Et spørgsmål om strøm / PSU
Fra : Thomas L. Pilegaard

Dato : 25-06-03 20:21

.... eller et lidt pudsigtresultat af lidt roden rundt

Det hele startede med at jeg målte, hvormeget min "nye" PC bruger af
strøm. Jeg blev lidt forundret da måleren viste 190W, fordi den gamle,
som egentlig burde sluge mere strøm kun bruger 135W

Der er nemlig en harddisk og en CD-ROM mere i den gamle end i den nye.

konfigurationerne er:

gamle:
AMD K7-700MHz
512MB RAM
ATI Radeon9500
2x80 GB HD + 1x 15 GB HD
1x CD-ROM + 1x CD-R

nye:
AMD XP 1900+ (palomino)
512MB RAM
ATI Radeon9500
2x 60 GB HD
1x CD-R

jvf. http://users.erols.com/chare/elec.htm bruger den nye godt nok 18W
mere ved max load, men hvor stammer resten af merforbruget så fra ???

Her i eftermiddags tog jeg så og splittede maskinen ad og prøvede så,
hvor meget strøm de enkelte dele tog ved at sætte delene til en af
gangen:

CPU m. mobo og RAM: 100W
ATI Radeon9500    35W
CD-R          8W (bruger mere, hvis den arbejder)
HD          8W (pr. stk)

ialt altså 159W. Når maskine så er booted ind i windows og står idle,
så bruger den kun 101W ... ved fuld CPU-load kommer den op på de 190W

Det undrer mig meget at maskinen bruger 89W mere, når CPU'en max kan
bruge 68W. Enten bruger RAM'en voldsomt meget mere strøm, når CPU'en
arbejder, eller også er der et stort effekttab i PSU'en

Det sidste er ikke helt utænkeligt, når man tænker på hvor lidt den
gamle makine bruger ved max CPU-load. Den bruger 55 W mindre selvom
CPU'en kun bruger 18 W mindre.

Det vil være et hestearbejde at bytte rundt på de to strømforsyninger,
men det vil i hvert fald afdække om der er en forskel.

Det er lidt synd at man ikke tester og angiver strømforsyningernes
virkningsgrad. Noget effekttab er der jo, ellers ville der jo ikke
blive afgivet varme i strømforsyningen

mvh Thomas

Fra : Jens Petersen

Dato : 25-06-03 23:53

On Wed, 25 Jun 2003 21:20:45 +0200, Thomas L. Pilegaard
<dundee@worldonline.dk> wrote:

>Det er lidt synd at man ikke tester og angiver strømforsyningernes
>virkningsgrad. Noget effekttab er der jo, ellers ville der jo ikke
>blive afgivet varme i strømforsyningen

Det gør man da også:
http://www4.tomshardware.com/howto/20030609/index.html

Der er stor forskel på virkningsgraden af psu-er.

--
Jens

Change my mind? No, I'll just rinse it out in the sink.