Halt hest, h.for.???
Fra : K359 KURSIST

Dato : 24-06-03 07:47

Hej
Vi har en 1'er pony, som er blevet halt på h.for. ben. Det har den ca. været
i to mdr.
Den har fået ro, og fenyl. Var ikke hævet, ikke øm.
Da medecinen var slut, halt igen.
Så fik den ledvæske i koden, bagefter var den stadig halt, hævet og øm.
Nu får den fenyl. igen, blev scannet og han kunne se en blodsamling.Og
halter stadig.
Charlotte

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-06-03 09:44

In article <bd8s12$k7h$1@news.net.uni-c.dk>, K359 KURSIST wrote:
> [...]
> Så fik den ledvæske i koden, bagefter var den stadig halt, hævet og øm.
> Nu får den fenyl. igen, blev scannet og han kunne se en blodsamling.Og

Nogle heste er bare svagere end andre. Det er muligt at i har fået
sådan en. Jeg ville dog lige chekke nogle ting først.

1) få en ANDEN, og faglært registreret smed til at chekke at den er
beskåret og skoet korrekt.
2) få checket sadlen for fejl, den skal muligvis omstoppes.

JonB

Fra : K359 KURSIST

Dato : 25-06-03 10:02

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> beskåret og skoet korrekt.
> 2) få checket sadlen for fejl, den skal muligvis omstoppes.

Hej Jon
Tak for svaret, undskyld forsinkelsen.
1) Vi har en faglært smed. Ponyen har ikke sko på. Smeden har også tjekket
den ved samme lejlighed.
2) Vi har en ordentelig saddel (Kieffer), som er omstoppet for ca. 1½ år
siden.
Hilsen Charlotte

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-06-03 10:31

In article <bdbo8r$iqt$1@news.net.uni-c.dk>, K359 KURSIST wrote:

> [...]
> Tak for svaret, undskyld forsinkelsen.
> 1) Vi har en faglært smed. Ponyen har ikke sko på. Smeden har også tjekket

okay, så er det nok ikke det.

> 2) Vi har en ordentelig saddel (Kieffer), som er omstoppet for ca. 1½ år
> siden.

hmm, og i lægger den korrekt på hesten? Har i prøvet at trykke på den
med fingrerne over hele kroppen, for at se om den er øm, mærk evt. også
om den er varm nogle steder. Mine forældre var ude for at en hest fik
et stik sår op i benet der hvor de lange hår er ved koden/hoven? Det
overså dyrlægen, så den gik noget tid før den kom under behandling.

JonB

Fra : K359 KURSIST

Dato : 25-06-03 10:59

> [...]
> et stik sår op i benet der hvor de lange hår er ved koden/hoven? Det
> overså dyrlægen, så den gik noget tid før den kom under behandling.

Hej Jon
Nu har vi bestilt tid hos Ansager hestehospital, det bliver dyrt, men er det
værd, så vi kan ride den igen.
Hilsen Charlotte