valg af dias scanner
Fra : Peter T.

Dato : 26-06-03 08:25

Jeg skal finde en scanner med mulighed for Dias-scanning til en ven, som er
free-lance blæksprutte indenfor DtP mv..

Indtil videre har jeg fundet (er der andre modeller?):

Epson perfection 1250 (udgået model?)
Epson perfection 1260
Agfa DuoScan T1200

De to Epson scannere er temmeligt billige (800-1500 kr), mens Agfa er noget
dyrere (6500-7000 kr), så derfor er Epson umiddelbart det foretrukne valg.

Men hvad er forskellen helt nøjagtigt på de to mærker? Det primære krav er
at dias-scanningen skal være af høj kvalitet. Derudover ved jeg ikke mere,
da jeg er novice på området. :)

xfut dk.fritid.foto, dk.edb.hardware
med fut sat til dk.edb.hardware

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 26-06-03 08:33

Hej Peter

Hvis du vil have høj kvalitet, så vil jeg mene at du skal vælge en rigtig
DIA scanner, f.eks en fra Nikon eller Minolta. Jeg ville lægge vægt på at
scanneren har ICE, så det er muligt at fjerne støv og ridser ifm scanningen.

VH
Per

Fra : Alex W

Dato : 26-06-03 08:32

Der er en Nikon negativ/dia scanner til salg i gruppen dk.marked.privat.foto
Den er meget bedre end de omtalte scannere.
Nikon LS-2000 35mm filmscanner.

Prøv at kigge på den i stedet.
/Alex

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-06-03 10:09

> [...]
er
> at dias-scanningen skal være af høj kvalitet. Derudover ved jeg ikke

Hold dig langt væk fra Agfa scannere. Ikke fordi der er noget galt med dem,
mere fordi agfa har droppet produktionen
Kig evt på Heidelberg scannere. De er noget dyrere, men kvaliteten er i top.
Man kan ikke få gode dias scannere til under 3000,- jeg har en til 2000,-
den er fin til hobbybrug, men til prof. arbejde er opløsningen ikke god nok.
Men måske du skulle overveje at købe 2 scannere en flatbed og en dias. Jeg
tror du får mere for pengene.

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Peter_Gimm

Dato : 30-06-03 10:55

> [...]
god nok.
> Men måske du skulle overveje at købe 2 scannere en flatbed og en dias.

Nu er tilfældet bare at Heidelberg OGSÅ er stoppet produktionen af deres
scannere (ihvertfald dem der koster under 50.000) -Så det argument er
ikke så godt.
HP, Canon o.l. er fine produkter til den private bruger. Men skal
resultatet bruges af en proff/semiproff. bør man nok kigge på andre
produkter. F.eks. Nikon og Minolta ved rene dia/negativscannere eller
Microtek og Epson ved de kombinerede scannere.

Men at finde en scanner til under 5.000,- der kan bruges til begge dele
i et grafisk miljø er nok desværre naivt.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-06-03 10:53

> [...]

er
> at dias-scanningen skal være af høj kvalitet. Derudover ved jeg ikke

Det kunne være godt at vide om det er til web-publishing eller til trykning
på store plakater, for det gør en forskel.

Jeg har netop installeret en Nikon Coolscan 4000 ED, som kan hente stortset
ALT ud af selv besværlige diapositiver. Jeg skal bruge den til at scanne
mine dias og en stor samling S/H negativer.

Jeg valgte netop den model fordi den er rimelig hurtig, har høj opløselighed
og god optisk skarphed. Inden du køber bør du sammenligne scanninger af det
samme dias lavet på forskellige maskiner. Jeg lægger gerne scanner til.

En mulighed i stedet for at købe, kunne være at betale nogen, der har en god
scanner for at gøre arbejdet. Efter at de nye "billige" desktop filmscannere
er dukket på, er der en del, der tilbyder scanninger til rimelige priser og
hurtig levering.

Du kunne også købe et godt digitalt kamera. Det laver nok bedre billeder end
en 2.000 kr scanner, og sparer film, fremkaldelse og tid.

Bo //

Fra : Kristian Andersen \(~

Dato : 26-06-03 17:06

> Jeg skal finde en scanner med mulighed for Dias-scanning til en ven, som
er ....

Det kommer lidt an på hvad du skal bruge det indscannede til, er det kun til
visning på en skærm kræves ikke den store opløsning, men skal du f.eks. lave
forstørrelser kræves en større opløsning end de fleste flatbed scannere har,
og skal det være lidt "professionelt" med retouchering m.m. skal du nok
vælge en dedikeret dias scanner men de koster kassen.

Hvis det er dias som kun er til rådighed én gang er det selvfølgelig bedst
at indscanne i stor opløsning da det ikke kan gøres om, men hvis du regner
med at indscanne alt i max opløsning så tager det en del tid og filerne
bliver meget store på harddisken.

Jeg har selv valgt en Microtek ScanMaker 5900 (1975,- + forsendelse hos
Multimedia Experten), den har som standard dias låg og en optisk opløsning
på 4800 x 2400 samt en farvedybde på 48 bit. Valget faldt på den fordi den
kan scanne dias og negativer op til 4 x 5 " og jeg har brug for at indscanne
gamle negativer og glasplader.

Prøv at check´e www.edbpriser.dk/

Jeg har lavet en kort beskrivelse på min hjemmeside som du måske kan få
noget ud af

http://home19.inet.tele.dk/kran/foto/scanning.htm

--
Kristian

Fra : Anders pedersen

Dato : 26-06-03 17:54

Thu, 26 Jun 2003 18:06:24 +0200, Kristian Andersen (kran)
<kristian_andersenIngenSpam@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> gamle negativer og glasplader.
>
> Prøv at check´e www.edbpriser.dk/
>

> Jeg har lavet en kort beskrivelse på min hjemmeside som du måske kan

Eller en Hp 3570c til kun 919 kr hos (multimedie eksperten)Billigt for
scanner der scanne dias og negativer.Har selv en 4470c.

Anders

Fra : Kristian Andersen \(~

Dato : 26-06-03 18:37

> Eller en Hp 3570c til kun 919 kr hos (multimedie eksperten)Billigt for
> scanner der scanne dias og negativer.Har selv en 4470c.
>
> Anders

Den er sikkert ok til det meste, men den har f.eks. kun en optisk opløsning
på 1200 DPI imod Microtek´ens 2400 DPI, og den kan ikke indscanne større
negativer.

--
Kristian

Fra : Svenne Krap

Dato : 30-06-03 11:15

> Eller en Hp 3570c til kun 919 kr hos (multimedie eksperten)Billigt for
> scanner der scanne dias og negativer.Har selv en 4470c.

Her vil jeg lige hoppe på.

Jeg har tidligere haft en Nikon Coolscan III (mener den lå i ca. 6500
ex. moms), som jeg solgte grundet jeg ikke brugte den nok (og kronisk
lavvande i kassen på det tidspunkt).

Idag har jeg en HP 3570c, men jeg vil ikke ligefrem påstå, at den er god
til at skanne dias. Skarpheden er (i forhold til CoolScan) i bund,
farverne ligner noget, der har været i vaskemaskinen og opløsningen er
ikke høj nok (min gamle coolscan var svjh 2750 dpi optisk, den lavede
indskannede tiff'er på ca. 30 mb, hvis hukommelsen ikke spiller mig et
puds). Dertil skal siges, at jeg ikke fotograferer i dias mere, så jeg
har ingen akutte planer om at købe en ny diasscanner.

Som andre foreslår, så lad andre gøre arbejdet, hvis du ikke skal bruge
scanneren meget - ellers køb en ordentlig diasscanner. Personligt ville
jeg gå efter den lille Coolscan fra Nikon (hedder den ikke ls-40 i dag ?).

Svenne

Fra : Peter T.

Dato : 26-06-03 19:00

Peter T. wrote:

> Jeg skal finde en scanner med mulighed for Dias-scanning til en ven,
> som er free-lance blæksprutte indenfor DtP mv..

Tak for svar fra alle. Men ligenu ser det ud som om, at hun er blevet
tilbudt en gammel agfa scanner fra sit gamle arbejde, som bla. kan tage 6*6
dias fra hasselblad (hvilket var nødvendigt), efter mit indlæg er blevet
postet. Så lige sidder hun og ruger på tilbuddet. Og ihvertfald er vi
begge blevet _meget_ klogere efter jeres gode råd. :)

Jeg kan slutte af med at fortælle, at hun bla. layouter farvemagasiner for
firmaer og derfor arbejder sammen med professionelle fotografer, grafikere
og andet godtfolk. Så hendes behov er et stykke over den Epson
diasscanner, som jeg fandt til 1500 kr.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 27-06-03 00:27

<snip>
Jeg ved godt det måske ikke er aktuelt mere, men den her side er god for
prof. og semi-prof folk.

http://www.jmt.dk/start.asp

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Ricko.

Dato : 27-06-03 06:48

kik på denne side der er tre
http://www.finnjensen.dk/

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 27-06-03 20:22

> [...]
er
> free-lance blæksprutte indenfor DtP mv..
>
> Indtil videre har jeg fundet (er der andre modeller?):

Canon, Minolta, HP, Nikon for bare at nævne nogle få... De tre førstnævnte
laver i hvert fald også scannere i de lavere prisklasser!

Søg evt. på google i gruppens tidligere diskussioner. Det har været oppe
mange gange - og vi er stadig nogen der ikke har bestemt os

Mvh.
Anders

Fra : Jack

Dato : 29-06-03 21:31

Vær opmærksom på at mange mærker skrive de kan skande dias men...
Flere a dem er faktisk bare almindelige flatbed scanneren med en eller anden
tarvelig indsats.
Hvis den virkelig skal bruges seriøst skal du have fat i en rigtig
filmscanner. F.eks Nikon Super coolscan