|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hjemmelavet vacuum måler, men mangler en s~ Fra : Morten Juel
 | 
 Dato :  19-06-03 18:47
 | 
 |  | 
 
            Hi Alle
 Jeg har været i Biltema idag og købe et vacuum meter, det koster 70,- og jeg
 vil bruge det til at synkronisere kaburatorer med, men jeg mangler en ventil
 så meteret ikke står og vipper ved hver rpm. ! altså en der kun lader luften
 pasere en vej !
 Hvor finder man sådan en henne til en billig penge ?
 Og så lige en anden ting, er der en der ved hvorfor sådan en XJ600 fra 88
 har vacuum slanger siddende mellem cyl 1+3 og 2+4 ? er det for at udligne
 vacuum forskelle oder ?
 --
 Mvh
 Morten --- http://StarChild.dk Yamaha XJ600 **som der lige er bestilt nye svømmer ventiler og
 indsugningsgummier til   **
 Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk Jallagryde 320i
            
             |  |  | 
  Jon Larsen (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jon Larsen
 | 
 Dato :  19-06-03 18:45
 | 
 |  | 
 ">
 > Og så lige en anden ting, er der en der ved hvorfor sådan en XJ600 fra 88
 > har vacuum slanger siddende mellem cyl 1+3 og 2+4 ? er det for at udligne
 > vacuum forskelle oder ?
 >
 > --
 > Mvh
 > Morten --- http://StarChild.dk xxxxxxxxxxxx
 Lur mig om ikke Gixxeren osse har det ( hvis altså jeg kunne finde mine
 karburatorere )    ;-(
            
             |  |  | 
  Allan Bojesen (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Bojesen
 | 
 Dato :  19-06-03 19:21
 | 
 |  | Jon Larsen wrote:
 > Lur mig om ikke Gixxeren osse har det ( hvis altså jeg kunne finde
 > mine karburatorere )    ;-(
 
 Nej - det er mellem 1+4 og 2+3, og den mellem 2+3 går endvidere op til
 benzinhanen.
 
 Allan Bojesen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jon Larsen (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jon Larsen
 | 
 Dato :  19-06-03 19:16
 | 
 |  | 
 "> > Lur mig om ikke Gixxeren osse har det ( hvis altså jeg kunne finde
 > > mine karburatorere )    ;-(
 >
 > Nej - det er mellem 1+4 og 2+3, og den mellem 2+3 går endvidere op til
 > benzinhanen.
 >
 > Allan Bojesen
 xxxxxxxxxxx
 Ja ja.. men det er jo for at åbne for vaccumbenzinhanen.. 1+4 er slet ikke
 med i det system
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Allan Bojesen (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Bojesen
 | 
 Dato :  19-06-03 19:38
 | 
 |  | 
 
            Jon Larsen wrote:
 >> Nej - det er mellem 1+4 og 2+3, og den mellem 2+3 går endvidere op
 >> til benzinhanen.
 >>
 > Ja ja.. men det er jo for at åbne for vaccumbenzinhanen.. 1+4 er slet
 > ikke med i det system
 Nej - men det skriver jeg heller ikke    Allan Bojesen
            
             |  |  | 
     Jon Larsen (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jon Larsen
 | 
 Dato :  19-06-03 19:37
 | 
 |  | 
 "Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> wrote in message
 news:3ef20180$0$48894$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Jon Larsen wrote:
 > >> Nej - det er mellem 1+4 og 2+3, og den mellem 2+3 går endvidere op
 > >> til benzinhanen.
 > >>
 > > Ja ja.. men det er jo for at åbne for vaccumbenzinhanen.. 1+4 er slet
 > > ikke med i det system
 >
 > Nej - men det skriver jeg heller ikke    >
 > Allan Bojesen
 xxxxxxxx
 He he.. ved det... og så er vi enige.. skal vi aller ha den øl ??   ))
 --
 MVH.
 Jon Larsen
 Stud.Procesteknolog.
 GSX 250 R Supersport
 "Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
 "Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
            
             |  |  | 
      Allan Bojesen (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Bojesen
 | 
 Dato :  19-06-03 22:06
 | 
 |  | 
 
            Jon Larsen wrote:
 > "Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> wrote in message
 > news:3ef20180$0$48894$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > He he.. ved det... og så er vi enige.. skal vi aller ha den øl ??
 >   ))
 Jow, det skal vi - har godt nok lige siddet og nydt en Dark Gambrinus med
 konen, men kan godt klare en mer'    Det ender med at jeg må tage konen med på slæp - undskyld Babygix'er    og
 komme nedover. Det kunne egentlig også være skæg at få din vurdering af
 hvordan Vibekes cykel kører.
 Allan Bojesen
            
             |  |  | 
   Morten Juel (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Juel
 | 
 Dato :  19-06-03 20:47
 | 
 |  | 
 
            > Nej - det er mellem 1+4 og 2+3, og den mellem 2+3 går endvidere op til
 > benzinhanen.
 det er jo ligemeget hvilke cylindre, det er princippet jeg er interesseret
 i, hvorfor er de der overhovedet ?
 Og hvad sker der hvis de fjernes ? altså blændes..
 --
 Mvh
 Morten --- http://StarChild.dk Yamaha XJ600
 Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk Jallagryde 320i
            
             |  |  | 
    Jon Larsen (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jon Larsen
 | 
 Dato :  19-06-03 20:48
 | 
 |  | 
 >
 > Og hvad sker der hvis de fjernes ? altså blændes..
 >
 > --
 > Mvh
 > Morten --- http://StarChild.dk xxxxxxxxxxxxxx
 Hvis 2+3 fjernes på min.. åbner benzinhanen ikke.. dvs. en kort køretur og
 svømmerhusene er tømt..
 1+4 tror jeg er en slags udligning af undertrykket mellem de 2 cylindre,
 hvis jeg fjerner disse køre dn meget dårligt, og vil ikke tage gassen
 ordenligt.. jeg vil tro det svare til at den trækker falsk luft..
 Det kan jo så løses med noget der lukker de små studse.. Så det løses altså
 enten ved sammenkobling med en slange eller afblænding af studsene med
 gummipropper..
 ret mig hvis jeg tager fejl..
 --
 MVH.
 Jon Larsen
 Stud.Procesteknolog.
 GSX 250 R Supersport
 "Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
 "Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
            
             |  |  | 
     Morten Juel (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Juel
 | 
 Dato :  19-06-03 21:03
 | 
 |  | 
 
            > Hvis 2+3 fjernes på min.. åbner benzinhanen ikke.. dvs. en kort køretur og
 > svømmerhusene er tømt..
 Hehe Jon, du kan jo sætte din hane på PRI    > 1+4 tror jeg er en slags udligning af undertrykket mellem de 2 cylindre,
 > hvis jeg fjerner disse køre dn meget dårligt, og vil ikke tage gassen
 > ordenligt.. jeg vil tro det svare til at den trækker falsk luft..
 Nej det svare ikke til det, den gør det, du skal jo blænde dem af !    Men har det nogen betydning at de kan udligne !?
 --
 Mvh
 Morten --- http://StarChild.dk Yamaha XJ600
 Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk Jallagryde 320i
            
             |  |  | 
      Allan Bojesen (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Bojesen
 | 
 Dato :  19-06-03 21:56
 | 
 |  | 
 
            Morten Juel wrote:
 > Nej det svare ikke til det, den gør det, du skal jo blænde dem af !
 >    > Men har det nogen betydning at de kan udligne !?
 Jeg tror ikke det har nogen betydning med udligning, al den stund at ved
 synkronisering med et ur på hver studs sker der heller ingen udligning. Og
 at det er ved lave omdrejninger der synkroniseres, og der er vakuummet
 størst = størst effekt af en evt. udligning.
 Allan Bojesen
            
             |  |  | 
     Armand (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  29-06-03 11:50
 | 
 |  | 
 Jon Larsen <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
 news:3ef21395$0$97225$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > 1+4 tror jeg er en slags udligning af undertrykket mellem de 2 cylindre,
 > hvis jeg fjerner disse køre dn meget dårligt, og vil ikke tage gassen
 > ordenligt.. jeg vil tro det svare til at den trækker falsk luft..
 Hvis man kun fjerner dem og ikke blænder stutsene af, så tror da fanden at
 den "svarer til at den trækker falsk luft"!!
 Det er det falskeste falske falsk-luft der ganske hørbart snøftes ind den
 vej    --
 Armand
            
             |  |  | 
  Allan Bojesen (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Bojesen
 | 
 Dato :  19-06-03 19:43
 | 
 |  | 
 
            Morten Juel wrote:
 > Jeg har været i Biltema idag og købe et vacuum meter, det koster 70,-
 > og jeg vil bruge det til at synkronisere kaburatorer med, men jeg
 > mangler en ventil så meteret ikke står og vipper ved hver rpm. !
 > altså en der kun lader luften pasere en vej !
 > Hvor finder man sådan en henne til en billig penge ?
 Du skal ikke bruge en speciel ventil, du skal bare kunne begrænse pulserne.
 Du skal bare klemme på slangen indtil viserne kun giver ganske små udsving.
 Afhængig af hvilken slange der er tale om kunne en tøjklemme måske bruges
 eller en lille skruetvinge eller et passende knæk på slangen og lidt
 ståltråd til at holde knækket i den rigtige vinkel - find selv på flere    Allan Bojesen
            
             |  |  | 
  Morten Juel (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Juel
 | 
 Dato :  19-06-03 20:42
 | 
 |  | 
 
            > Du skal ikke bruge en speciel ventil, du skal bare kunne begrænse
 pulserne.
 > Du skal bare klemme på slangen indtil viserne kun giver ganske små
 udsving.
 > Afhængig af hvilken slange der er tale om kunne en tøjklemme måske bruges
 > eller en lille skruetvinge eller et passende knæk på slangen og lidt
 > ståltråd til at holde knækket i den rigtige vinkel - find selv på flere
   oki doki, det må jeg lige teste..    --
 Mvh
 Morten --- http://StarChild.dk Yamaha XJ600
 Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk Jallagryde 320i
            
             |  |  | 
  Tommy Fer (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Fer
 | 
 Dato :  19-06-03 20:33
 | 
 |  | 
 "Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
 news:3ef1f5ee$0$12991$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Hi Alle
 >
 > Jeg har været i Biltema idag og købe et vacuum meter, det koster 70,- og
 jeg
 > vil bruge det til at synkronisere kaburatorer med, men jeg mangler en
 ventil
 > så meteret ikke står og vipper ved hver rpm. ! altså en der kun lader
 luften
 > pasere en vej !
 > Hvor finder man sådan en henne til en billig penge ?
 >
 > Og så lige en anden ting, er der en der ved hvorfor sådan en XJ600 fra 88
 > har vacuum slanger siddende mellem cyl 1+3 og 2+4 ? er det for at udligne
 > vacuum forskelle oder ?
 >
 
 Du har kun købt et varkummeter... JA, held og lykke med at få den stillet.
 Jeg har prøvet en 4 cyl med 2 varkummetre det var sq ikke sjovt. Du skal
 huske, når du måler en reference cyl, og så stiller den næste ind til den,
 ja så ændre referencen sig!!!
 
 Ang dæmpning af pulserne, klip slangen over fin en slange der er tyndere der
 kan putte i der hvor du har skåret, således laver du en indsnævring der gør
 jobbet.
 
 mvh tommy Fer
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Juel (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Juel
 | 
 Dato :  19-06-03 20:42
 | 
 |  | 
 
            > Du har kun købt et varkummeter... JA, held og lykke med at få den stillet.
 > Jeg har prøvet en 4 cyl med 2 varkummetre det var sq ikke sjovt. Du skal
 > huske, når du måler en reference cyl, og så stiller den næste ind til den,
 > ja så ændre referencen sig!!!
 Hehe jeg har jo planer om at købe 3 til, jeg ville jo bare lige se om jeg
 kunne få et til at spille først   )
 > Ang dæmpning af pulserne, klip slangen over fin en slange der er tyndere
 der
 > kan putte i der hvor du har skåret, således laver du en indsnævring der
 gør
 > jobbet.
 Dvs bare en tyndere slange ind i den anden slange !
 --
 Mvh
 Morten --- http://StarChild.dk Yamaha XJ600
 Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk Jallagryde 320i
            
             |  |  | 
   lange (20-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : lange
 | 
 Dato :  20-06-03 08:37
 | 
 |  | 
 
            > Hehe jeg har jo planer om at købe 3 til, jeg ville jo bare lige se om jeg
 > kunne få et til at spille først   )
 >
 Ideen med at lave vacumetre selv af billege instrumenter er dødføft.
 Jeg købte for år tilbage 4 glyserindæmpede 1% instrumentere. Det er ikke let
 at justere 4 kaburatorer ind efter 4 viserinstrumenter uanset hvor gode de
 er. Mine er forlængst skrottet.
 Du kan godt få det du har gang i til at virke men det bliver aldrig godt og
 så har du ofret i nærheden af 400kr.
 Køb dog et sæt kviksølvs vacumetre fra MC-nøglen. Pris: omkring 500kr (så
 vidt jeg husker) og så er de langt lettere at arbejde med end 4
 viserinstrumenter. De går forøvrigt heller ikke ud af justering ligesom
 viserinstrumenterne.
 Lange
            
             |  |  | 
    Armand (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  29-06-03 12:25
 | 
 |  | 
 lange <morten.lange@postman.dk> skrev i en
 news:bcudjq$nd2ba$1@ID-142696.news.dfncis.de...
 > >
 > Køb dog et sæt kviksølvs vacumetre fra MC-nøglen. Pris: omkring 500kr (så
 > vidt jeg husker) og så er de langt lettere at arbejde med end 4
 > viserinstrumenter. De går forøvrigt heller ikke ud af justering ligesom
 > viserinstrumenterne.
 
 I en tid hvor kviksølvet forsvinder ud af tørbatterier og apotekets
 termometre, finder jeg det fatalt at man stadig handler med kviksølv i den
 mængde som der er i MC-nøglens søjle-vacuummeter :-|
 Man bør betænke at apparatet ikke vil leve evigt og forsøge at forestille
 sig
 på hvilken måde at det vil ende sine dage (gemt/glemt i bunden af en skuffe
 indtil en anden en dag rydder op med hård hånd?), og derufra afholde sig fra
 at erhverve sig sådant :-|
 
 Viserinstrumenterne er såmænd nøjagtige nok, derved at der oftest opgives en
 tolerence der er større end viser-udslagene :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  T.T.Toft (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : T.T.Toft
 | 
 Dato :  19-06-03 21:48
 | 
 |  | En 88'er XJ600 - har den ikke YICS ligesom XJ900'eren ??
 
 Altså et forbindelsesrør imellem de 4 indsugnings-manifolder/rør.
 
 I så fald får Du aldrig synkroniseret karburatorerne ordentligt uden
 Yamaha's eget (eller et tilsvarende) lukkeværktøj (mener bl.a. Sydfyn har
 det til omkring 2-300 kr.).
 
 Prop i højre topstykke skrues ud, og lukkeværktøjet stikkes ind og værktøjet
 aktiveres - herefter kan synkroniseringen foregå på normal vis. (værktøjet
 er et yderrør delt op i 4, adskilt af 3 gummistykker på ca. 1 cm, og en
 aksel inden i dette, som trækker yderrøret/gummierne sammen, således
 YICS'systemet er ude af drift).
 
 M.v.h.
 Thomas Toft
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Juel (19-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Juel
 | 
 Dato :  19-06-03 22:13
 | 
 |  | 
 
            > En 88'er XJ600 - har den ikke YICS ligesom XJ900'eren ??
 Nej !
 > Altså et forbindelsesrør imellem de 4 indsugnings-manifolder/rør.
 der er alm gummislanger sætvis imellem indsugnings gummierne !..
 --
 Mvh
 Morten --- http://StarChild.dk Yamaha XJ600
 Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk Jallagryde 320i
            
             |  |  | 
  J.C.Kløve (20-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : J.C.Kløve
 | 
 Dato :  20-06-03 08:22
 | 
 |  | 
 
            I tråden: 3ef1f5ee$0$12991$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
  Skrev Morten Juel :
 > Og så lige en anden ting, er der en der ved hvorfor sådan en
 > XJ600 fra 88 har vacuum slanger siddende mellem cyl 1+3 og 2+4 ?
 > er det for at udligne vacuum forskelle oder ?
 Jeg har stillet mig selv det samme spørgsmål - hvad er formålet med
 denne slange mellem de to indsugningsgummiet - mon der kommer et svar
 på det ?
 Måske skal vi til Bageren for at få et svar ?
 -- 
 Dun@nt
 XJ600 51J
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=223 |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (20-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  20-06-03 08:26
 | 
 |  | > Måske skal vi til Bageren for at få et svar ?
 
 Hej
 
 Jeg ved ikke hvorfor de sidder der, men jeg fik en roligere tomgang ved at
 blænde dem at med kugle fra et kugleleje.
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (20-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  20-06-03 08:24
 | 
 |  | 
 
            > Jeg har været i Biltema idag og købe et vacuum meter, det koster 70,- og
 jeg
 > vil bruge det til at synkronisere kaburatorer med, men jeg mangler en
 ventil
 > så meteret ikke står og vipper ved hver rpm. ! altså en der kun lader
 luften
 > pasere en vej !
 > Hvor finder man sådan en henne til en billig penge ?
 Hej Morten
 Stop det der og køb et rigtigt karburatorsynkroniseringsværktøj som Carbtune
 fra Morgan i UK.
 Det koster 600Kr inkl. porto. Du kan købe det direkte fra fabrikken med Visa
 kort her: http://www.carbtune.com/ Det er dæmpet fra fabrikken er solidt og holder dit liv ud (5 i klubben
   )
 Der medfølger studser, så du kan synkronisere andre modeller end din XJ'er
 men også moderne modeller med faldstrømskarbs.
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
            
             |  |  | 
  Armand (29-06-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  29-06-03 11:45
 | 
 |  | 
 Morten Juel <mp@stofanet.invalid> skrev i en
 news:3ef1f5ee$0$12991$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Hi Alle
 >
 > Jeg har været i Biltema idag og købe et vacuum meter, det koster 70,- og
 jeg
 > vil bruge det til at synkronisere kaburatorer med, men jeg mangler en
 ventil
 > så meteret ikke står og vipper ved hver rpm. ! altså en der kun lader
 luften
 > pasere en vej !
 > Hvor finder man sådan en henne til en billig penge ?'
 
 Lav en simpel klemme af to stykker metal der spændes sammen med et par
 bolte, og klem dermed fornødent omkring gummi(!)slangen!
 
 
 > Og så lige en anden ting, er der en der ved hvorfor sådan en XJ600 fra 88
 > har vacuum slanger siddende mellem cyl 1+3 og 2+4 ? er det for at udligne
 > vacuum forskelle oder ?
 
 Mon ikke at det er en simpel måde at erstatte en eller flere af de (måske)
 originale propper:-/
 
 --
 Armand.
 (der forudser at du får et helvede med at justere med kun ét vacuum-meter)
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |