Generelt sikkerheds spørgsmål
Fra : Stig Holmberg

Dato : 31-03-01 13:15

Når man nu sender mails til venner og bekendte, hvem kan, i teorien, "lytte
med" og hvem vil faktisk gøre det i praksis?, flere af mine bekendte er
begyndt at bruge PGP til "følsomme" informationer, er der nogen grund til
disse sikkerhedsforanstaltninger?

Hvad er jeres mening?

Mvh. Stig

Fra : Martin Schultz

Dato : 31-03-01 13:19

On Sat, 31 Mar 2001 14:15:15 +0200, "Stig Holmberg"
<stig-holmberg@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
>med" og hvem vil faktisk gøre det i praksis?, flere af mine bekendte er
>begyndt at bruge PGP til "følsomme" informationer, er der nogen grund til
din udbyder og modtagerens udbyder vil uden problemer kunne læse dine
mails. (Dog er det ulovligt) Administraterne på de servere mailen
kommer igennem før den når målet vil også kunne læse den, dog ikke
helt så let.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 31-03-01 19:17

On Sat, 31 Mar 2001 14:19:05 +0200, Martin Schultz
<doctor_m@REMOVE.THIS.cryogen.com> wrote:

>Administraterne på de servere mailen
>kommer igennem før den når målet vil også kunne læse den, dog ikke
>helt så let.

.... forudsat at det er de samme routere, hver maildel ryger igennem.

Der er jo (typisk) kun to mailservere indblandet; selve datastrømmen
bliver jo opdelt på TCP-niveau.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Karsten

Dato : 31-03-01 13:29

In article <9a4hl5$rkb$1@news.inet.tele.dk>, "Stig Holmberg"
> [...]

> bekendte er begyndt at bruge PGP til "følsomme" informationer, er der
> nogen grund til disse sikkerhedsforanstaltninger?

Det lyder meget fornuftigt. Da email sendes uden kryptering af nogen art
kan alle (i princippet) lytte med - sværhedsgraden varierer lidt efter
hvor du sidder på nettet og hvordan du er koblet op.

Folk der måske "lytter" kunne være din isp, din nabo, din arbejdsgiver
eller lign. I den lidt mere eksotiske ende er der pet og echelon.

Af en eller anden grund, er der opstået en myte om, at det kun er pædofile
og andre suspekte typer, der har behov for kryptering. Alle, der sender
oplysninger af ikke-offentlig karakter har krav på beskyttelse - uanset
medie. Du giver ikke postbudet mulighed for at læse din post, hvorfor
skulle din isp (og andre) have muligheden, blot fordi mediet er
elektronisk?

/Karsten
--
Beyond the grave they will find nothing but death. But we shall keep the
secret, and for their happiness we shall allure them with the reward of

Fra : Kurt Brixen

Dato : 31-03-01 23:20

On Sat, 31 Mar 2001 14:28:55 +0200, "Karsten"
<karsten@removethis.poulsen.as> wrote:

>Folk der måske "lytter" kunne være din isp, din nabo, din arbejdsgiver
>eller lign. I den lidt mere eksotiske ende er der pet og echelon.

Der er en god historie i Information om hvad PET kan:

<http://webavis.information.dk/Fremvisning/Arkiv/ArkSonarFrames.dna?pSonarCmd=GoToDocCommand?Session=52139081,0,0,1%26GOTOSELECTION=[0]>

Det er ikke så lidt de har fundet ud af.

Kurt Brixen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 31-03-01 23:42

On Sun, 01 Apr 2001 00:19:33 +0200, Kurt Brixen <Kurt@Brixen.nospam>
wrote:

> [...]
>
>Det er ikke så lidt de har fundet ud af.

Linket virker åbenbart ikke alligevel, men det er denne artikel:
"PET lyttede med i ugevis inden brandanslag"

Kurt Brixen

Fra : Lars Jakobsen

Dato : 02-04-01 07:27

"Karsten" <karsten@removethis.poulsen.as> skrev i en meddelelse

->clip
> Du giver ikke postbudet mulighed for at læse din post, hvorfor
> skulle din isp (og andre) have muligheden, blot fordi mediet er
> elektronisk?
>
> /Karsten
<-
Jo jeg gør, når jeg sender et postkort...

Mvh Lars

Fra : Martin Schultz

Dato : 02-04-01 14:56

On Mon, 2 Apr 2001 08:27:26 +0200, "Lars Jakobsen"
<***REMOVE***lj@foss-electric.dk> wrote:

>"Karsten" <karsten@removethis.poulsen.as> skrev i en meddelelse
>
>->clip

><-
>Jo jeg gør, når jeg sender et postkort...

Ville du sende fortrolige oplysninger på et postkort?

Fra : Lars Jakobsen

Dato : 03-04-01 07:08

"Martin Schultz" <doctor_m@REMOVE.THIS.cryogen.com> skrev i en meddelelse

> Ville du sende fortrolige oplysninger på et postkort?

Nej da, ikke med mindre jeg skrev dem på en måde så postbudet ville tro at
det var et almindeligt feriepostkort (altså kodet på en eller anden måde).
Mit svar gik kun på hvorvidt jeg giver postbudet mulighed for at læse min
post - ikke al min post.
Nå - nok om det. Jeg giver dig i øvrigt ret, hvis man ønsker at sende
følsomme oplysninger, bør de selvfølgelig krypteres. Apropos det, var der en
artikel i Politiken i torsdags om en dansk pige der var ved at udvikle et
computerspil. Da hun skulle sende detaljer til Microsoft (som hun
samarbejdede med), vil de kun modtage dem som snailmail, netop pga.
sikkerhedsrisikoen...!

/Lars

Fra : Alex Holst

Dato : 03-04-01 09:24

Lars Jakobsen <***REMOVE***lj@foss-electric.dk> wrote:
[..]
> [...]
>computerspil. Da hun skulle sende detaljer til Microsoft (som hun
>samarbejdede med), vil de kun modtage dem som snailmail, netop pga.

Hvis nu Outlook og andre Windows email klienter stoettede OpenPGP ville det
blive meget lettere at sende krypteret email frem og tilbage i en verden
bestaaende af Windows maskiner.

Men nej.