Vil gerne passe en hest
Fra : Osvald

Dato : 24-06-03 12:03

Hejsa
Jeg er en pige på 17, er lige kommet hjem fra efterskole og jeg vil gerne
passe en hest i nærheden af Kolding (cykel eller bus afstand)...

Jeg har redet i fire år: et halvt år på rideskole, passede og fik
undervisning på min søsters "store"hest et par år, og det sidste år har jeg
ude lukkende redet islændere, på efterskolen.
Og jeg er derfor faldet for islænderen og vil helst gerne passe sådan en.
Men der er vist ikke så mange islænder ejere her omkring, så jeg vil også
gerne "bare" passe en "almindelig" ponyhest. Dermed mener jeg, jeg helst vil
ride små heste eller størrer ponyer.
Jeg er ligeglad med at jeg er "for gammel" til ponyer, for jeg skal ikke til
stævner alligevel...

Lidt mere om mig selv:
Jeg er ca. 160 høj
Jeg kan en smule dressur, men det er ikke noget jeg har gået op i...
Jeg har sprunget ca. 60-65 cm på små heste...
Jeg har været til et alrid-stævne, det gik godt, havde fået en placering
hvis hesten ikke havde refuseret fire gange ved vandgraven....
Kan tølte (hvis jeg altså har en hest der kan.... *S*)
Min stærkeste side er dog skovtursridning (det er jo næsten osse en blanding
af det hele *S*)

Og hesten?
Jeg vil gerne have den er styrbar (mit største krav *S*).
Gerne rolig eller frisk, bare ikke vild...
Vil helst ride på en der er under 150 høj.

Hvis der er mere at spørge om så skriv til mig....

Knus Søs
(-:

Min e-mail er: loffy4@msn.com
(du kan også skrive på messenger)

Fra : skingur

Dato : 24-06-03 19:13

"Osvald" skrev d. 24-06-03 12:03 dette indlæg :
> [...]
> Gerne rolig eller frisk, bare ikke vild...
> Vil helst ride på en der er under 150 høj.
>
> Hvis der er mere at spørge om så skriv til mig....

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig (jo, hvis det var nordjylland, der var
dit område!) men ville bare lige fortælle, at det er så dejligt at møde
ryttere der stadig elsker ponyer! ja, det er jo min personlige holdning,
men jeg synes ponyer er skønne og at det er trist, at så mange vælger
dem fra, - det ville nok være anderledes, hvis man stadig måtte starte
stævner på dem, selvom man er faldet for aldersgrænsen. I min familie
rider vi islændere, og jeg driver bevidst familien til vanvid ved
konsekvent at omtale dem som "ponyerne" min lille hævn over alle de
"voksne", der har for meget stolthed til at vedkende sig kærligheden til
de små!

Håber du finder dig en dejlig islænder, eller noget der ligner, i det
Koldingske.

Mvh Christina, 30 og pony-elsker.

ps... hvordan ser du ud når du tølter??

http://www.kandu.dk/

Fra : Anne Berit Nyland

Dato : 24-06-03 20:00

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i melding
> Jeg kan desværre ikke hjælpe dig (jo, hvis det var nordjylland, der var
> dit område!) men ville bare lige fortælle, at det er så dejligt at møde
> ryttere der stadig elsker ponyer!
> Mvh Christina, 30 og pony-elsker.

Ponnier er da nydelige! Etter min mening har de mye mer personlighet enn de
store varm-/halvblodshestene.

Anne Berit, 35-åring ponnielsker!

Fra : Winther

Dato : 27-06-03 08:59

"Anne Berit Nyland" <btnyland@broadpark.no> skrev i en meddelelse
> "skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i melding
>
> Ponnier er da nydelige! Etter min mening har de mye mer personlighet enn
> [...]

Bare til orientering, så er en islænder ikke en pony, skam jer..... det er
en hest!

I øvrigt er der mange islændere omkring Kolding.

Vh. Winther, som har haft islændere i rigtig mange år.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 24-06-03 20:46

On Tue, 24 Jun 2003 18:13:00 GMT skingur wrote:

> dem fra, - det ville nok være anderledes, hvis man stadig måtte starte
> stævner på dem, selvom man er faldet for aldersgrænsen.

Hvorfor er der en sådan regel?

Fra : Pia J

Dato : 24-06-03 20:52

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> wrote in message

> Hvorfor er der en sådan regel?

Jeg gætter på, så ikke voksne, rutinerede ryttere helt dominerer
ponyklasserne og tager pippet fra de yngste. Men så kunne man jo lave
seniorklasser!

:Pia

Fra : skingur

Dato : 24-06-03 21:12

"Pia J" skrev d. 24-06-03 20:52 dette indlæg :

> Jeg gætter på, så ikke voksne, rutinerede ryttere helt dominerer
> ponyklasserne og tager pippet fra de yngste. Men så kunne man jo lave
> seniorklasser!
>
> :Pia

ja.. så enkelt.. hvorfor dælen er der ikke nogen i Dansk Ride Forbund,
der har tænkt på det? Når man tænker på de meget ambitiøse ungryttere,
der gerne vil have en karriere indenfor ridesporten, undrer man sig...
de går grædende fra pony til stor hest (overdrevet, I know!!)

Ponyens status ville højnes betydeligt... og der er MANGE fremragende,
kloge, velgående ponyer til alle os, der blev snydt da der blev fordelt
højder i sin tid! (Jeg er 1.60 og trives godt med min isbuk på 1.32, som
jo efter traditionelt hestestangmål faktisk ikke er en særlig stor
pony!!)

jeg vil lave en klub vil jeg!! Slagord: FLERE PONYER TIL FOLKET!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 24-06-03 23:35

On Tue, 24 Jun 2003 20:11:33 GMT skingur wrote:

> [...]

Nå ja, der er jo ponyklasserne for ponyer og heste der er blevet snydt
den igennem på den ene eller anden måde.

Men jeg gad stadig vide, hvilken begrundelse de har for at yngre
mennesker skal ride på ponyer og voksne mennesker på større heste? Jeg
kan kun gætte. Tradition. For at holde prisen på ponyer nede, så yngre
mennesker lettere kommer ind i sporten. Eller måske for at undgå for
mange klasser. Eller for at holde en hvis snoppe-standard.

> [...]
> højder i sin tid! (Jeg er 1.60 og trives godt med min isbuk på 1.32, som
> jo efter traditionelt hestestangmål faktisk ikke er en særlig stor

Efter min mening er mennesker med den højde absolut ikke dem der er
snydt. Jeg undrer mig over hvorfor mennesker skal være høje for at være
moderne i stedet for at være velproportionerede. Så vidt jeg husker er
de smukke elvere i Tolkiens bøger jo heller ikke de højeste.

Fra : Iben Holst

Dato : 25-06-03 19:52

> ja.. så enkelt.. hvorfor dælen er der ikke nogen i Dansk Ride Forbund,
> der har tænkt på det?

Det er der sørme også - næsten da!! Det hedder (hed?!) "Småhesteklasse". Det
stillede jeg op i, i ´98. Det var for alle over 16 år som red kat. I ponyer
til og med heste indtil 155 i stang.

Nu er jeg milevidt fra den slags, så hvordan sådan en klasse "ser ud" /
hedder i dag ved jeg ikke.

Iben

Fra : Winther

Dato : 27-06-03 09:02

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pony!!)
>
> jeg vil lave en klub vil jeg!! Slagord: FLERE PONYER TIL FOLKET!!!

Hvis man bare starter for sjov, kan man da bare starte sammen med de store
heste. Det har jeg gjort på isbukken. Kender i øvrigt en islænder der gik MB

Vh. Winther som også red til islænderstævner før i tiden.

Fra : taina

Dato : 24-06-03 21:59

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er der en sådan regel?

Jeg tror faktisk ikke, at der er sådan en regel. Den eneste regel, jeg har
hørt om er aldersgrænsen - i dressur og spring går grænsen for, hvornår man
må starte i ponyklasserne ved 16 år - for rytteren altså.

Jeg mener, at voksne må starte i de "store" klasser på en pony. Grunden til
at de ikke gør det, er at ponyerne falder igennem - de skal dælme springe
højt for at springe en LC, og afstanden mellem springene er afstemt efter de
stores galopspring (men det kan vel egentlig også være ligemeget i de små
klasser uden dobbeltspring).

I dressuren har ponyerne det også svært, da store heste har en større og
mere rummelig gang end ponyerne, og det tæller også (uretfærdigt, synes
jeg - det burde være ridningen, ikke hvor god en hest, man rider på der
bliver bedømt

Men hvis man ikke ligefrem går efter at vinde, skulle der vel ikke være
noget i vejen med at forsøge sig?? (ret mig hvis jeg tager helt fejl!)

mvh. tina

mvh. tina

Fra : skingur

Dato : 24-06-03 22:16

"taina" skrev d. 24-06-03 21:59 dette indlæg :
> [...]
være
> noget i vejen med at forsøge sig?? (ret mig hvis jeg tager helt fejl!)

Ja.. det burde vel være rytterens indvirkning der tæller højest i
konkurrencerne.. alt efter hvilke konkurrencer det drejer sig om...
nogle af dem er der vel for at kunne fremvise hesten og ikke rytteren?
Islænderne vurderes jo både på gang og vilje under rytter.. ved ikke
helt om jeg ved hvad jeg mener jeg gerne vil sige

Af og til ser man, i dressurklasserne, at en hest, der faktisk ikke
bærer sig selv ordentligt og går under den lodrette, vinder over en
anden hest, der ikke er nær så rummelig, men til gengæld bærer sig
optimalt og går i korrekt holdning. Og det er jo snyd, synes jeg
egentlig, for det skal da være den hest der går bedst, der vinder, hvis
komkurrencen handler om rytterens indvirkning. Handler det til gengæld
udelukkende om hesten, er det iorden at den med den bedste gang vinder.
Hvis dressurklasserne blev bedre defineret, var det måske nemmere at
tage sin pony med som voksen-rytter.

Men hvad ved jeg,... det er aldrig lykkedes mig at lære et program
udenad, så det eneste jeg har startet er ringridning for der skulle
jeg bare ligeud og huske at dreje når banen ikke var længere!!!!

(Nu skal jeg godtnok starte alrid til sommer, men gangartsprogrammet ser
ret overskueligt ud!)

Ret mig hvis jeg vrøvler!

Chrisitna

http://www.kandu.dk/

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-06-03 07:33

skingur wrote:
> [...]
> Islænderne vurderes jo både på gang og vilje under rytter.. ved ikke
> helt om jeg ved hvad jeg mener jeg gerne vil sige

I islænderkonkurrencer er det i ret høj grad både rytter og hest der bedømmes.

Ved kåring burde det kun være hesten der bedømmes, men rytteren har en ret
stor indvirkning alligevel. Ved sport burde det overvejende være rytteren der
bedømmes, men hesten har en *meget* stor indvirkning.

Derfor synes jeg også så godt om alrid - her er der lagt op til at bedømme
både hest og rytter, og deres indbyrdes samarbejde. Både inden og under
konkurrencen. Dertil kommer så de objektive kriterier (hestens form og
hastighed). Og så er det fedt at ride i naturen. Lad os få noget mere alrid!

-dennis

Fra : Anet

Dato : 25-06-03 07:44

> [...]
> konkurrencen. Dertil kommer så de objektive kriterier (hestens form og
> hastighed). Og så er det fedt at ride i naturen. Lad os få noget mere

Hej Dennis
Måske skulle du forklare lidt mere om Alrid da ikke alle herinde ved hvad
det er hvis ikke lige de har isbamser gående i deres fold.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-06-03 08:29

Anet wrote:
> Hej Dennis
> Måske skulle du forklare lidt mere om Alrid da ikke alle herinde ved hvad
> det er hvis ikke lige de har isbamser gående i deres fold.

For det første burde det slet ikke kun være islændere der rider den slags
konkurrencer ;)

Alrid har til formål at vise hestens (og rytterens?) alsidighed. Alrid består
af fem discipliner:

- Udholdenhed og tærrenlydighed: Man rider en tur i naturen, hvor en række
forhindringer (spring, vand, skrænt og den slags) forceres. Ruten rides på
idealtid og *ikke* hurtigst muligt. Her gives strafpoints hvis hesten har en
høj puls/hurtig vejrtrækning (måles objektivt).
- Lydighed: Noget på forhånd fastlagt dressur
- Gangarter: Gangarter vises på ovalbane (eller lign.) efter på forhånd
fastlagte opgaver.
- Hurtighed: Fuld knald i galop over 200 eller 250 m.

For alle disse øvelser, opgaver og discipliner gives points, som bestemmer
ekvipagernes placeringer.

Man kan læse mere om det på DI's hjemmeside http://www.islandshest.dk/ under
"Sport", "Rid".

-dennis

Fra : Pia J

Dato : 25-06-03 08:31

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> wrote in message
> [...]
> fastlagte opgaver.
> - Hurtighed: Fuld knald i galop over 200 eller 250 m.

Sådan en slags islændermilitary! Det lyder faktisk rigtig sjovt. Den slags
burde man have for alle slags heste.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 25-06-03 09:22

> Sådan en slags islændermilitary! Det lyder faktisk rigtig sjovt. Den slags
> burde man have for alle slags heste.
>
> (klip)

Ja. det lyder som kan man ride det så kan man styre sin hest og ride den i
de fleste situationer.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-06-03 19:34

On Wed, 25 Jun 2003 09:30:32 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Sådan en slags islændermilitary! Det lyder faktisk rigtig sjovt. Den slags
>burde man have for alle slags heste.

   Det har man da fx. også inden for fjordhesteavlen....

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 25-06-03 11:40

On Wed, 25 Jun 2003 09:28:44 +0200 Dennis Thrysøe wrote:

> [...]
> idealtid og *ikke* hurtigst muligt. Her gives strafpoints hvis hesten har en
> høj puls/hurtig vejrtrækning (måles objektivt).

Jeg går ud fra at man får strafpoint for forkert tid. Men hvor meget
betyder tiden?

> - Lydighed: Noget på forhånd fastlagt dressur
> - Gangarter: Gangarter vises på ovalbane (eller lign.) efter på forhånd
> fastlagte opgaver.
> - Hurtighed: Fuld knald i galop over 200 eller 250 m.

Mangler der ikke en?

> For alle disse øvelser, opgaver og discipliner gives points, som bestemmer
> [...]

Jeg synes de islændere bliver mere og mere interessante jo mere man
hører om dem.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-06-03 12:24

Anders Bo Rasmussen wrote:

> Jeg går ud fra at man får strafpoint for forkert tid. Men hvor meget
> betyder tiden?

Ja, hvis man rider langsommere end idealtiden får man strafpoint. Hvis man
rider hurtigere får man ingen, men til gengæld får man strafpoint hvis hesten
har høj puls / hurtig vejrtrækning.

Det giver ret mange strafpoint at komme for sent (skalaen ser umiddelbart ud
til kun at gå til 4 minutter, og det er 100 strafpoint - det samme som f.eks.
gives, hvis man afviger fra ruten).

> Mangler der ikke en?

Det første punkt er to discipliner: udholdenhed og tærrenlydighed. De afvikles
begge med "skovturen".

> Jeg synes de islændere bliver mere og mere interessante jo mere man
> hører om dem.

Ja, det er også den slags der har bidt mig i sin tid. Fra 0 til en gård med
(p.t.) 15 islændere på ca. 7 år ;)

Islænderen er helt sikkert en interessant lille hest omgivet af en masse
interessante mennesker.

-dennis

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 25-06-03 21:19

On Wed, 25 Jun 2003 13:23:41 +0200 Dennis Thrysøe wrote:

> Ja, hvis man rider langsommere end idealtiden får man strafpoint. Hvis man
> rider hurtigere får man ingen, men til gengæld får man strafpoint hvis hesten
> har høj puls / hurtig vejrtrækning.

Det lyder smart. Jeg var nervøs for om konkurrencerne blev afgjort af
hvem der kom ind i det helt rigtige sekund.

Fra : Anet

Dato : 25-06-03 13:54

> Jeg synes de islændere bliver mere og mere interessante jo mere man
> hører om dem.

(klip)

Tja...jeg købte to islændere her i foråret efter at have redet på store
heste i over 20 år. Jeg har ikke fortrudt det overhovedet. Men jeg har bare
ærgeret mig over at jeg først fik købt islændere nu og ikke for flere år
siden.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 25-06-03 15:02

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

Og så er det fedt at ride i naturen. Lad os få noget mere alrid!

> -dennis

JA!!! Klapper i mine små hænder og smilet går fra det ene øre til det andet

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Osvald

Dato : 26-06-03 00:38

Tjaa... Hyggeligt med hele den diskution....
Jeg var faktisk bange for at jeg var "yt" fordi jeg foretrækker "de små"...

Men er der ikke nogen der helt realisisk kan fortælle mig (egenlig mest mine
forældre) hvor meget det ville komme til at koste for at holde en islænder
(den har jo ikke samme krav som de store...)
Jeg bor i byen så jeg skal have den opstaldet ude, tror i der er mulighed
for at leje en mark eller sådan noget?

Og hvor meget skal jeg regne med at en hest mellem 6 og 14 år, med et godt
temp, (altså ikke vild) med O.K. tølt, vil koste? og er der prisforskel på
hopper/vallakker, og skal man bruge stamtavle for at starte til alrid?
Andre gode råd?

Knus
Søs

Fra : skingur

Dato : 26-06-03 02:55

"Osvald" skrev d. 26-06-03 00:38 dette indlæg :
> [...]
>
> Knus
> Søs
>

> tjaeh.. den SKAL gå med andre heste (fordi den er et flokdyr... det er
alle heste)
så "en mark" er ikke nok...

mht pris m.m. - kig på www.joras.dk

Christina- islændere forever!!!! (lissom sean connery..bare
anderledes!!!!!)

http://www.kandu.dk/

Fra : Rasmussen \(7000\)

Dato : 26-06-03 04:07

prisforskel er at du køber en islænder uden papir og med papir.. tror jeg
nok

Fra : Anet

Dato : 26-06-03 06:41

> alle heste)
> så "en mark" er ikke nok...

(klip)

Jeg har observeret at islændere er specielt meget mere flokdyr end f.eks
andre heste er det. Vores islændere ligger sammen mens araberen står op.
Islænderne nusser hinanden i manen mens araberen bare står og kigger.
Islænderne står helt op af boksvæggen ind mod hinanden men araberen bare
ligger i sin boks og sover.

> mht pris m.m.

(klip)

Prisen er meget afhængig af om du køber med eller uden papirer. Vi har en
med og en uden. Den uden har klart de bedste værdier sådan gangartsmæssigt
men den med papirer har så vildt dejligt et temperament at alle kan ride ham
uden at han er doven overhovedet. Hav lidt tid kig på som foreslået
www.joras.dk eller på www.dba.dk og hav tid til at finde den rigtige hest.
Angående opstaldning så find en gård der ligger ved dejligt rideterræn og
kør ind og hør om de opstalder andre end deres egne heste. Du vil så
samtidig også få dig nogle gode ridekammerater at nyde hesten og naturen
sammen med. Priser er lidt forskellige men her på vestsjælland giver man
typisk 500 kroner pr. måned incl. halm og fold. Du skal så selv betale foder
som til en islænder beløber sig til f.eks mellem 150 og 300 kroner alt efter
hvad du vælger og hvor du køber det.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-06-03 07:44

Anet wrote:
> [...]
> Islænderne nusser hinanden i manen mens araberen bare står og kigger.
> Islænderne står helt op af boksvæggen ind mod hinanden men araberen bare

På f.eks. rideskoler hvor der er flere forskellige racer/typer af heste, sker
det også ofte at islænderne går sammen, sådan lidt for sig selv - på godt og ondt.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Heidi Falch

Dato : 26-06-03 07:30

On Thu, 26 Jun 2003 01:37:59 +0200, "Osvald" <osvald@e-mail.dk> wrote:

>Tjaa... Hyggeligt med hele den diskution....
>Jeg var faktisk bange for at jeg var "yt" fordi jeg foretrækker "de små"...

Ork nej - vi er mange i den kategori

> [...]
>(den har jo ikke samme krav som de store...)
>Jeg bor i byen så jeg skal have den opstaldet ude, tror i der er mulighed

En hest skal ikke gå alene - det er synd.

Husk, at hvis du lejer en mark, så skal du have bygget et læsted, og
der skal altid være adgang til frisk vand.

Opstaldningsmæssigt koster den det samme som en stor, med mindre man
selv skal betale for foder (skal man ikke hvor min er opstaldet) Jeg
kan kun anbefale at man finder et sted med andre islændere, da de -
som Anette skriver - virker mere sociale end mange af de store heste,
og de (små og store heste) virker ikke til at tale samme sprog. Vi har
fx lige fået en islænder retur fra et sted, hvor han gik med store
heste, og er du vimmer alle de skrammer fra bid og spark han render
rundt med, og nok er han ikke en af guds bedste heste (han kan godt
lide at lege lidt hårdt), men han så overhovedet ikke sådan ud mens
han gik her - og der er altså ca 14 heste i den flok han gik/går i.

> [...]
>temp, (altså ikke vild) med O.K. tølt, vil koste? og er der prisforskel på
>hopper/vallakker, og skal man bruge stamtavle for at starte til alrid?

Ang. priser så kig på joras.dk eller ind på www.islandskhest.dk,
(Dansk Islandskhesteforening) og find deres stutteriliste - det kan da
ihvertfald give en ide om priserne. Hopper er gerne lidt dyrere end
vallakker, men det er ikke det vilde.

Hvis du vil starte stævner *skal* hesten være renracet, dvs have
stamtavle.

>Andre gode råd?

Brug en masse tid på at tage rundt og kigge, og tag gerne en person
med, som er vant til at kigge på ismuler - det kan være meget svært
for en "storehesteperson" at se om den går korrekt

Check priser på opstaldning omkring hvor du bor, og tag ud og kig på
stederne, gerne om eftermiddagen/aftenen/weekenden, hvor der
forhåbentlig er andre i stalden, så du kan finde ud af, om stemningen
er noget for dig.

--
Knus

Trolden, nu med egen hest (fra d. 22. juni - så ret "nybagt" )

Fra : Osvald

Dato : 26-06-03 13:23

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse

> Ork nej - vi er mange i den kategori

> En hest skal ikke gå alene - det er synd.

Jeg kunne ikke drømme om at stille en hest alene! Da jeg skrev det med
marken, havde jeg egenligt det i baghovedet at jeg ville finde et par
"lejere" mere at dele den med...

> Husk, at hvis du lejer en mark, så skal du have bygget et læsted, og
> der skal altid være adgang til frisk vand.

Faktisk er der en special lov om islændere og shetlændere (kan ikke huske om
det indebar norbagger), at de ikke behøver et skur, men kan nøjes med træer
som læ... (lærte vi på skolen) Faktisk brugte hestene der stod på "skur
folden" aldrig deres skur, selvom det blæste og regnede/sneede i vinters....
Men der for kan man jo godt give dem det alligevel...

> [...]
> som Anette skriver - virker mere sociale end mange af de store heste,
> og de (små og store heste) virker ikke til at tale samme sprog.

Der var ca. 20 islændere på skolen og en elevhest som var DV, han blev osse
"mobbet"....

Men tak igen

Fra : Rasmussen \(7000\)

Dato : 26-06-03 13:39

> det indebar norbagger), at de ikke behøver et skur, men kan nøjes med
træer

Det skal dermed hedde Fjordheste ( ikke nordbagger/nordbakker )

Mvh Kiki
Som elsker Fjordheste og islanske heste

Fra : Osvald

Dato : 26-06-03 23:19

(klip)

> Det skal dermed hedde Fjordheste ( ikke nordbagger/nordbakker )

Tjahh.. Siger du, andre vil hellere kalde dem Norbagger, det lyder lidt mere
pussenusset... sad faktisk og overvejede hvad jeg skulle skrive... I følge
bøger, hesteleksikaer (eller hvad det nu hedder) blade osv. er det ligemeget
hvad det hedder... Jeg har hørt nogle påstå at forskellen mellem de to er at
en fjordhest har kort man og en norbagge har lang, men det syntes jeg er for
langt ude....
men det latterligste er nu at de engang skrev fjordbagge i "Mit pony Blad",
men O.K. så er man da fri for at diskutere om det hedder det ene eller det
andet....

Knus

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-06-03 16:27

On Fri, 27 Jun 2003 00:19:04 +0200, "Osvald" <osvald@e-mail.dk> wrote:

>(klip)

>Tjahh.. Siger du, andre vil hellere kalde dem Norbagger, det lyder lidt mere
>pussenusset...

   Spørger du en avler - eller en der er medlem af diverse
foreninger - så hedder de FJORDHESTE!!!! En nordbakke for dem der går
lidt op i det er sådan en uklippet, småfed og uopdragen gul en. En
fjordhest - ja sådan en er familiens hest - generelt kan den både
køres og rides og så er den naturligvis i korrekt foderstand, klippet
korrekt og altid velplejet (Ja, jeg har en veninde der har en
fjordhest ;)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-06-03 14:00

Osvald wrote:

> Faktisk er der en special lov om islændere og shetlændere (kan ikke huske om
> det indebar norbagger),

Jeg tror ikke, at det omfatter nordbagger.

> at de ikke behøver et skur, men kan nøjes med træer
> som læ... (lærte vi på skolen)

Det stiller dog visse krav til de træer / bakker der giver læ. Det er ikke
nok, at der bare er nogle træer.

Selvom loven har den undtagelse, synes jeg nu det var en god idé med et skur
eller lignende. Hestene bør have ordentlig læ mod vind/vejr/stærk sol og et
tørt leje at sove på.

> Faktisk brugte hestene der stod på "skur
> folden" aldrig deres skur, selvom det blæste og regnede/sneede i vinters....

Det er sikkert rigtigt, men de har nu nok brugt det lidt?

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Heidi Falch

Dato : 26-06-03 16:54

On Thu, 26 Jun 2003 14:59:52 +0200, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

<snip>

>Det er sikkert rigtigt, men de har nu nok brugt det lidt?

De har måske ikke været *inde* i det - men det kan jo også give læ på
andre måder - det bruges ihvertfald flittigt på den facon af vores
islændere

Hov - det skulle egt. have været til Osvald, men nu blev det altså som
svar på dit indlæg...

--
Knus

Trolden

Fra : Heidi Falch

Dato : 26-06-03 16:52

On Thu, 26 Jun 2003 14:22:37 +0200, "Osvald" <osvald@e-mail.dk> wrote:

<snip>

>Jeg kunne ikke drømme om at stille en hest alene! Da jeg skrev det med
>marken, havde jeg egenligt det i baghovedet at jeg ville finde et par
>"lejere" mere at dele den med...

Glimrende.

> [...]
>folden" aldrig deres skur, selvom det blæste og regnede/sneede i vinters....
>Men der for kan man jo godt give dem det alligevel...

De skal have mulighed for læ - hvorvidt det er naturligt eller ej, og
uanset om de vælger at bruge det eller ej.

>Der var ca. 20 islændere på skolen og en elevhest som var DV, han blev osse
>"mobbet"....

Præcis min pointe - lige heste leger bedst.
--
Knus

Trolden

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-06-03 07:37

Osvald wrote:
> Tjaa... Hyggeligt med hele den diskution....
> Jeg var faktisk bange for at jeg var "yt" fordi jeg foretrækker "de små"...

Nej, det er du bestemt ikke. Islandshesten bliver hurtigt mere og mere populær.

> Men er der ikke nogen der helt realisisk kan fortælle mig (egenlig mest mine
> forældre) hvor meget det ville komme til at koste for at holde en islænder
> (den har jo ikke samme krav som de store...)

Jeg tror ikke det vil være så forfærdeligt meget billigere end en stor hest.
Der hvor du måske skal regne med at spare lidt er foder og til dels
dyrlægeregninger. Men opstaldning osv. må formodes at koste mere eller mindre
det samme (med mindre du kan finde en løsdrift from for boks-opstaldning - det
kunne måske være billigere).

> Jeg bor i byen så jeg skal have den opstaldet ude, tror i der er mulighed
> for at leje en mark eller sådan noget?

Joe, det er der vel. Men dertil kommer at der skal laves et skur eller
lignende (tørt leje og læ), den bør ikke gå alene og hestene skal vel også
passes og under opsyn?

> Og hvor meget skal jeg regne med at en hest mellem 6 og 14 år, med et godt
> temp, (altså ikke vild) med O.K. tølt, vil koste?

Fra 25.000 til uanede summer :)

Et eksempel fra vores verden er en 6 årig broget vallak, med over middel vilje
og en meget god tölt (4-gænger) til 35.000.

> og er der prisforskel på
> hopper/vallakker,

Nej ikke rigtigt. Det er forskellige hvad folk foretrækker. Der er nærmest kun
forskel på ungestene, indtil hingstene er kastrerede - så udligner det sig selv.

> og skal man bruge stamtavle for at starte til alrid?

Det ved jeg faktisk ikke.

-dennis

Fra : Doris

Dato : 28-06-03 01:10

Hallo, pigen søger en pony ikke alle de oplysninger om dem.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 28-06-03 07:32

"Doris" <xdoris@mail.tele.dk> wrote:

>Hallo, pigen søger en pony ikke alle de oplysninger om dem.

Jeg sidder osse her og venter på at nogen svarer hende, men subject er
vist røget af sporet selv om nogle har prøvet at få det ændret.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Heidi Falch

Dato : 28-06-03 09:21

On Sat, 28 Jun 2003 08:32:23 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

<snip>

>Jeg sidder osse her og venter på at nogen svarer hende, men subject er
>vist røget af sporet selv om nogle har prøvet at få det ændret.

Det er jo det, der sker på usenet

--
Knus

Trolden

Fra : Osvald

Dato : 28-06-03 22:29

> On Sat, 28 Jun 2003 08:32:23 +0200, Ole Braad-Sorensen
> <braadso@soholm.com> wrote:
>
> <snip>

> Det er jo det, der sker på usenet

Hvad mener du med "usenet"?

Fra : Heidi Falch

Dato : 29-06-03 08:34

On Sat, 28 Jun 2003 23:28:43 +0200, "Osvald" <osvald@e-mail.dk> wrote:

<snip>

>Hvad mener du med "usenet"?

Alle nyhedsgrupper går under fællesbetegnelsen "usenet" - så jeg mener
altså det forum vi skriver i her bl.a.

--
Knus

Trolden

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-06-03 07:30

Doris wrote:
> Hallo, pigen søger en pony ikke alle de oplysninger om dem.

What? Hvorfor så alle spørgsmålene?

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 27-06-03 08:31

> Tjaa... Hyggeligt med hele den diskution....
> Jeg var faktisk bange for at jeg var "yt" fordi jeg foretrækker "de
små"...

Nej ikke hos mig!! Jeg ved ikke om jeg ligefrem foretrækker "de små" fremfor
de store tunge, men i hvert fald er det en kat. I jeg ejer og har det
dejligt sammen med...

Iben