MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Spærring for Kørsel af f.eks. kazaa, Edonk~
Fra : Lasse Rasch

Dato : 24-06-03 07:40

Hejsa Folkens. Vi leder efter noget software, så vi kan spærre for nogle
forskellige programmer. Så de studerende f.eks. ikke kan køre programmer som
Edonkey, Kazaa, Mirc, Bearshare 4.2.7, mf.

I win 98 er det jo desværre sådan at man ikke skal lukke for nogle enkelte
programmer, men åbne for alle de programmer som gerne må køres.

Det er nu ikke 98 maskiner jeg tænker så meget på. Mere W2K & XP.

Men findes der et stykke software som kan lukke adgangen til at køre disse
programmer??? Kazaa kan man jo naturligvis lukke godt ned for ved at lukke
portene, men så finder de sgu bare en Web-proxy i stedet.

Håber der er nogle som har kendskab til noget af dette...

Mvh.
Lasse Rasch
IT-Service
Syddansk Universitet

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-06-03 07:58

"Lasse Rasch" <rasch@it-service.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> Men findes der et stykke software som kan lukke adgangen til at køre disse
> programmer??? Kazaa kan man jo naturligvis lukke godt ned for ved at lukke
> portene, men så finder de sgu bare en Web-proxy i stedet.

Jamen hvorfor i det hele taget give dem lov til at installere software ?
Er det ikke det rene selvmord uanset om vi snakker P2P eller
andet ??
--
Peter J

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 24-06-03 09:28

Peter Jensen wrote:
> [...]
> software ?
> Er det ikke det rene selvmord uanset om vi snakker P2P eller

Lige min mening.. Maskinerne har vel ikke Admin rights alle sammen da..
De har vel kun User account som der ikke kan indstalleres programmer
på..

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen.

Fra : Ole :-\)

Dato : 24-06-03 09:38

Lasse Rasch skrev news:bd8rlu$k3f$1@news.net.uni-c.dk
> [...]
> portene, men så finder de sgu bare en Web-proxy i stedet.
>
> Håber der er nogle som har kendskab til noget af dette...

I kan jo blokerer for de porto som programmerne bruger. De fleste kan vist
blokeres via portblokering uden større problemer for anden software.

Kig fx på disse:
http://www.iss.net/security_center/advice/Exploits/Ports/default.htm
http://www.practicallynetworked.com/sharing/app_port_list.htm

Kazaa bruger dog port 80 så lige den kan ikke umiddelbart, men så kan den
blokeres via at lukke for at besøge Kazaa's logonsites (kazaa.com,
desktop.kazaa.com , members.lycos.co.uk m.f.) via hostfilen.

--
Venlig hilsen
Ole

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-06-03 09:50

" Ole " <spam@ads.føj> skrev i en meddelelse
> Kazaa bruger dog port 80 så lige den kan ikke umiddelbart, men så kan den
> blokeres via at lukke for at besøge Kazaa's logonsites (kazaa.com,
> desktop.kazaa.com , members.lycos.co.uk m.f.) via hostfilen.

Problemet er også at mange af de "slemme" programmer kan konfigureres
til at bruge hvilken port det skal være - så den løsning er nok ikke vejen
frem ... Men en start da :)

--
Peter J

Fra : Ole :-\)

Dato : 24-06-03 10:14

Peter Jensen skrev news:3ef810b7$0$97270$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
> Problemet er også at mange af de "slemme" programmer kan konfigureres
> til at bruge hvilken port det skal være - så den løsning er nok ikke vejen
> frem ... Men en start da :)

Med DC++ kan de selv vælge hvilke porte de vil bruge til fildeling, men er
der lukket for port 411 kan den ikke få kontakt med en hub, og så virker det
jo alligevel ikke

Jeg kender ikke det tekniske niveau på de studerende, men at lukke for
unødige porte er forholsvist nemt, og jeg elsker løsninger som ikke kræver
en masse anden software. Det er bedste når man kan rette nogle instillinger
i det man har i forvejen. Mon ikke de fleste som bruger programmerne bliver
sløvet en hel del hvis der er lukket for kommunikationen over
standartportene, og kun åbnet for de "normale" porte til brug.

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-06-03 10:53

> [...]
> der lukket for port 411 kan den ikke få kontakt med en hub, og så virker

Det er korrekt - så er der blocket for et af programmerne.
1 down, XX to go :)
Der er masser af programmer "out there" som ikke kræver
en bestemt port åben for at kunne køre.

> Mon ikke de fleste som bruger programmerne bliver
> sløvet en hel del hvis der er lukket for kommunikationen over
> standartportene, og kun åbnet for de "normale" porte til brug.

Jo det er vi helt enige om - min mening om løsningen er dog
stadig: Det er en start
Som jeg nævner i mit første svar synes jeg man skulle overveje
behovet for i det hele taget at lade de studerende installere
software på maskinerne.
--
Peter J

Fra : zigge

Dato : 24-06-03 09:43

"Lasse Rasch" <rasch@it-service.sdu.dk> wrote in message

> [...]
> portene, men så finder de sgu bare en Web-proxy i stedet.
>
> Håber der er nogle som har kendskab til noget af dette...

Hvorfor spørger du ikke Junta'en på AUC, de har lukket effektivt for næsten
alt. De studerene kan ikke bruge nognen af de nævnte services på nær IRC,
som jo ikke er belastende for trafikken, hvis der er lukket for
fildelings-delen i det.
Jeg syntes at det lyder meget betænkeligt at i lader de studerene logge på
maskinerne med rettigheder til at installere software uden at have en proxy
og firewall der sikre jeres net.
CS-nettet på AUC er delt i to. Et stud-net hvor der er store begrænsninger
for hvad man kan, men frie muligheder for at installere software på de
opstillede PC'er. Og et UNIX-net hvor der ikke er begrænsninger i traffiken,
men derimod kan de studerende ikke installere software på UNIX-maskinerne.
Ud over dette har hver studerende en roaming profile på nettet, med et
homedir med en begrænsning på 60Mb, hvilket er rigeligt til
studieaktiviteter. Alle skriver under på at man vil opføre sig ordenligt på
nettet, dvs. ikke laver noget der er skadeligt for AUC eller ulovligt.

Mvh
//zigge