Langt om længe...
Fra : Tina

Dato : 26-06-03 13:49

...... Er jeg blevet kattemor

Fandt min drømmemis på www.vildkat.dk

Jeg har sukket efter en kat i meget, meget lang tid. Har før haft kat, så
det er ikke en ny verden for mig. Det eneste jeg synes er en jungle, er
kattemaden. Kors, hvor er der meget at vælge imellem!

Hvad skal man som hovedregel gå efter, når man skal vælge mad til en helt
alm. voksen indendørs huskat? Hvor stort indhold af proteiner osv? Er der
en side hvor jeg kan finde ud af det? Jeg har været gruppens hjemmeside
igennem, men fandt ikke de informationer, jeg leder efter. ("Kvalitetsfoder"
er jo et meget vidt begreb:)

Et eller andet sted fandt jeg ud af, at "et højt indhold af proteiner" er
vigtigt. Men hvor meget er "et højt indhold af proteiner" på 100 g? Og hvad
med vitaminer, mineraler, fedt, træaske, osv?

En masse ernæringsspørgsmål. *S*

Tina

Fra : Pia J

Dato : 26-06-03 14:19

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> wrote in message
> ..... Er jeg blevet kattemor
>
> Fandt min drømmemis på www.vildkat.dk

Hallo, du glemte at fortælle hvilken!! :) Og tillykke.

:Pia

Fra : Tina

Dato : 26-06-03 14:27

> "Tina" <misstinadk@hotmail.com> wrote in message

> Hallo, du glemte at fortælle hvilken!! :) Og tillykke.

*G* Tak

- Det er den etårige hankat Preben, der lige nu ligger og slænger sig i min
vindueskarm

Tina

Fra : Jernladyen

Dato : 26-06-03 15:10

"Tina" skrev d. 26-06-03 13:49 dette indlæg :
> [...]

hjemmeside
> igennem, men fandt ikke de informationer, jeg leder efter.

Det foder dyrlægen sælger, er virkelig godt. Dyrene er meget sjældent
syge og de får en meget flot pels, der skinner som om den var af
nypudset sølv.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Tina

Dato : 26-06-03 18:40

"Jernladyen" <Jernladyen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Det foder dyrlægen sælger, er virkelig godt. Dyrene er meget sjældent
> syge og de får en meget flot pels, der skinner som om den var af
> nypudset sølv.
> Hilsen Jette

Det var ikke lige det jeg spurgte efter. Jeg spørger om, HVAD der gør, at et
foder er "kvalitetsfoder" - altså den ernæringsmæssige sammensætning i
foderet, der er optimal for katte.

Tina

Fra : Charlotte

Dato : 27-06-03 00:36

On 26/06/03 14:49, in article
3efaeb8c$0$76109$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, "Tina"
> [...]

> vigtigt. Men hvor meget er "et højt indhold af proteiner" på 100 g? Og hvad
> med vitaminer, mineraler, fedt, træaske, osv?

Hej Tina.

Tillkke med missen

Mht. Tørfoder: Jeg hare prøvet lidt forskellige, og den bedste ( for os..)
er "Science Plan, hairball control."
Når min kat spiser det, kaster han ingen hårboller op - hvis han får andet,
kommer hårbollerne

Han får tørfoderet som hovedernæring, og lidt dåsemad som snack.
Sjovt nok vil han ikke have nogen af de dyre dåser...
Han prøvet både Science Plan, prescription diet - og et par andre.
Han kan allerbedst lide "Pussi" dåsemad.
Hvis din kat skal have dåsemad, så synes jeg at du skal prøve lidt
forskelligt for at se hvad han/hun bedst kan lide.
Jeg tror at det sundeste for katten er et godt tørfoder - evt. Kombineret
med dåsemad som snack.

Jeg blev overvældet af prisen på det dyre tørfoder - da jeg fik min kat var
han vant til Kvicklys eget mærke, der koster omkring 30 kr. For et kilo,
tror jeg.

Jeg besluttede at skifte til Science Plan, og var ved at falde bagover over
prisen på 141 - 159 kr. For 2 kilo (kan fås meget billigere I større
mængder...).
Jeg er dog overbevist om, at pengene er godt givet ud: Færre dyrlæge
regninger (bedre sundhed), han var ret mager - og tog hurtigt på efter
foderskiftet, og han er blevet kræsen...
Det ser jeg som et tegn på velvære

Der er mange "eksperter" herinde, så du får sikkert masser af gode råd -
Held & lykke til dig og misser

Venlige hilsner

Charlotte & Den lille prins

Fra : Stina Hofmann

Dato : 27-06-03 00:53

Tina skrev i dk.fritid.dyr.kat at:

>Jeg har sukket efter en kat i meget, meget lang tid. Har før haft kat, så
>det er ikke en ny verden for mig. Det eneste jeg synes er en jungle, er
>kattemaden. Kors, hvor er der meget at vælge imellem!

Tillykke med Preben! Ham havde jeg godt nok luret på, så jeg satser
stærkt på at du vælter læssevis af billeder i profilen snart

M.h.t. ernæring er jeg mildest talt ikke ekspert, men jeg kan da
fortælle dig hvad jeg har gjort og hvorfor.

Jeg har valgt at købe kattemaden hos dyrlægen ud fra dyrlægens
anbefalinger. Af 3 årsager:
For det første er jeg så sikker på at de får hvad de skal have.

For det andet ved jeg at dyrlægen kender foderet og derfor ved hvad
der eventuelt kan være af problemer hvis kræene skulle blive skidt
tilpas (så behøver jeg ikke at ændre foder på deres anbefaling for så
at bruge et par uger og finde ud af at det er noget andet der er
galt).

For det tredje - og det er ret vigtigt for mig - så kommer jeg så
jævnligt hos dyrlægen når jeg køber foder der. Det betyder at de kan
huske mig og at de dermed også kan huske mine katte. Det giver mig en
stor tryghed *hvis* nu der skulle blive noget (7-9-13).

Mvh
Stina og drengene

Fra : Tina

Dato : 27-06-03 08:30

"Stina Hofmann" <spam@detteerIKKEengyldigURL.dk> skrev i en meddelelse

> Tillykke med Preben! Ham havde jeg godt nok luret på, så jeg satser
> stærkt på at du vælter læssevis af billeder i profilen snart

Tak

Han er simpelthen bare skøn! Jeg skal lige have kapret en ven med et kamera,
før der kan komme billeder af mitten.

Tak for foderrådene.

Tina