|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | afmontering af hjul. -howto? Fra : Aron Manner Velling
 | 
 Dato :  20-06-03 15:52
 | 
 |  | Jeg har nu indkøbt et nyt fordæk til min GPZ500 i tyskland, som jeg er
 blevet tilrådet herinde. Jeg har dernæst fået en date med en dæk-fusker, der
 vil montere dækket og afbalancere det, hvis jeg kommer med det afmonterede
 hjul.
 Men nu bliver det så spændende. Jeg har aldrig prøvet at pille sådan et hjul
 af før.
 
 Er der noget jeg skal være opmærksom på?
 Er der noget jeg absolut ikke skal?
 Giver det sig selv, hvad der skal løsnes og i hvilken rækkefølge?
 
 Mvh Aron Velling
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian Knudsen (20-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Knudsen
 | 
 Dato :  20-06-03 17:05
 | 
 |  | 
 "Aron Manner Velling" <manner@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ef31f9e$0$97249$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Jeg har nu indkøbt et nyt fordæk til min GPZ500 i tyskland, som jeg er
 > blevet tilrådet herinde. Jeg har dernæst fået en date med en dæk-fusker,
 der
 > vil montere dækket og afbalancere det, hvis jeg kommer med det afmonterede
 > hjul.
 > Men nu bliver det så spændende. Jeg har aldrig prøvet at pille sådan et
 hjul
 > af før.
 >
 > Er der noget jeg skal være opmærksom på?
 > Er der noget jeg absolut ikke skal?
 > Giver det sig selv, hvad der skal løsnes og i hvilken rækkefølge?
 >
 > Mvh Aron Velling
 >
 
 Hej Aron
 
 Det er utrolig let. Du starter med at løsne forhjulsakslen. KUN løsne.(det
 er nemmere at gøre, når forhjulet er på jorden)
 Smid den op på centralstøttebenet, og smid noget tungt bagpå. Derved er
 forhjulet løftet fra jorden.
 Skru derefter de to skruer ud der holder bremsekaliberen, og træk den "af"
 skiven, så den hænger og dingler.
 Du skruer skruen på forakslen helt af, og løsner den (de) skruer der sidder
 i bunden af din(e) forgafler og peger fremad. De skal ikke skrues helt ud,
 men løsnes 3 omgange eller noget i den stil.
 Nu kan du pille forakslen ud og så er dit forhjul afmonteret.
 
 Husk at smøre det hele med fedt igen, når du samler. Og husk dine
 afstandsstykker.
 
 mvmch
 christian
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jes Vestervang (20-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  20-06-03 17:54
 | 
 |  | Christian Knudsen wrote:
 >
 > "Aron Manner Velling" <manner@post.tele.dk> skrev:
 >> vil montere dækket og afbalancere det, hvis jeg kommer med det
 >> afmonterede hjul.
 >> Men nu bliver det så spændende. Jeg har aldrig prøvet at pille sådan et
 >> hjul af før.
 
 > Det er utrolig let. Du starter med at løsne forhjulsakslen. KUN løsne.(det
 > er nemmere at gøre, når forhjulet er på jorden)
 
 Vær opmærksom på, at der på nogle mc'er, i gevindsiden, sidder en bolt, der
 strammer gevindet rundt om akslen, for at låse den fast. Den skal lige
 løsnes først.
 
 --
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R
 
 
 |  |  | 
   Christian Knudsen (21-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Knudsen
 | 
 Dato :  21-06-03 00:37
 | 
 |  | 
 "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
 news:gpqbs-tk2.ln1@vissen.vandhane...
 > Christian Knudsen wrote:
 > >
 > > "Aron Manner Velling" <manner@post.tele.dk> skrev:
 > >> vil montere dækket og afbalancere det, hvis jeg kommer med det
 > >> afmonterede hjul.
 > >> Men nu bliver det så spændende. Jeg har aldrig prøvet at pille sådan et
 > >> hjul af før.
 >
 > > Det er utrolig let. Du starter med at løsne forhjulsakslen. KUN
 løsne.(det
 > > er nemmere at gøre, når forhjulet er på jorden)
 >
 > Vær opmærksom på, at der på nogle mc'er, i gevindsiden, sidder en bolt,
 der
 > strammer gevindet rundt om akslen, for at låse den fast. Den skal lige
 > løsnes først.
 >
 > --
 > mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R
 
 Det var så det jeg mente med den bolt der sad nederst på forgaflen pegende
 fremad....
 Du fik det dog nok forklaret lidt bedre :))
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jes Vestervang (21-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  21-06-03 13:35
 | 
 |  | 
 
            Christian Knudsen wrote:
 > 
 > "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev:
 >> Christian Knudsen wrote:
 >> >
 >> > Det er utrolig let. Du starter med at løsne forhjulsakslen. KUN
 >> > løsne.(det er nemmere at gøre, når forhjulet er på jorden)
 >>
 >> Vær opmærksom på, at der på nogle mc'er, i gevindsiden, sidder en bolt,
 >> der strammer gevindet rundt om akslen, for at låse den fast. Den skal
 >> lige løsnes først.
 >>
 > Det var så det jeg mente med den bolt der sad nederst på forgaflen pegende
 > fremad....
 Argh, undskyld - jeg sov vist lidt for meget    > Du fik det dog nok forklaret lidt bedre :))
 Hehe, tak. Men det var vist ikke nødvendigt...
 -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R
            
             |  |  | 
  Jens Blaabjerg \(rep~ (20-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~
 | 
 Dato :  20-06-03 19:14
 | 
 |  | 
 
            Christian Knudsen wrote:
 > Skru derefter de to skruer ud der holder bremsekaliberen, og træk den
 > "af" skiven, så den hænger og dingler.
 Her ville jeg passe lidt på. Det er ikke sikkert det er nødvendigt at skrue
 kaliberne løs. Kan du slippe, så lad endelig vær.
 Hvis det er nødvendigt, så sørg for de ikke hænger og dingler. Sæt dem fast
 med en strip, eller noget tape, så de ikke hænger i bremseslangerne.
 Lad være med at give mere end 100,- for at få skiftet dæk, det er det ikke
 værd...   Ellers er det bare at klø på...
 Jens
 RD
            
             |  |  | 
   Christian Knudsen (21-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Knudsen
 | 
 Dato :  21-06-03 00:36
 | 
 |  | 
 "Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)" <xxx@blaabjerg.net>
 skrev i en meddelelse news:X8IIa.112$QP1.78@news.get2net.dk...
 > Christian Knudsen wrote:
 > > Skru derefter de to skruer ud der holder bremsekaliberen, og træk den
 > > "af" skiven, så den hænger og dingler.
 >
 > Her ville jeg passe lidt på. Det er ikke sikkert det er nødvendigt at
 skrue
 > kaliberne løs. Kan du slippe, så lad endelig vær.
 > Hvis det er nødvendigt, så sørg for de ikke hænger og dingler. Sæt dem
 fast
 > med en strip, eller noget tape, så de ikke hænger i bremseslangerne.
 
 Det er da ligemeget. Bremseslangerne er da stærke nok....
 Selvfølgelig skal man lade være, hvis det ikke er nødvendigt, men ofte
 letter det adgangen, og det tager max 1 min.
 
 mvmch
 christian
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jens Blaabjerg \(rep~ (21-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~
 | 
 Dato :  21-06-03 02:45
 | 
 |  | Christian Knudsen wrote:
 > Det er da ligemeget. Bremseslangerne er da stærke nok....
 > Selvfølgelig skal man lade være, hvis det ikke er nødvendigt, men ofte
 > letter det adgangen, og det tager max 1 min.
 
 Hmm, de manualer jeg har haft i hænderne har alle sagt man ikke må. Det kan
 godt være det ikke er noget problem, men jeg har aldrig haft lyst til at
 udfordre skæbnen.
 
 Jens
 RD
 
 
 
 
 |  |  | 
     Christian Knudsen (21-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Knudsen
 | 
 Dato :  21-06-03 11:49
 | 
 |  | 
 "Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)" <xxx@blaabjerg.net>
 skrev i en meddelelse news:IMOIa.156$XI4.133@news.get2net.dk...
 > Christian Knudsen wrote:
 > > Det er da ligemeget. Bremseslangerne er da stærke nok....
 > > Selvfølgelig skal man lade være, hvis det ikke er nødvendigt, men ofte
 > > letter det adgangen, og det tager max 1 min.
 >
 > Hmm, de manualer jeg har haft i hænderne har alle sagt man ikke må. Det
 kan
 > godt være det ikke er noget problem, men jeg har aldrig haft lyst til at
 > udfordre skæbnen.
 >
 > Jens
 > RD
 
 Hej Jens
 
 Det der er vigtigt er bare, at slangerne ikke lider nogle knæk, og at
 kalibrene ikke flagrer rundt omkring, og de ikke smadrer noget, eller selv
 bliver smadret.
 På min FZRR er det f.eks nødvendigt at afmontere begge kalibrer, for at få
 forhjulet af.
 
 mvmch
 christian
 
 
 
 
 |  |  | 
    Armand (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  29-06-03 00:51
 | 
 |  | 
 Christian Knudsen <s001400@student.dtu.dk> skrev i en
 news:3ef39938$0$97275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > "Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)" <xxx@blaabjerg.net>
 > skrev i en meddelelse news:X8IIa.112$QP1.78@news.get2net.dk...
 > > Christian Knudsen wrote:
 > > > Skru derefter de to skruer ud der holder bremsekaliberen, og træk den
 > > > "af" skiven, så den hænger og dingler.
 > > Her ville jeg passe lidt på. Det er ikke sikkert det er nødvendigt ..
 > > Hvis det er nødvendigt, så sørg for de ikke hænger og dingler. Sæt dem
 > >fast med en strip, eller noget tape, så de ikke hænger i bremseslangerne.
 > Det er da ligemeget. Bremseslangerne er da stærke nok....
 > Selvfølgelig skal man lade være, hvis det ikke er nødvendigt, men ofte
 > letter det adgangen, og det tager max 1 min.
 Hvad så med:
 *skramle-rasle-klonke.waw*      --
 Armand.
            
             |  |  | 
   Armand (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  29-06-03 01:24
 | 
 |  | 
 Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) <xxx@blaabjerg.net>
 skrev i en news:X8IIa.112$QP1.78@news.get2net.dk...
 > Christian Knudsen wrote:
 > > Skru derefter de to skruer ud der holder bremsekaliberen, og træk den
 > > "af" skiven, så den hænger og dingler.
 >
 > Her ville jeg passe lidt på. Det er ikke sikkert det er nødvendigt at
 skrue
 > kaliberne løs. Kan du slippe, så lad endelig vær.
 
 Jeg tror ikke på at calibere monteret på teleskop-benet vil kunne forblive
 monteret!
 Kik simpelt på skiven og flugt den med dæksiden: Den stikker sjældent mere
 end godstykkelsen længere ud end dækket - Caliberen sidder af gode grunde
 bagom skiven og vil derfor befinde sig "inde" i fælgen!  :-|
 
 En anden relevant detalje er at man vil få brug for at presse stemplet/erne
 tilbage for at få slup nok imellem bremseklodserne til at kunne trække
 caliberen af skiven - På GPZ'en der kun har stempel/er på ydersiden og med
 en (sidelæns) bevægelig caliber, gøres dette på enkleste vis med et kraftigt
 pres med et knæ på caliberen inden at denne løsnes fra teleskopet!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jens Blaabjerg \(rep~ (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~
 | 
 Dato :  29-06-03 15:28
 | 
 |  | Armand wrote:
 > Jeg tror ikke på at calibere monteret på teleskop-benet vil kunne
 > forblive monteret!
 > Kik simpelt på skiven og flugt den med dæksiden: Den stikker sjældent
 > mere end godstykkelsen længere ud end dækket - Caliberen sidder af
 > gode grunde bagom skiven og vil derfor befinde sig "inde" i fælgen!
 > :-|
 
 Det lyder ganske rigtigt. Når jeg nu tænker efter krævede det også at jeg
 drejede lidt på teleskobenet, mere skulle der ikke til.
 Der er naturligvis ikke noget man kan gøre hvis der er monteret
 gaffelbro/forskærm, eller andet der gør man ikke kan dreje benene frit. For
 mig var det bare nemmere at pille forskærmen af.
 
 Jens
 RD
 
 
 
 
 |  |  | 
  Aron Manner Velling (22-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Aron Manner Velling
 | 
 Dato :  22-06-03 16:33
 | 
 |  | Det gik jo smærtefrit.
 Tak for hjælpen.
 
 Mvh Aron Velling
 GPZ500s -med nyt fordæk
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian Knudsen (22-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Knudsen
 | 
 Dato :  22-06-03 22:06
 | 
 |  | Lææææææækkert :))
 
 mvmch
 christian
 
 
 "Aron Manner Velling" <manner@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ef5cc35$0$97262$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Det gik jo smærtefrit.
 > Tak for hjælpen.
 >
 > Mvh Aron Velling
 > GPZ500s -med nyt fordæk
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |