Invalid use of Null: 'Round' ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 24-06-03 09:22

På en af mine sites har jeg en funktion, der skal vise hvor lang en tekst,
der ligger i en db, er, når den udskrives på papir. Det foregår således:

sider = (Len(RS("tekst")) + 250)/3000
antal_sider = Round(sider, 1)

Det har, så vidt jeg ved, fungeret godt i lang tid, men er jeg begyndt (!)
at få følgende fejlmelding:

Microsoft VBScript runtime (0x800A005E)
Invalid use of Null: 'Round'

Hvad gør jeg galt?
Hvad skal laves om?

v.h.
Jakob Munck

Fra : ///JJ

Dato : 24-06-03 10:23

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote in message

> sider = (Len(RS("tekst")) + 250)/3000
> antal_sider = Round(sider, 1)
>
> Microsoft VBScript runtime (0x800A005E)
> Invalid use of Null: 'Round'
>
> Hvad gør jeg galt?
> Hvad skal laves om?

Du har følgende problem:
round(sider, 1) ==> round(null, 1)

Det er matematisk ugyldigt at afrunde null, for null er ingenting :)
Af en eller anden årsag bliver "sider" sat til "null" - det kan undgåes på
forskellig måde, bl.a. i dit select statement til RS("tekst") eller på
db-niveau at forbyde null-værdier i det felt.

mvh
///JJ

Fra : Jakob Munck

Dato : 24-06-03 11:30

> Du har følgende problem:
> round(sider, 1) ==> round(null, 1)

Problemet er løst. Recordsettet var smidt ud inden det skulle beregnes, så
derfor gik det galt.

Tak for hjælpen.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-06-03 12:16

On Tue, 24 Jun 2003 10:21:53 +0200, "Jakob Munck"
> [...]

>antal_sider = Round(sider, 1)
>
>Det har, så vidt jeg ved, fungeret godt i lang tid, men er jeg begyndt (!)

Hvis RS("tekst") er Null, bliver Len også Null
Hvis Len er Null, bliver summen Null
Hvis summen er nul, bliver sider Null
Hvis sider er Null, får du en fejl

>Hvad skal laves om?

Én metode er at teste inden udregning:
strTekst = RS("tekst")
If IsNull(strTekst) Then strTekst = ""
sider = (Len(strTekst) + 250)/3000
antal_sider = Round(sider, 1)

En anden (simplere) er:
sider = (Len(RS("tekst") & "") + 250)/3000
antal_sider = Round(sider, 1)

- Humlen her er, at Null opfører sig som en nul-længde-streng, når den
&'es med en anden streng, så
RS("tekst") & "" = "", hvis RS("tekst") er Null
- hvis RS("tekst") er RS("tekst") & "" = RS("tekst")

Ellers kan du sætte feltet i db'en til ikke at acceptere Null-værdier
(så skal du selvfølgelig sørge for, at der altid indsættes noget andet
- og så kan man diskutere, hvor smart det nu er ...)

Eller du kan bruge en Iif i din Sql til at gardere dig mod
Null-værdier.

Alle løsninger har deres fordele og ulemper, så: pøj-pøj

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : ///JJ

Dato : 24-06-03 12:32

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
> On Tue, 24 Jun 2003 10:21:53 +0200, "Jakob Munck"
> <jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote:

<klip>

Hej Jørn.
Han fik altså løst sit problem for 45 min siden, men du er godt nok grundig
i din besvarelse

mvh
///JJ

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-06-03 14:34

On Tue, 24 Jun 2003 13:31:40 +0200, "///JJ" <remove@dot.com> wrote:

>Han fik altså løst sit problem for 45 min siden

- Sorry, jeg så det, da jeg havde sendt den ...

>men du er godt nok grundig i din besvarelse

Det var mest fordi jeg ikke selv kunne huske, hvilke funktioner, der
accepterer Null, og hvilke der ikke gør. Så jeg var lige en tur
omkring dokumentationen - og det skulle I ikke snydes for

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj