Altså, den strøm man kan forvente at lade med afhænger selvfølgelig af
generatorens størrelse, som det også fremgår af svarene ovenfor. Men det
afhænger også af, om der afgives en spænding som kan drive en rimelig
strøm til batteriet. De fleste regulatorer til generatorerne er beregnet
til biler, hvor generatorspændingen holdes konstant ved ca. 14,4V. Det
er et kompromis, som sikrer at batteriet ikke koger tør for vand ved
lange ladetider og næsten fuldt ladet batteri. Det er jo situationen i
en bil, hvor næsten alt strømforbrug finder sted mens motoren kører
(bortset fra starten). Anderledes er det i en båd, hvor hovedparten af
strømforbruget finder sted udenfor de perioder hvor motoren kører
(køleskab, lys, varme osv).
Så for at få en 50A generator til at lade med 50A må spændingen højere
op - f.eks. til en 16-17V, og hvis denne spænding holdes over for lang
tid koges batteriet tør. Jeg har bygget en regulator hvor jeg kan
justere spændingen, og det har virket meget fint i 20 år. Jeg tror, at
man nu kan få særlige regulatorer, der er beregnet til bådenes
driftsform og som ved pulsladning sikrer at der kommer godt med strøm
til batteriet.
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"