvis adresse begynder med 62, på samme net uanset de tre
næste numre.

I klasse B er der 16 bit til hostadressen, og i klasse C er der
8. Det betyder at ved en adresse i klasse C skal de tre første
tal være ens hvis to maskiner skal sidde på samme net.

>Så skulle de vel begge hedde enten 72 eller 79
>sådan at kun det sidste tal skifter. Er det ikke
>korrekt ?

Nej, kun i klasse C.

Derudover er det muligt i en udvidet version at specificere hvor
mange bit der skal bruges til netadressen. Og i den kommende
version 6 er det igen noget helt nyt.

--
Bertel

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-06-03 23:38

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> 0-127) og 24 bits til hostadressen. Med andre ord er alle
> maskiner hvis adresse begynder med 62, på samme net uanset de tre

Nu snakker man ikke om klasser i forbindelse med netværk (længere). De
eneste steder man støder på det, er i gamle RFC'er og forældede
lærebøger.

Derudover angav den oprindelige spørger en netmaske, og det var ikke en
"klasse A netmaske".

--
Don't waste space

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 27-06-03 14:53

In <slrnbfmtej.2mk4.intheNOSPAMnews@mail.corell.dk> Thomas Corell <intheNOSPAMnews@corell.dk> writes:

> [...]
>lærebøger.

>Derudover angav den oprindelige spørger en netmaske, og det var ikke en

Men det var heller ikke en klasse C netmaske.

/Martin

Fra : Thomas Corell

Dato : 27-06-03 14:56

Martin Moller Pedersen wrote:

> Men det var heller ikke en klasse C netmaske.

Hvad er din pointe ?

--
Don't waste space

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 27-06-03 22:14

In <slrnbfoj7n.2mk4.intheNOSPAMnews@mail.corell.dk> Thomas Corell <intheNOSPAMnews@corell.dk> writes:

>Hvad er din pointe ?

Kan du ikke gaette det selv ?

Spoergeren troede det ikke var paa samme net, fordi han troede
det var et klasse C netvaerk.

/Martin

Fra : T

Dato : 29-06-03 18:23

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 0-127) og 24 bits til hostadressen. Med andre ord er alle
> maskiner hvis adresse begynder med 62, på samme net uanset de tre

De er på samme net, men hvis PCerne skal finde hinanden med NetBIOS, vil det
ikke kunne lade sig gøre. Det vil sige at han risikere at for at de to
maskiner skal kunne sende data mellem hinanden, skal data ud gennem modemet,
ud til gatewayen og tilbage. Dette gør at han kun kan overføre med modemets
hastighed... og det koster trafik.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-06-03 20:01

In <3eff2069$0$15341$d40e179e@nntp05.dk.telia.net> "T" <News@news.invalid> writes:

> [...]

>ud til gatewayen og tilbage. Dette gør at han kun kan overføre med modemets

Saa installerer man bare apache paa begge maskiner.

/Martin

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 02-07-03 21:54

On Sun, 29 Jun 2003 19:22:48 +0200, "T" <News@news.invalid> wrote:

>De er på samme net, men hvis PCerne skal finde hinanden med NetBIOS, vil det
>ikke kunne lade sig gøre.

Hvorfor ikke?
Nu kender jeg ikke noget til Netbios, men det forekommer mig
umiddelbart underligt.
Hvorfor skulle de ikke kunne finde hinanden, når de er på samme
fysiske segment og samme logiske subnet?

/Jarlskov

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-06-03 23:31

Madsen wrote:

> 72 og 79 er vel ikke samme net ?

Nu skrev spørgeren:

"255.255.248.0 sub"

Det tolker jeg som netmasken.

Med den netmaske er de i samme net.

--
Don't waste space

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 27-06-03 19:52

> 62,107,72,68 ip1
> 62,107,79,202 ip2
> 255.255.248.0 sub fælles
> De er ikke på samme netværk Vel ?????

Jo det er de. Masken 255.255.248.0 beskriver et net med numrene
62.107.72.0-62.107.79.255, så det er de.

Niels Dybdahl

Fra : Lars

Dato : 01-07-03 02:23

Få et andet net stofa stinker :(