Godt sted at købe en usædvanlig konfigu
Fra : Anders S. Johansen

Dato : 24-06-03 17:08

Hej!

Jeg står og skal bruge en computer med en lidt usædvanlig bestykning. Vi
taler om 4 diske i RAID 0+1, samt 4 brændere, og gerne uden alt for
meget støj fra den. Uheldigvis er de fleste af firmaerne jeg ellers
handler hardware med enten ude af stand til, eller uvillige til, at
samle en maskine der falder så meget ved siden af deres normale
konfigurationer.

Har nogen gode forslag til, hvor jeg kan henvende mig?

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-03 17:40

køb tingene hjem hver for sig, og få din lokale edb bix til at samle det.

Fra : Anders S. Johansen

Dato : 24-06-03 17:56

peet_dk wrote:
> køb tingene hjem hver for sig, og få din lokale edb bix til at samle det.

Det er selvfølgelig en mulighed, men jeg er villig til at betale lidt
ekstra for at få delene valgt, samlet og garantidækket hos en enkelt
forhandler. Faktisk foretrækker jeg den løsning, da jeg ikke har tiden
til at kaste mig ud i det store forskningsprojekt selv, hvor sjovt det
end kunne være ;)

Fra : Mette & René

Dato : 24-06-03 19:08

> [...]
> konfigurationer.
>
> Har nogen gode forslag til, hvor jeg kan henvende mig?

Har du prøvet og sende en forspørgsel ud til alle de forskellige Computer
Butikker der er?.

Måske shg i århus?
De vil sikkert godt, de laver alt bare de bliver betalt

René

Fra : Anders S. Johansen

Dato : 24-06-03 19:14

Mette & René wrote:
> Har du prøvet og sende en forspørgsel ud til alle de forskellige Computer
> Butikker der er?.

Dem af dem jeg allerede har handlet med, og kender.

> Måske shg i århus?
> De vil sikkert godt, de laver alt bare de bliver betalt

Shg og B.J. Trading har allerede meldt pas...

Jeg tror næste trin bliver at tage en gåtur ned af Falkonérgade.

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 24-06-03 19:16

> Jeg tror næste trin bliver at tage en gåtur ned af Falkonérgade.

Tror du får mere held med dig på Falkonerallé

Mvh Thomas

Fra : Mette & René

Dato : 24-06-03 19:44

> Shg og B.J. Trading har allerede meldt pas...
>
> Jeg tror næste trin bliver at tage en gåtur ned af Falkonérgade.

Hm, bøvl, hvad med ItButikken i viborg?

René

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 24-06-03 20:03

Anders S. Johansen wrote:
> Shg og B.J. Trading har allerede meldt pas...

Og hvad siger Midtdata.dk til det?

--
Martin K

Fra : Claus Rubæk Jultved.

Dato : 26-06-03 13:15

> Shg og B.J. Trading har allerede meldt pas...
>
> Jeg tror næste trin bliver at tage en gåtur ned af Falkonérgade.

Jeg kan anbefale www.midtdata.dk i Viborg - De har altid været til at tale
med.

Med venlig hilsen
Claus.

Fra : Leony

Dato : 26-06-03 15:47

"Anders S. Johansen" <home@dduck.dk> skrev i en meddelelse

> Har nogen gode forslag til, hvor jeg kan henvende mig?

www.proconsult.dk plejer ikke at være bange for at konfigurere ud over
det sædvanlige.
Hvorfor melder butikker pas til sådan noget? Er du noteret i Riber's,
for det bliver næppe en billig computer?

Det kan selvfølgelig også skyldes, at de ikke vil lægge navn til
computeren bag danmarkshistoriens største sag om piratkopiering

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Anders S. Johansen

Dato : 26-06-03 17:31

Leony wrote:
> Hvorfor melder butikker pas til sådan noget? Er du noteret i Riber's,
> for det bliver næppe en billig computer?

Jeg er (så vidt jeg ved) ikke i Ribers. ;)

Det er noget med at marginalerne er så små, at bare 1-2 timer ekstra
brugt på en usædvanlig konfiguration gør at de sætter penge til på
salget. Hvis fortjenesten på en konfig til 10-15K er omkring en tusse
(et ret sikkert gæt), og teknikeren skal have kr. 200 i timen, og
administrationen skal bruge 15 minutter og direktøren skal tjene på det
hele også, så...

> Det kan selvfølgelig også skyldes, at de ikke vil lægge navn til
> computeren bag danmarkshistoriens største sag om piratkopiering

:D

Jeg er den eneste jeg nogensinde har hørt om der - ganske legalt -
brænder og sælger over 100 CD'er om måneden. Der ligger 500MB data og
program på skiverne, som jeg helt selv ganske alene har genereret.
Forklaringen er at jeg sælger en tekstbehandler til ordblinde, som
indeholder 60.000 indspillede ord i digitaliseret form, samt en
sprogmodel genereret på basis af knapt 40 millioner ord tekst. Hver
eneste byte er indsamlet, kodet eller indtalt af mig selv.

Grunden til at jeg brænder selv er at jeg kan gøre det for ca. kr. 5,-
pr. CD, og det koster i omegnen af en 10'er at få det gjort på en
fabrik. Så hvad vil jeg helst? Have en rimelig timeløn + få et bæst af
en computer ved at gøre det selv, eller betale mig fra besværet? Indtil
videre er det den første løsning, men måske på sigt...

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 26-06-03 18:26

Anders S. Johansen wrote:

> Grunden til at jeg brænder selv er at jeg kan gøre det for ca. kr. 5,-
> pr. CD,

Har du overvejet at købe skiverne i Tyskland eller England?
Jeg tvivler stærkt på at du skal betale afgift, når det eneste der skal
på skiverne er noget du selv har lavet.

> [...]
> en computer ved at gøre det selv, eller betale mig fra besværet? Indtil
> videre er det den første løsning, men måske på sigt...

Alt efter hvilken hastighed de bliver brændt med, er skiverne mere eller
mindre "læsbare" af diverse CD/DVD-drev..
Holder man sig på 16x, burde der være nul problemer.
(16x er den højeste hastighed en brænder kan brænde med, uden at skulle
starte med en lavere hastighed, og så trappe op og ende med at brænde
med den egentlige hastighed man har valgt)

Fra : Jan Vennike

Dato : 26-06-03 18:58

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> starte med en lavere hastighed, og så trappe op og ende med at brænde
> med den egentlige hastighed man har valgt)

Hvis man er momsregistreret skal man ikke betale afgift.

Men hvad med en "cd-kopimaskine" ?? Sådan et bæst med indbygget harddisk og
med plads til 50 CD'ere ad gangen koster knap 1000 $ - og så er det bare at
sætte den igang og så huske at fylde CD'ere på en gang hver anden time.

--
Jan

Remove the cat in the emailadress to reach me

Fra : Anders S. Johansen

Dato : 27-06-03 07:16

Jan Vennike wrote:
> Hvis man er momsregistreret skal man ikke betale afgift.

Yep, men jeg er end med at købe bulk i Tyskland. Min EDB pusher sagde
ligeud til mig at det var det han selv gjorde med de skiver han solgte
mig, og så lagde han en avance på ;)

> [...]
> sætte den igang og så huske at fylde CD'ere på en gang hver anden time.

Uhm - lækkert! Men hvor kan man finde sådan en satan henne? :D Det
bedste ville være en med en (billig i drift!!!) farveprinter og
labelpåsætter i, men det tror jeg ikke man sådan liiiige kan få.

Priserne pr. skive ved proff brænding i bulk bliver først rimelige i
oplag op imod 10.000 stykker, og det er min volumen slet ikke til.
Produktet opdateres for tit, og selv hvis jeg satte takten ned, ville
jeg have en frygt for den ukendte bug som alle pludselig fandt 10
minutter efter jeg havde modtaget de 10K skiver :( Vupti! 50-100K ud af
vinduet! Ouch!

Fra : Jan V.

Dato : 27-06-03 07:30

> [...]
> jeg have en frygt for den ukendte bug som alle pludselig fandt 10
> minutter efter jeg havde modtaget de 10K skiver :( Vupti! 50-100K ud af

CD Kopieringsmaskine:

http://www.octave.com/cgi-bin/shop/shop.cgi/id/195.41.57.174-1056695017-0/ac
t/specs/item/1045581678

Med farveprinter - men så stiger prisen også 500 $:

http://www.octave.com/cgi-bin/shop/shop.cgi/id/195.41.57.174-1056695017-0/ch
oice/Duplicators/subchoice_1/Primera/subchoice_2/Bravo

Med ekstra tilbehør kan den også klare 50 stk af gangen.

Jan

Fra : Anders S. Johansen

Dato : 27-06-03 11:17

Jan V. wrote:
> CD Kopieringsmaskine:

Uha uha uha! Det lyder interessant, men helt billigt er udstyret heller
ikke. Det skal jeg vist i tænkeboks med, tror jeg.

Der er jo pludselig mange variable i det, afskrivning af et
single-purpose udstyr til 12K, lidt højere priser på printable medier,
farvepatronpris i printeren osv. osv. sat op imod en umådelig
bekvemmelighed i bare at kyle dem i om aftenen, og samle dem op om
morgenen....

Mange tak for tippet!

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 27-06-03 11:10

On Fri, 27 Jun 2003 08:16:01 +0200, "Anders S. Johansen" <home@dduck.dk>
wrote:

> [...]
>bedste ville være en med en (billig i drift!!!) farveprinter og
>labelpåsætter i, men det tror jeg ikke man sådan liiiige kan få.

De kan fåes med op til flere brændere, labeltrykker samt label påsætter.
Jeg kan ikke lige huske producenten men stod engang på en EDB messe og
"savlede" over en sådanne maskine.
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : Anders S. Johansen

Dato : 27-06-03 07:12

Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> Har du overvejet at købe skiverne i Tyskland eller England?
> Jeg tvivler stærkt på at du skal betale afgift, når det eneste der skal
> på skiverne er noget du selv har lavet.

Jeg køber dem i Tyskland til ca. 3,50 for tiden. Det er noget nær det
billigste man kan få en skive til, hvis det skal være mærkevarer. Til
det skal lægges prisen for en label + printningen af den + afskrivning
på udstyr + pris, hvilket jeg anslår til en total pris på mellem 5 og 6
kroner.

> [...]
> starte med en lavere hastighed, og så trappe op og ende med at brænde
> med den egentlige hastighed man har valgt)

Hmmm... Jeg har endnu ikke fået meldinger om problemer med kombinationen
TDK trippel-A kvalitet og Plextor 48 speed brændinger, og laver selv
stikprøver via min laptop (laptop DVD/CD drev er generelt mere fussy
med, hvad de vil læse efter mine erfaringer). Men selvfølgelig er det da
en bekymring jeg går rundt med!

Fra : Leony

Dato : 26-06-03 20:17

> [...]
> (et ret sikkert gæt), og teknikeren skal have kr. 200 i timen, og
> administrationen skal bruge 15 minutter og direktøren skal tjene på

Jeg har endnu ikke set en forretning som samler en computer, som er
valgt stump for stump uden at tage penge for det.

Har du tilbudt at betale for samlingen?

> Jeg er den eneste jeg nogensinde har hørt om der - ganske legalt -
> brænder og sælger over 100 CD'er om måneden. Der ligger 500MB data og
> program på skiverne, som jeg helt selv ganske alene har genereret.

Jeg kan forstå dit ønske om at få raid 1, men langt fra dit ønske om
raid 0 og slet ikke et behov for 4 brændere.
De 100 cd'ere vil du kunne brænde på mindre end 5 timer med 1 brænder.

Kan godt se at du får en maskine som er lidt ud over det sædvanlige og
grunden er jo sikkert at du måske kan trække momsen fra.

Du skal huske på at en backup, først er en backup i det øjeblik den
ligger i en skuffe. Et raid 1 er langt er en skidt løsning hvis et lyn
eller en dårlig strøm zapper dine 4 diske.

> Grunden til at jeg brænder selv er at jeg kan gøre det for ca. kr. 5,-
> pr. CD, og det koster i omegnen af en 10'er at få det gjort på en
> fabrik. Så hvad vil jeg helst? Have en rimelig timeløn +

Timelønnen afhænger jo ganske meget af hvad du tager for din
tekstbehandler
Personligt ville jeg ikke have noget imod at betale 5 kr ekstra for en
trykt skive. Det ser lidt mere professionelt ud. Hvis prisen for
tekstbehandleren er 7,50 kr, så er en 5 kr udgift jo lidt voldsom.

Jeg undskylder på forhånd dette indlæg, jeg prøver ikke at dømme dig
eller lignende.
Jeg prøver at forstå dit behov for det system du ønsker, på mig virker
det som om det er skudt meget over mål (jeg skal ikke udelukke at det er
mig der er mærkelig).

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 26-06-03 20:32

Leony wrote:
> "Anders S. Johansen" <home@dduck.dk> skrev i en meddelelse

Har set nogle ret seje brændere som kunne fodres med 200 skiver, og så bare
stå og arbejde, kan selvfølgelig ikke lige finde dem nu, og kan ikke huske
priser (senil LOL)

Men mener dog at hvis det kun er ca. 100 skiver om måneden så ville jeg
nøjes med 1 brænder (måske 2 de er jo ikke så dyre mere)

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Anders S. Johansen

Dato : 27-06-03 07:38

Soeren Nielsen wrote:
> Har set nogle ret seje brændere som kunne fodres med 200 skiver, og så bare
> stå og arbejde, kan selvfølgelig ikke lige finde dem nu, og kan ikke huske
> priser (senil LOL)

Hvor? HVOR? :D

Jeg må vist ud og tage mig en leder, for det lyder ret lækkert at bare
putte dem i, og så lade den køre natten over.

> Men mener dog at hvis det kun er ca. 100 skiver om måneden så ville jeg
> nøjes med 1 brænder (måske 2 de er jo ikke så dyre mere)

Selvfølgelig, men der kommer andre praktiske ting ind (se længere
udredning andetsteds i tråden). Men fra et rent økonomisk synspunkt har
du helt ret.

Fra : Anders S. Johansen

Dato : 27-06-03 07:37

Leony wrote:
> Jeg har endnu ikke set en forretning som samler en computer, som er
> valgt stump for stump uden at tage penge for det.
>
> Har du tilbudt at betale for samlingen?

Yepper! Meldingen fra shg er f.eks. at det tager de ca. kr. 500,- for,
så længe det ikke er noget usædvanligt.

Jeg ender nok med at samle dele selv, da jeg er ret forhippet på et
støjdæmpet kabinet fra webconsult, og de tilbyder kun en (IMHO) lidt
anæmisk P4 konfig der ikke har det price/perf forhold jeg gerne ser i
indmaden.

Og så er det jo sjovt på den her lego-måde at samle sit eget kit :D

> Jeg kan forstå dit ønske om at få raid 1, men langt fra dit ønske om
> raid 0 og slet ikke et behov for 4 brændere.
> De 100 cd'ere vil du kunne brænde på mindre end 5 timer med 1 brænder.

Problemet er at jeg har et fuldtidsjob (ok, 1½ da det er et ph.d.-studie
- meget tidskrævende) + en kæreste + en familie jeg ser for lidt +
venner jeg ser for lidt +... Hvis jeg kan få den samlede tid på at
brænde 100 skiver ned til omkring en time er det overkommeligt at lege
DJ medens jeg ser de to TV-aviser med et halvt øje. Med to 48x brændere
tager det 1½ - 2 timer alt i alt, så med 4 burde det kunne klemmes ned
på lige ca. 1 time.

Et bekvemmelighedsproblem, egentlig ;) Men når en top brænder koster
omkring kr. 600,- er det overskueligt, især når man kan...

> Kan godt se at du får en maskine som er lidt ud over det sædvanlige og
> grunden er jo sikkert at du måske kan trække momsen fra.

....trække moms fra, og afskrive skidtet i en rimelig takt. Nemlig! Det
rykker lige kraftigt ved ens cost/benefit beregning, og gør det muligt
at købe den der drømmemaskine med kvalitetskomponenter og
lige-bag-toppen performance.

Min erfaring er, at der er de ca. 4 punkter man kan gå ind på kurven:

Maskinen til ca. 5K: OK maskine i dag, men vil gå bagud af dansen på
1-1½ år.

Maskinen til ca. 10K: God maskine i dag, men vil gå bagud af dansen på
ca 2 år... med mindre man giver den en midlife upgrade, som for ca. 2K
vil give den 3 års liv

Maskinen til ca. 15K: Top maskine i dag. 2½-3 år, og ca. 4 år med
midlife upgrade.

Maskinen til 20K+: Noget man køber til et meget specifikt formål, eller
hvis man har for mange penge.

Så min grove tommelfingerregel er, at holder man sig under 20K, får man
ca. 1 års glæde for hver 5K, men lige en bid mere kvalitet med pr. trin
man tager (bedre kabinet, mindre støj, mere throughput, bedre
opgraderingsmuligheder osv.)

> Du skal huske på at en backup, først er en backup i det øjeblik den
> ligger i en skuffe. Et raid 1 er langt er en skidt løsning hvis et lyn
> eller en dårlig strøm zapper dine 4 diske.

I know, i know... Tro mig, jeg er en af de der fyre der /var/ en rigtig
mand som ikke tog BU og endte med at tude en masse.

> [...]
> trykt skive. Det ser lidt mere professionelt ud. Hvis prisen for
> tekstbehandleren er 7,50 kr, så er en 5 kr udgift jo lidt voldsom.

Det er jo en vekselvirkning. Man skal altid have øje for, om man kan
retfærdiggøre lidt bedre kit (og spare noget stress + få noget glæde)
ved at det tjener sig selv ind via besparelser i tid eller forsimpling
af arbejdsgang, plus at lavere produktionsomkostninger betyder man kan
presse prisen med tiden.

Kort fortalt er økonomien i det at jeg for tiden sælger det til omkring
en tusse for en skolelicens med ret til fri kopiering, men gerne vil
kunne tilbyde en nebengechäft/tillægsservice i form af officielle skiver
til uddeling til en pris hvor skolerne gerne vil købe dem, og hvor jeg
kan tjene på dem. Det punkt ligger ved ca. 20-25 kroner. De ved at hvis
de skal brænde dem billigere, vil det koste enten nyt udstyr eller en
masse tid eller begge dele, og selv da vil de ikke have den pæne
officielle label på. En halvtredser er til gengæld for dyrt for dem.

> [...]
> Jeg prøver at forstå dit behov for det system du ønsker, på mig virker
> det som om det er skudt meget over mål (jeg skal ikke udelukke at det er

Selvfølgelig er systemet skudt over målet! :D :D :D Det er jo hele
POINTEN! :D :D :D

Ser du den der serie på Discovery med ham fyren der selvbygger en bil /
restaurerer en Jaguar E? Det er lidt det samme... "Ja, jeg ved jeg
startede serien med et budget på såogsåmeget, men jeg fik liiige det her
tilbud på en tip-top V8 motor i stedet for den aflagte fra min gamle
Fored Escort, så...."

Selvfølgelig er jeg ikke fornærmet over at få en velræsoneret mening ind
fra højre - tværtimod! Og jeg indrømmer gladeligt at til det jeg
egentlig skal bruge kassen til, kunne jeg sagtens nøjes med lidt mindre.
Det er (åh nej - en bilanalogi) lidt ligesom det med at man ved man
kunne blive glad med den nye Skoda (som faktisk er en OK lækker bil,
især til prisen), men egentlig hellere vil have en Citroên C5, som gør
en bare lidt gladere hver gang man bruger den fordi... eh... fordi...
eh... fordi en bare lige har de der ekstra 5-10% på alle fronter. Men
stadig er for nærrig til at blæse en halv million af på en tiptop Bimmer.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 27-06-03 11:17

> [...]
>DJ medens jeg ser de to TV-aviser med et halvt øje. Med to 48x brændere
>tager det 1½ - 2 timer alt i alt, så med 4 burde det kunne klemmes ned

Du skal have noget af en diskadgang hvis at du vil have nogle
forventninger om at fodre 4 brændere samtidigt.

Hver brænder skal 7.200 KBps dvs totalt for alle 4 brændere bliver
28.800 KBps. Og dette under den forudsætning at den maskine over hovedet
kan trække den datamængde gennem North/South broen. Men du skal også
huske at tage det ind i betragtningen at da brænderne ikke kan startes
synkront at så vil læsehovederne på de 2 diske piske frem og tilbage
mere eller mindre hele tiden for at kunne leverer data til alle 4
brændere.

Fra : Leony

Dato : 27-06-03 13:07

"Anders S. Johansen" <home@dduck.dk> skrev i en meddelelse

[forklaring] takker for den.

> [...]
> DJ medens jeg ser de to TV-aviser med et halvt øje. Med to 48x
> brændere tager det 1½ - 2 timer alt i alt, så med 4 burde det kunne

Hvis det er kopieringen der er en tidsrøver, så kan man jo købe en
copystation hos Zitech (sikkert også andre steder - Danbit måske).
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=26633 kunne måske være
noget.

> [...]
> startede serien med et budget på såogsåmeget, men jeg fik liiige det
> her tilbud på en tip-top V8 motor i stedet for den aflagte fra min

Jeg ser lidt af det en gang i mellem. Den ender også med at blive meget
pæn.
Og det med at få tilbudt noget man hellere vil have, det kender vi jo
alle

> Selvfølgelig er jeg ikke fornærmet over at få en velræsoneret mening
> ind fra højre - tværtimod!

Det er jeg glad for.

Fra : Jan Vennike

Dato : 08-07-03 19:03

> [...]
> konfigurationer.
>
> Har nogen gode forslag til, hvor jeg kan henvende mig?

Har i dag prøvet med 2 x 48 speed Plextor brændere og Nero Burning Rom på en
PC.

Og jeg må sige det således: Der skal en rimelig stor PC til for at trække
dette - selv ikke en 1 GHz med en rimelig hurtig harddisk kunne følge med.
Brænderne skulle drosles ned under 24x, før begge kørte hele tiden.

Så hvis du skal have 4 brændere i en PC, så vil jeg foreslå en SCSI
opsætning og noget meget kraftig grej inde under kabinettet - ellers tror
jeg du bliver skuffet.