Redhat 9 - skærmproblemer
Fra : WE

Dato : 18-06-03 21:07

Efter at have brugt Windows siden version 3.0 (var det ikke i 1989?) har jeg
fået lyst til at afprøve Redhat 9.

Jeg kender principielt intet til UNIX/LINUX, og det jeg engang lærte om
VAX/VMS har jeg glemt.

Jeg har mange gange ominstalleret RH, fordi den tilsyneladende ikke kan lide
fladskærme (på en stationær pc).

Den største opløsning, der er gået godt, er 640*480, og det er ikke sjovt,
når skærmene kan klare det dobbelte. Jeg har fulgt alle råd fra RH's
hjemmeside, manual m.v., og konfigureret skærmindstillingerne (frekvenserne)
efter oplysningerne i manualen til min skærm. Når jeg bruger en større
opløsning end 640*480, går mine skærme i baglås, og da jeg har ikke forstand
på at editere i konfigurationsfiler manuelt, kommer jeg ingen vegne på den
måde.

Spm: Er der nogen, der har haft held til at køre RH9 på fladskærme (1024*768
eller 1280*1024)? I så tilfælde hører jeg gerne om, hvordan det gik til

Den smule, jeg har set af RH i den grove opløsning, ser pænt ud, og jeg er
ikke i tvivl om, at det bliver noget pænere i den bedre opløsning. Windows
er jo heller ikke noget at grine af i 640*480...

På forhpnd tak!

Fra : XoDeus

Dato : 19-06-03 11:37

Det er ikke spor svært at få xfree til at køre med 1024*768 dette skal du
bare sætte den til som default i din /etc/X11/Xf86config(-4)
Installer rødhætte og resten hjælper vi dig med.

Fra : WE

Dato : 19-06-03 12:48

Foreløbig tak.

Jeg havde forresten slet ikke tænkt over oversættelsen Rødhætte

RH er installeret, og første kørsel - oprettelse af bruger/password foregik
fint i 640*480. Herefter går den lille konfigurering i gang - skærmkort -
opløsning osv. RH finder skærmnavnet og genkender skærmkortet. Herefter går
det galt, og det gode spørgsmål er nu: Hvordan kommer jeg i kontakt med
/etc/X11/Xf86config.

Jeg har fundet ud af, at jeg kan skifte til textmode med Alt+Shift+F1, men
så er det heller ikke sjovt længere

Jeg skal måske nævne, at det er en "discount-pc" - min reserve, indtil jeg
har lært lidt mere om Linux/RH:
Athlon 2000XP, 256MB RAM og et S3-skærmkort på bundkort (<-ikke oprimalt,
men OK som reserve-pc).

Bortset fra skærmproblemet, som jo også er slemt nok, så virker det.
Browseren i RH ku' gå på internettet via min ADSL og router uden nogen som
helst form for konfigurering. Jeg slog dog brandmuren (!) fra under
installationen

Jeg venter spændt på næste trin.

På forhånd tak!

v.h.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-06-03 15:02

On Thu, 19 Jun 2003 13:48:15 +0200, WE wrote:

> Jeg har fundet ud af, at jeg kan skifte til textmode med Alt+Shift+F1, men
> så er det heller ikke sjovt længere

Når du har skiftet til textmode og logget ind som root, så prøv at skrive
mc på kommandolinjen. mc er en klon af det velkendte Norton Commander.
Hvis intet sker, så skriv følgende:
up2date mc

Herefter vil mc blive hente fra nettet, eller du vil få at vide, at du
skal indsætte en cd i cdromdrevet. Efterfølgen kan du skrive mc.

Gå ned i mappen /etc/X11 og åben filen XF86Config indefra mc - tryk F4.

--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : WE

Dato : 19-06-03 17:03

Tak for hjælpen. Nu kan jeg da gå ind i XF86Config og fjerne de
skærmopløsninger, der ikke duer.

Men jeg kan stadig ikke køre større end 640*480. Ved 1024*768 bruges
frekvenserne 21,6 og 27,0 og ved 800*600 bruges 26.0 og 43.0, og det får
skærmen til at gå i baglås. Dette til trods for, at
"frekvensindstillingerne" for skærmen er rigtige (dvs. ikke overskrider
skærmens grænser) både i det grafiske opsætningsbillede (og derfor også i
XF86Config).

Forslag - eller skal jeg glemme Rødhætte? Det ku' nu være sjovt at få det
til at du

På forhånd tak!

v.h.

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 19-06-03 17:37

"WE" <pophaar@d.y> writes:

> [...]
> XF86Config).
>
> Forslag - eller skal jeg glemme Rødhætte? Det ku' nu være sjovt at få det

Har du fortalt os hvad det er for en skærm? Nogen fladskærme er
hysteriske med deres inputfrekvenser, fx. har jeg set en Philips
insistere på at gå i "overdrive 85 Hz" mode. Det kunne fixes ved at
sætte max vert refresh til 60 Hz (der er s'føli ikke noget der hedder
skærmopdateringsflimmer på en LCD). Bemærk også at nogle motherboards
med onboard grafik kan finde på at kræve en fysisk reset før XFree
konfigurationen har nogen effekt.

Find evt. også lige /var/log/XFree86.?.log frem og vis os hvad der
står i den.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : WE

Dato : 20-06-03 12:23

Endnu en gang tak for hjælpen.

Jeg får først tid til at arbejde videre med det og finde filen frem efter
weekenden.

Jeg tør næsten ikke skrive det, men det er i al beskedenhed en Medion 6144
15" fladskærm (tre dage gammel). Før jeg har "helt" styr på dét der
Linux/RD, tør jeg ikke flytte det til min store maskine/skærm. Jeg har en
reserve 21" ViewSonic, der specifikt er nævnt i RH's skærmkonfiguration, men
denne skærm står på loftet, og jeg har ikke længere plads på bordet. Men
måske vil den løse mange af mine problemer...

Men det drejer sig nu også om lidt "personlig prestige". Hidtil er der ikke
meget i Windows, jeg har måttet opgive, og bliver jeg ved længe nok - med
hjælp fra venlige mennesker - så skal RH nok komme til at køre.

Der findes vist ikke megen dansk litteratur om RH9. Men søgninger på Google
fortæller mig, at jeg ikke er den eneste...

v.h.