Hjælp mig ud
Fra : Kell Larsen

Dato : 21-06-03 20:43

Jeg må give op. Jeg har hverken baggrund eller tid til at kæmpe for at
erstatte Win med Mandrake 9.1
Lige nu er jeg der, hvor intet virker uden MC og Linux i textmode.
Jeg vil gerne af med alt Linux for måske at prøve igen som medlem af
en gruppe - engang.

1. Mandrake ligger på en fysisk harddisk for sig selv. Den må jeg have
omformatteret, men den ses ikke fra Windows.

2. Jeg booter fra en Mandrakemenu som giver mulighed for at startet i
3 forskellige linuxmodes samt fra windows. Men hvor ligger menuen,
hvordan fjernes den ? og kommer jeg så til at køre ren windows?

Håber meget nogen kan hjælpe mig "den forkerte vej"

Hilsen
Kell

Fra : Preben

Dato : 21-06-03 20:54

Kell Larsen wrote:
> [...]
> hvordan fjernes den ? og kommer jeg så til at køre ren windows?
>
> Håber meget nogen kan hjælpe mig "den forkerte vej"

I Windows 2000/XP har du i Disk Management (højreklik på denne computer,
vælg Manage) mulighed for at slette alle partioner på en disk.. Oprette
en win-partition og du er kørende..

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Claus Larsen

Dato : 21-06-03 21:27

Preben skrev:

> I Windows 2000/XP har du i Disk Management (højreklik på denne computer,
> vælg Manage) mulighed for at slette alle partioner på en disk.. Oprette
> en win-partition og du er kørende..

Skal den ikke også formateres? format:c

Nå, men når det er gjort kunne du kikke på det her:

http://tyge.sslug.dk/knoppix/

Det er en superlækker linux du kan lægge i en mappe på din windows.

Eller du kan nøjes med at boote og køre den fra dit cdrom-drev.

Hilsen Claus

Fra : Kasper

Dato : 21-06-03 21:24

On Sat, 21 Jun 2003 21:43:06 +0200, Kell Larsen wrote:

> [...]
> 3 forskellige linuxmodes samt fra windows. Men hvor ligger menuen,
> hvordan fjernes den ? og kommer jeg så til at køre ren windows?

boot op på en alm. win 98 bootdiskette, og kør kommandoen fdisk /mbr, så
er du af med lilo, eller grub, eller hvilken bootloader du nu ellers
benytter.

--
/Kasper

Fra : Preben

Dato : 21-06-03 21:40

Og hvis du ikke lige har en win98 boot disk kan du også gøre det direkte
i prompten på din linux.

fdisk /mbr

Men bemærk - du kommer ikke ind til dine data på din linux-partition
igen uden en installationsdisk eller bootdisk til din linux!

Din windowspartition skulle meget gerne være urørt!

Du kan også fdisk'e direkte med win98 bootdisk'en. Så skal du ikke gøre
noget i windows. Opret så en partition eller to på disken. Nu vil du se
de repræsenterende drev på din windows og nu kan du blot højreklikke på
drevet vælge formater!

Så skulle du være 100% windows kørende..

Og knoppix skulle være ganske fedt!! Har ikke selv prøvet det, men har
kun hørt godt om det!

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Kell Larsen

Dato : 21-06-03 22:47

UPS: Det lyder farligt med fdisk /mbr.
Jeg må hellere forklare lidt bedre før jeg vover pelsen.

Windows ligger på den primære harddisk sammen med alle programmer og
dokumenter.
Linux lå på en anden (fysiske) disk, som nu er tom og omformateret

Kan jeg fjerne bootmenuen uden at skade indholdet på C-drevet?

(Jeg vil så nødig komme på spanden for at have handlet for hurtigt!)

Kell

Fra : Kasper

Dato : 21-06-03 22:51

On Sat, 21 Jun 2003 23:47:14 +0200, Kell Larsen wrote:

> [...]
> Linux lå på en anden (fysiske) disk, som nu er tom og omformateret
>
> Kan jeg fjerne bootmenuen uden at skade indholdet på C-drevet?

Ja, fdisk /mbr - det er der intet farligt i, jeg har dog ikke prøvet at
gøre det fra kommando prompten i linux, men med en win98 bootdiskette er
der ingen problemer.

--
/Kasper

Fra : Kell Larsen

Dato : 21-06-03 23:06

Det virkede. Jeg er lettet. Tusind tak for hjælpen.
Nu gælder det Knoppix, som jeg har stiftet lidt bekendtskab med uden
dog at opfatte det som mere end en LINUX-demo. Nu kan jeg i stedet
bruge den til selvstudium.
Hilsen
Kell