Amerikansk Staffordshire
Fra : Rikke Andreasen

Dato : 25-06-03 13:16

Hej Alle

Dette er mit første indlæg, så tilgiv mig hvis der fremkommer tåbeligheder
af den ene eller anden art

Min kæreste har for ca 2 mdr siden fået en AS i sin varetægt (ejeren sidder
i fængsel) Hunden er sød og dejlig som få, men men men der er en smule
problemer, ikke fordi de er store, men ville jo gerne hvis vi kunne rette
lidt op på det. Bl.a Kommer han ikke når vi kalder. Er der no'en der kan
fortælle hvordan man lære det til en AS der er en smule forvirret? Han
virker sommetider bange for hans madskål og han kan gå i lang tid uden at
vise interesse for den. Vi skal lokke en del med ham for at få ham til at
spise eller drikke for den sags skyld. Kan det afhjælpes?

Det er vist det vigtigste lige nu...

På forhånd tak

Mvh Rikke

Ps. Hvis der er no'en der har andre fif til opdragelsen af en AS så vil jeg
blive glad ...

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 25-06-03 18:22

"Rikke Andreasen" <rix@privat.dk> wrote in message
> Hej Alle,
>
> Dette er mit første indlæg, så tilgiv mig hvis der fremkommer tåbeligheder
> af den ene eller anden art

Der findes ikke dumme spørgsmål

> Min kæreste har for ca 2 mdr siden fået en AS i sin varetægt (ejeren
sidder
> i fængsel)

Skal I beholde hunden? Hvis ikke, hvor længe skal den så være hos jer?

Hunden er sød og dejlig som få, men men men der er en smule
> problemer, ikke fordi de er store, men ville jo gerne hvis vi kunne rette
> lidt op på det.

Hvor gammel er han? Har hans ejer trænet ham?

Bl.a Kommer han ikke når vi kalder. Er der no'en der kan
> fortælle hvordan man lære det til en AS der er en smule forvirret?

Er det når I kalder, eller var problemet der også hos ejeren?

> [...]
> vise interesse for den. Vi skal lokke en del med ham for at få ham til at
> spise eller drikke for den sags skyld. Kan det afhjælpes?

Hmm, vand skal han jo have - nogen hunde drikker altså bare ikke så meget.
Mht. maden ville jeg nok lade ham arbejde for føden. En amstaff er jo en
aktiv race, så de har godt af at få brændt nogle mentale kræfter af. Hvis I
har en have, så lad ham søge efter tørfoderet på den, ellers kan I også
gemme det indenfor.
http://www.hundeskolentrofast.dk/hundefakta/index.htm

er der en masse tips til, hvordan man aktiverer vapsen.

Hvis han stadig ikke vil spise, ville jeg give ham hans mad f.eks. 2 gange
om dagen. Hvis han ikke spiser med det samme, tager du skålen væk igen, og
så må han vente til næste måltid. Hunde sulter ikke sig selv.

-Trine

Fra : Rikke Andreasen

Dato : 25-06-03 21:26

Hej Trine

Vi ved ikke om vi skal beholde hunden - alt kommunikation mellem ejer og os
foregår via en 3. mand (som ikke virker specielt interesseret) Der har været
lidt snak om at vi skulle, men det er ikke kommet videre derfra.

Det er over 1½ år siden at ejeren kom ind og siden da har Bikker boet ca. 8
andre steder. Vi var nabo til ejeren engang og da gik det vist rimeligt med
indkald, men det skal siges at Bikker dengang kun var en stor hvalp ( den er
2 - 2½ nu, tror vi )

Hans ejer har allerhøjest trænet indkald med ham.

Ved ikke om problemet med indkald også var ved de 7 andre, men det går jeg
mere eller mindre ud fra.

Vi har, for at brænder lidt energi af og aktivere ham, købt en masse
legetøj. Han virker total ligeglad med det meste af det (der har faktisk kun
været et pivdyr der kunne fange hans interesse og da det ikke kunne pive
mere var det Også slut) Det eneste som han er total hooked på er at
jagte/finde småsten som vi smider ind i en raps mark, dette er dog ikke så
smart fordi: 1. Rapsen har ikke særlig godt af det på længere sigt. 2. Vi
kan ikke slippe ham løs og så bliver den lange line viklet ind i rapsen.

Den med at fjerne maden har vi prøvet, men jeg bliver altså nervøs når den
ikke har spist andet end græs og blade i 1½ døgn. Har tænkt på om en hund
kan være kræsen. Jeg ved jo ikke hvad den har fået de andre steder den har
boet. Kan det være det ?

Det er på mange måder en underlig hund. Ikke fordi jeg har så meget
erfaring, men han gør ting jeg aldrig har hørt om før.

Mange tak for linket - vil straks afprøve nogle ting

Mvh Rikke

Fra : Therese

Dato : 25-06-03 22:45

"Rikke Andreasen" skrev
> Det er over 1½ år siden at ejeren kom ind og siden da har Bikker boet ca.
8
> andre steder. ( den er 2 - 2½ nu, tror vi )

Der er ikke noget at sige til at den opfører sig sådan med det omtumlede
liv. Prøv at forestille dig et barn blive flyttet rundt til 8 forskellige
plejefamilier..... Stakkels hund.

Jeg synes det er fantastisk at I prøver at give den en chance. Mine store
råd er: Start til træning så hurtigt som muligt. Mange træningspladser
holder sommertræning i ferien hvor man bare tropper op. Skaf sidste nr. af
"Hunden" (DKK's blad) De har muligvis hvor I bor. Ellers skriv herinde hvor
I bor, så skal jeg nok slå det op. Få meldt jer på et hold til efter
sommerferien.

Derudover synes jeg I skulle kontakte en adfærdsbehandler. De kan altså tit
hjælpe hund og jer med lidt "psykologhjælp", så I kan få at vide hvordan det
er bedst at gribe ham an.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Ladycatwoman

Dato : 25-06-03 23:07

"Rikke Andreasen" <rix@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt snak om at vi skulle, men det er ikke kommet videre derfra.
>
> Det er over 1½ år siden at ejeren kom ind og siden da har Bikker boet ca.

Hej Trine.

Når jeg læser, at hunden har boet omkring 8 steder indenfor det sidste 1½
år, forstår jeg bedre, hvorfor den måske ikke har en helt almindelig adfærd.
Jeg synes det er rystende, at ejeren, som åbenbart heller ikke kommer ud
foreløbigt ikke har sørget for, at den fik et permanent hjem og dermed
totalt gav afkald på den. Hvad vil han med hunden, når han en gang kommer
ud??? Den kender ham næppe, og hvis den ikke snart får et stabilt hjem,
bliver dens adfærd næppe heller særlig god.

Det er flot, at I tør tage sådan en hund ind. Selvom jeg er utroligt glad
for dyr, turde jeg ikke tage nogen som helst hunderace ind i mit hjem, når
den har været igennem så meget det sidste 1½ år.

> [...]
> mere var det Også slut) Det eneste som han er total hooked på er at
> jagte/finde småsten som vi smider ind i en raps mark,

Måske har hunden aldrig haft legetøj og ved ikke, hvordan det skal bruges??
Ikke for at slå alle kriminelle over en kam, men ofte har hundenes velfærd
ikke første prioritet hos dem. Den er tit bare et statussymbol (det er måske
også derfor valget er faldet på denne race).
Forsøg at finde en ting, der interesserer hunden at lege med. Hvis det er en
bold, skal den bare have 1 bold, og resten af tingene skal væk.
Det tyder på, at den gerne vil søge, så søgelege med maden vil være en god
ide

Mht. maden, skal den nok spise, når den er sulten nok.
Jeg tror ikke helt på den med at lade hunden være kræsen og så kun give den,
hvad den vil have ( leverpostej f.eks.).
Hvis hunden er sulten, skal den nok spise.
Hold godt øje med, hvor meget den spiser og drikker, og hvis I mener der er
grund til stor bekymring, må I jo gå til dyrlægen. Selvom det ikke er jeres
hund, har I et ansvar for den, så længe I har den.

Til sidst vil jeg bare sige, at det er et stort stykke arbejde I har begivet
jer ud på. En hund I ikke ved om I skal beholde og faktisk ikke kender ret
meget til. Oveni det har den efterhånden noget af en broget historie, der
kan have givet den ar på sjælen for evigt. Tænk på, at den faktisk ikke kun
har mistet 1 ejer men også de 7 den har haft i kortere tid.
Jeg ved ikke, om det gælder helt på samme måde med hunde som med børn, men
børn der er blevet kastet frem og tilbage imellem forskellige mennesker,
mister evnen til at binde sig til enkelte mennesker. Simpelthen fordi de
frygter igen at blive efterladt.

Held og lykke med det og lad os høre hvordan det går.

Mvh Cujos mor.

Fra : Rikke Andreasen

Dato : 25-06-03 23:42

Hej Cujos Mor

Jeg vil give dig ret i det meste, men noget af det har du ikke ret i ... Det
skyldes at jeg ikke har fortalt hele historien (det ville simpelthen fylde
for meget) Ejeren forsøgte at finde et permanent hjem. Det var hos hans
eks-kone og deres børn, det gik meget godt i begyndelsen, men børnene kunne
ikke rigtig finde ud af at behandle den ordentligt så den begyndte at
snappe. Derfor begyndte dens rejse rundt hos alle mulige og umulige
personager. Jeg kan sagtens forstå at kvinden ikke længere fandt det
ansvarligt at have hunden i huset ( man giver jo ikke lige børnene væk ),
men jeg fatter ikke at hun ikke kunne finde på noget bedre end det hun
gjorde. Grunden til at den har flyttet så meget rundt derefter er at den
blev "givet" til folk der boede i lejligheder hvor der ikke måtte være dyr.
Når udlejeren så begyndte at true med udsætning så flyttede Bikker igen....

Jeg VAR bekymret over at skulle passe den, men mit blødende hjerte vandt
over min nervøsitet og da han puttede hans store hoved ind til mig første
gang var jeg SOLGT. Der har i den tid vi har haft ham ikke været én eneste
gang hvor der har været så meget som optræk til aggressivitet fra hans side.
Han er tværtimod meget kærlig og tillidsfuld. Nåja tillidsfuld ... Han
stoler bestemt ikke på ting der hænger ned fra loftet (ventilatorer lamper
osv.) Han er altid glad for de gæster der kommer og hilser altid
overstrømmende på dem (man bliver helt jaloux hi hi) Jeg ved ikke hvordan
han ville reagere hvis det var en tyv, men tror næsten (måske desværre) at
de ville få samme gode behandling...

Jeg ved ikke om ejeren har forstillet sig at han skal have den tilbage når
han kommer ud, men vi hælder mere og mere til den tanke at han da kan prøve
at se om han kan tage den fra os...

Vi var naboer med ejeren da Bikker var stor hvalp, så jeg ved den har haft
legetøj (ved dog at ejeren købte ham efter råd fra hans mor (!!) om at det
var en dejlig race)... men jeg kan ikke huske om den heller ikke gad dem
dengang. Vi køber et stykke legesager og hvis det ikke fænger bliver det
lagt væk ... og så prøver vi igen ... men det er stadig den mark der vinder.
Vi er gået igang med at rydde op på en græsmark og når det er gjort
fortsættes legen med småstenene der. Da han hopper rundt som havde han en
fjeder under maven tænkte vi at det nok var en smart idé at flytte spidse
ting som han kunne overse i det høje græs ... Ville jo nødigt at han skulle
spidde sig selv.

Det 130 % sikkert at han kommer til dyrlæge bare jeg har den mindste
mistanke om at han er syg ... (Har været der en gang med forhudsbetændelse)
.... Det betyder i den sammenhæng intet for mig om vi skal beholde ham eller
ej.

Jeg håber og ber til at han ikke har mistet evnen til at binde sig, men jeg
forstår udmærket hvis han har ... Faktisk ville jeg næsten anse det for et
mirakel hvis ikke han har ...

Mht. mad og drikke .. Vi holder fra nu af skarpt udkig efter hvormeget den
indtager - det er efter min mening det største problem og det skal der
simpelthen styr på.

Tak for rådene og tankerne

Mvh Rikke

Fra : Pia J

Dato : 26-06-03 06:37

Mht til appetitten er det normalt at hunden ikke spiser så meget et nyt
sted. En anden udgave kunne være orm. Hvis dem som har passet den ikke lige
har haft så meget forstand på det kan han måske have rigtig mange, det giver
kvalme.

:Pia

Fra : Therese

Dato : 25-06-03 21:26

"Rikke Andreasen" skrev
> [...]
> i fængsel) Hunden er sød og dejlig som få, men men men der er en smule
> problemer, ikke fordi de er store, men ville jo gerne hvis vi kunne rette

Hej Rikke
Det er jo det dejlige med denne gruppe, at man kan få så mange gode tips
Ud over alt det gode Trine har skrevet, har jeg lidt tilføjelser...

Bl.a Kommer han ikke når vi kalder. Er der no'en der kan
> fortælle hvordan man lære det til en AS der er en smule forvirret?

Tag et stykke toastbrød i hånden, når du kalder. Så kan han se det og kommer
sikkert springende. Giv ham noget af skiven og ros ham. Dette skal I gøre en
del gange på forskellige tidspunkter. Hav altid noget parat til ham når I
kalder, så han altid forbinder det at komme med noget godt

> [...]
> vise interesse for den. Vi skal lokke en del med ham for at få ham til at
> spise eller drikke for den sags skyld. Kan det afhjælpes?

Maden kan, som Trine også skriver, spredes ud på græsplænen eller puttes i
en plastikflaske. Mange hunde synes det er sjovt at arbejde for føden.

Vandet er der nogen der siger, man kan hælde lidt madolie i. Så er det mere
spændende. Det er_meget_vigtigt at han drikker en del vand. Specielt når det
bliver varmt.

Generelt kan det være meget stressende for en hund at blive pludselig
placeret i en anden "flok" og det kan være derfor han er så
nervøs/forvirret. Vær rigtig gode ved ham og prøv at undgå konflikter. (Det
er altid så nemt at sige )

Held og lykke og lad os høre, hvordan det går.....

--
Mange hilsner
Therese

<rix@privat.dk> i en meddelelse

Fra : Tine Jensen

Dato : 25-06-03 21:38

> [...]
>
> På forhånd tak
>
> Mvh Rikke
>
> Ps. Hvis der er no'en der har andre fif til opdragelsen af en AS så vil

Hej Rikke,

Jeg ved ikke så meget om Amstaffs, men de problemer du her skildrer er
måske ikke nødvendigvis racerelatrerede, så jeg vover et svar alligevel
Som du beskriver er han bange for madskålen? Kan I prøve at skifte den ud?
Eller er det ikke der problemet ligger? Måske er han blevet trænet efter
nogle principper med at ejeren skulle give lov inden han måtte spise sin mad
(nogle kalder dette lederskabsøvelser - jeg gør ikke det kan resultere
i, at han ikke er "sikker" på om han tør spise og hvis han gør hvad
konsekvensen deraf kan være... Hvis jeg var jer, så ville jeg være helt
rolig og måske gå væk fra madskålen, når den er sat. Tal evt. opmuntrende
til ham, men uden alt for meget uro. Det tager nok noget tid. I kan måske
også tilbyde ham flere men mindre portioner mad af gangen, i fald I er nødt
til at fjerne maden ifm. bakterier el. lign. (Som udgangspunkt synes jeg
ikke I skal fjerne maden for at opnå en læring).
Mht. at han ikke kommer når I kalder kan der jo være mange grunde... Hans
omplacering in mente ville jeg slet ikke slippe ham løs på et ikke indhegnet
areal, men hvor længe har I haft ham? Måske I kan finde et sted, hvor det
ikke gør så meget at han ikke kommer lige med det samme og så lad ham
undersøge i sit eget tempo - jeg tror han nok skal finde tilbage til jer og
her kan I jo rose og give godbidder og kærtegn.
Bare et par tanker - med flere oplysninger kan jeg måske bidrage med flere
overvejelser

Kh. Tine.