Fjerkræ og svin...
Fra : Søren Rasmussen

Dato : 26-06-03 07:42

Hvorfor bør man ikke give sin hund ben fra fjerkræ og svin? Jeg kan forstå
at det er noget med at benene flækker, og risikerer at skade hunden.

Men jeg kan nu ikke forstå at det skulle være et problem. Hvis hunden levede
som vild, ville den vel ikke afholde sig fra at spise høns og svin?!

Vi giver aldrig Rollo (rotte-schäfer) fjerkræ - men vi har flere gange givet
ham kødfyldte ben fra svin. Skal vi holde op med det?

Soren Rasmussen

Fra : bjergskoven

Dato : 27-06-03 00:08

"Søren Rasmussen" <friends@orbiter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
givet
> ham kødfyldte ben fra svin. Skal vi holde op med det?

Hej Søren

Du kan sagtens give din hund fjerkræben og svineben for den sags skyld. De
SKAL bare være rå.
Kogte, stegte og bagte ben ændrer struktur, så de bliver hårde og dermed har
de let ved at splintre.
Rå fjerkræben og svineben er bløde og gør ingen skade. Som du selv nævner,
så spiser hunden/ulven i naturen selvfølgelig disse ben hvis de fanger en
fugl eller et hvilket som helst andet dyr.
Hos os fodrer vi udelukkende med rå emner og vores hunde får tit en rå
kylling og de æder disse med knogler og det hele, fuldstændigt uden
problemer.

Hilsen
Merete

Fra : Eifel

Dato : 27-06-03 04:55

"Søren Rasmussen" <friends@orbiter.dk> wrote in message news:<3efa959a$0$5176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Vi giver aldrig Rollo (rotte-schäfer) fjerkræ - men vi har flere gange givet
> ham kødfyldte ben fra svin. Skal vi holde op med det?

Hej Søren.

Ja bestemt - hold op med at give noget fra svin og fjerkræ. Benene
splintrer i en million skarpe stykker ben på vej ned igennem hals,
mave og tarm. Du vil også kunne opleve at se bensplinter i afføringen.

Kan du forestille dig hvilken ravage alle dee bensplinter kan lave på
vej ned i systemet ? ?

Men ved du hvad. Når jeg synes min vuf skal have lidt ekstraguf, så
gør jeg det når vi f.eks. får lørdagskylling, at jeg piller alle de
andre familiemedlemmers ben for kødrester samt b-r-u-s-k. Brusk findes
der jo en hel del af på sådan en kylling - og sammen med det faktum at
vi ikke alle er dødbegejstrede (5 familiemedlemmer) for kylling - ja
så bliver der en hel del brusk og kød tilbage, når man har pillet
sådan 2-3 bakker kyllingerester.

Vuffen får dog ikke væden, da f.eks. lørdagskylling jo tit er noget
med f.eks. hvidløg eller andre stærke krydderier. Og der er jo ikke
nogen grund til at smadre maven på hunden, synes jeg. Så når jeg har
pillet brusk og kød fra, så får han det serveret. Jeg blander ikke
brusken og kødet i hans foder, for som du måske ved, hunde er vanedyr
og bliver de først vant til at der skal være noget lækkert i foderet,
ja så gider de ikke æde almindeligt foder i meget lang tid. Og det er
ikke så godt, for det er jo i det "almindelige" foder, at alle
vitaminerne, mineralerne o.s.v. er i.

Han får det altså så i sin madskål, uden noget andet i -og han er helt
vild med det (selvfølgelig).

>Men jeg kan nu ikke forstå at det skulle være et problem. Hvis hunden
levede
> som vild, ville den vel ikke afholde sig fra at spise høns og svin?!

Jo - men vilde dyr lever jo heller ikke så længe som vores tamdyr, vel
?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.