Holdbarhed på Lysstofrør?
Fra : Iver

Dato : 31-03-01 07:37

Hej.

Er det meningen at lysstofrør til vores ak. kun skal holde ca.3 mdr.?? Lyset
er tændt 12 timer om dagen.
Lyset pt. er blevet sådan lidt mørk og mat i farven.

Hilsen JL

Fra : RaZmuZ

Dato : 31-03-01 08:34

Et lysstofrør skulle gerne holde 1 - 1½ ars tid

Tjek http://www.koien.dk/teknik/uv.htm

Hilsen Rasmus
Husk at TJEK www.akvarie-galleri.dk
Og se om din fisk er der?????

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 31-03-01 09:34

"Iver" <NoIver007@hotmail.com> wrote in message
> [...]
Lyset
> er tændt 12 timer om dagen.
> Lyset pt. er blevet sådan lidt mørk og mat i farven.

Alt efter mærke så er lysudbyttet faldet til ca. 50% efter ca. 6
måneder.
Der kan også sidde kalk, støv og lign. på rør/dæksglas

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Iver

Dato : 31-03-01 11:26

Hej

Vores Lysstofrør er et Power-Glo 15w som vist nok skulle være Ok...

Kan det være starteren der er ved at være færdig??? Jeg tror vi prøver at
købe en ny starter..den koster trods alt ikke så meget..

Fra : Ulrik Smed

Dato : 31-03-01 11:49

In article <9a4bfl$r4s$1@news.inet.tele.dk>,
> [...]

> Kan det være starteren der er ved at være færdig??? Jeg tror vi prøver at
> købe en ny starter..den koster trods alt ikke så meget..

Det tror jeg ikke. Den bliver, som navnet antyder, kun brugt
under opstart.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 31-03-01 12:44

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote in message

> Det tror jeg ikke. Den bliver, som navnet antyder, kun brugt
> under opstart.
>
> --
> Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
> e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Jeg fik at vide af en elektrikker jeg kender, at man helst skal skifte
starteren samtidigt med røret

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-03-01 14:12

Thomas D. Kryger skrev i meddelelsen <9sf4a9.mai.ln@akvariet.dk>...
>Jeg fik at vide af en elektrikker jeg kender, at man helst skal skifte
>starteren samtidigt med røret

Det kan også være fornuftigt nok, så er man sikker på at huske den.......

Men den kan ikke være skyld i at røret lyser dårligt !

Den bliver som nævnt kun brugt til at sparke røret i gang med !

Så den kan være skyld i at røret ikke vil tænde men bare sidder og blinker -
men når først det lyser, så har den ingen funktion mere !

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 31-03-01 16:02

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> wrote in message

> [...]
blinker -
> men når først det lyser, så har den ingen funktion mere !

Det har du jo fuldstændigt ret i!

Den faldne lysstyrke, har nok noget med skidt på dæksglas/rør eller at
rørene er mandagsrør..
Rørene vil dog ha' mistet en del af den "kraft" som de havde som nye,
når de nu har nået en alder på 3 mdr.

Der findes rør (bla. Triton og de fleste Philips TLD) som kan holde
"kraften" til de holder op med at lyse.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 01-04-01 15:00

On Sat, 31 Mar 2001 17:02:26 +0200, "Thomas D. Kryger"
<thomas@akvariet.dk> wrote:

>Der findes rør (bla. Triton og de fleste Philips TLD) som kan holde
>"kraften" til de holder op med at lyse.

Har du dokumentation for det ?

\carsten
------
Fjern xxx ved mail.

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 01-04-01 19:00

"Carsten Bøhrk" <boehrkxxx@skjoldhoej.dk> wrote in message

> Har du dokumentation for det ?
>

> \carsten
> ------
> Fjern xxx ved mail.
Hejsa

Med philips-rørene har jeg noget fra deres eget katalog, men jeg har kun
hvad andre siger om Triton

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk