MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Punktummer i filnavne?
Fra : Ukendt

Dato : 26-06-03 08:59

I "gamle dage" var det forbudt at anvende punktummer (udover det ene
nødvendige før extension) og andre specialkaratkterer i filnavne.

Vi er nogle stykker der diskuterer, om det stadig må frarådes. Vi snakker
her om f.eks. navngivning af filer til brug i Officepakken (Word, Excel mv.)
og på styresystemerne Windows2000, Windows 95 og Windows XP.

Kan I be- eller afkræfte?

Mvh
Anette Linnea

Fra : Lars

Dato : 26-06-03 12:54

In article <3efaa7be$0$76047$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Anette Linnea" <alr (a) tdc.dk>
says...
> [...]
> her om f.eks. navngivning af filer til brug i Officepakken (Word, Excel mv.)
> og på styresystemerne Windows2000, Windows 95 og Windows XP.

Det bedste er at anvende karakterene A-Z (ikke æøå) samt "_" istedet for SPACE, dermed bør
specialtegn som bla. "." ligeledes undgåes.
Årsagen er bla. at ikke alle softwarehuse tester lige grundigt på tegnsæt udover US.

Jeg har i mange år arbejdet som IT/ CAD-konsulent, og mange gange har vi set software probl.
opstå grundet uheldig navngivne filer / directories.
Dette er også iøvrigt en direkte årsag til at vi selv udelukkende anvender UK/ international
udgaver af Windows 2000 såvel som MS Office som en del af vor interne IT politik, hvor DK
versioner dermed er bandlyst.

--
Best regards

Lars

Fra : kennybear

Dato : 26-06-03 17:48

> [...]
for SPACE, dermed bør
> specialtegn som bla. "." ligeledes undgåes.
> Årsagen er bla. at ikke alle softwarehuse tester lige grundigt på

Siden hvornår er et punktum gået hen og er blevet et specialtegn????????
jeg mener absolut ikke der er problemer i at bruge punktum i navngivning
af filer af nogen art, et eller andet sted svarer det vel til at jeg
ikke må fylde benzin på min bil der netop er drevet af det brændstof.

> [...]
anvender UK/ international
> udgaver af Windows 2000 såvel som MS Office som en del af vor interne

At i hos dit firma vælger den internationale løsning i form af UK/US
styresystemer mener jeg ikke har nogen sammenhæng her, det er vel et
internt valg i har foretaget i jeres virksomhed af hensyn til
kompabiliteten med de sproglige vanskeligeheder der kan opstå med
fremmedsprogede medarbejdere rundt i verden, eller er det skudt forbi?

Dette kan illustreres ved at jeg har op til flere venner og bekendte der
arbejder i den svære ende af IT industrien, b.la. i den grafiske del, og
der bruger de udelukkende UK/US versioner af alt software ene og alene
pga. at funktioner i f.x. Photoshop ikke hedder det samme på dansk som
det gør på engelsk, så det er altså kun et bekvemmeligheds problem, og
det for at deres medarbejdere i resten af verden har en chance for at
kunne læse med på skærmen når de er i Danmark. Den samme
"problemstilling" gør sig gældende hos et firma i Ålborg der producere
og supportere et af verdens største Content Management systemer, det er
udelukkende for at hvis Washington Post ringer og vil have support på
systemet hos en redaktion et sted i USA, ja så kan alle parter være med
på samme sproglige bølgelængde.

Netop derfor ser jeg det ikke som noget problem at bruge punktum i
navngivning af filer.

//Kenneth

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Elgaard-Jørgens~

Dato : 27-06-03 09:39

"kennybear" <kennybear.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
>
> Siden hvornår er et punktum gået hen og er blevet et specialtegn????????
> jeg mener absolut ikke der er problemer i at bruge punktum i navngivning

Punktum har været et specialtegn siden man fandt på at det skulle adskille
filnavn og ext.

Hvis man anvender punktum i selve filnavnet er der nogle programmer der
tror, at her ende filnavnet (det giver bl.a. problemer i visse
backupprogrammer). Desuden kan det være en kilde til forvirring, hvis
styresystemet er sat op til ikke at vise ext. Så vil programfilen
"test.jpg.exe" fx. blive vist som "test.jpg", hvilket ikke er særlig
hensigtsmæssigt (det "trick" anvendes fx. af virusforfattere for at få os
til at tro, at en exe-fil en en harmløs grafikfil eller noget andet, som man
uden problemer kan dobbeltklikke på).

> et eller andet sted svarer det vel til at jeg
> ikke må fylde benzin på min bil der netop er drevet af det brændstof.

Mht. din benzin-analogi, så svarer brug at punktum i filnavne til, at man
fylder oktan 92 på en bil, der er beregnet til oktan 95: Det kan godt lade
sig gøre, og bilen kan også køre, men den gør det ikke så godt og ikke så
længe...

mvh Poul

Fra : Lars

Dato : 30-06-03 21:15

In article <3efb247a$0$48911$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, kennybear.news@kandu.dk says...
> [...]
> kompabiliteten med de sproglige vanskeligeheder der kan opstå med
> fremmedsprogede medarbejdere rundt i verden, eller er det skudt forbi?

Yep, det er skudt forbi. Vi er en IT-konsulentvirksomhed, hvor vi i forb. med vor softwares
interaktion med bla. MS Office, gentagne gange har måtte bede kunden om af installere UK
versioner af hhv. OS samt Office pakke, for at tingende kørte korrekt.
Emnet har ligeledes været til debat på vore ERFA gruppe møder, så problemet er rimeligt kendt.

--
Best regards

Lars