EXT2 Og filnavne med æøå ?
Fra : TheZub

Dato : 20-06-03 17:13

Hej NG

Jeg har et lille problem, jeg kører RedHat v. 9

Og hvis jeg gemmer filer der indeholder æøå på min ext2 partition, bliver
æøå til ??? og jeg kan derefter ikke tilgå filerne fra min windows
maskine...

Hvad kan det skyldes ?

Mvh Jacob

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-06-03 17:28

"TheZub" <asdf@adf.com> writes:

> [...]
>
> Og hvis jeg gemmer filer der indeholder æøå på min ext2 partition, bliver
> æøå til ??? og jeg kan derefter ikke tilgå filerne fra min windows

Du skal formentlig stille sambas tegnsæt og tegnkodning korrekt i
smb.conf (jeg formoder du med "tilgå fra Windows" mener via
samba). Jeg har selv:

client code page = 850
character set = ISO8859-1

i [global]-sektionen. I 3.0 (er i øjeblikket kun i beta) har jeg:

dos charset = CP850
display charset = ISO8859-1
unix charset = ISO8859-1

/Rasmus

[ Cancel Cancelled ]
- Pine

Fra : TheZub

Dato : 20-06-03 19:10

Hej Rasmus

Tusind tak, nu kan jeg da komme fra Windows til filerne (igennem samba )

Men der er stadig ? istedet for æø og å. Men før kunne jeg ikke engang gå
ind i en mappe eller fil hvis den havde æøå i navnet, det kan jeg nu.

Jeg har indsat:
dos charset = CP850
display charset = ISO8859-1
unix charset = ISO8859-1
client code page = 850
character set = ISO8859-1
i global settings delen af smb.conf filen

Mvh Jacob

Fra : TheZub

Dato : 20-06-03 19:13

Hej igen

nevermind, det var mig der lavede rod i det, det virker nu.

Mange tak for hjælpen Rasmus!