Postfix på to porte
Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-06-03 20:16

Kan man få en (to) postfix til at lytte på tcp25 + en alternativ port?
Hvad med en VPN forbindelse, kan jeg få Postfix til at relaye mail der
kommer ind gennem sådan en, men ikke ellers?

Formålet er at jeg ikke kan sende e-mail gennem Sonofon Internet (til
min mobil) til andre end andre Sonofon Internet kunder (hvor
tåbeligt det så er, så er det hvad Sonofon's kundeservice siger er
årsagen til at en mail ikke er kommet fram på nu over 24 timer)
Jeg fundere så over hvad jeg så kan gøre, og en af de ting jeg er
kommet fram til er hvis jeg sætter en SMTP server op som lytter på en
alternativ port (for at komme udenom TDC's TCP25 filter)

Ivar Madsen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 17-06-03 20:24

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> wrote in message
> Kan man få en (to) postfix til at lytte på tcp25 + en alternativ port?
> Hvad med en VPN forbindelse, kan jeg få Postfix til at relaye mail der
> kommer ind gennem sådan en, men ikke ellers?

Hvem skal forbinde sig til den "alternative" port ?

VPN gør at du kommer "til at sidde på et andet netværk". Det betyder, at du
skal config'e din postfix som sad den på et andet netværk - også burde det
virke.

> [...]
> tåbeligt det så er, så er det hvad Sonofon's kundeservice siger er
> årsagen til at en mail ikke er kommet fram på nu over 24 timer)

Sender du fra mobilen ?

> Jeg fundere så over hvad jeg så kan gøre, og en af de ting jeg er
> kommet fram til er hvis jeg sætter en SMTP server op som lytter på en
> alternativ port (for at komme udenom TDC's TCP25 filter)

TDC's filter tager typisk under 10 sekunder - det er ikke der du har
problemer.

Jørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-06-03 20:43

Jørn Hundebøll skrev Tirsdag den 17. juni 2003 21:23 i
dk.edb.system.unix:

> Hvem skal forbinde sig til den "alternative" port ?

Mig selv fra min mobiltelefon's e-mail klient.

> VPN gør at du kommer "til at sidde på et andet netværk". Det betyder,
> at du skal config'e din postfix som sad den på et andet netværk -
> også burde det virke.

OK

> Sender du fra mobilen ?

Ja, min mobil, en SonyEricsson T68i har en e-mail klient indbygget.

> TDC's filter tager typisk under 10 sekunder - det er ikke der du har
> problemer.

Min erfaring siger mig at du også kunne have skrevet under 2 sekunder.
Men det jeg vil, er sende mailen fra mobilen via en SMTP server hos mig
selv og ud iverden, og det er netop det dette filter skal forhindre,
ikke at man selv gør det, men at SPAM'er gør det. Detfor er det
nødvendigt at omgå det filter på en eller anden vis.
Eller at finde på en anden løsning. Den korekte løsning, at bruge en
SMTP server hos Sonofon Internet, siger Sonofon ikke kan lade sig
gøre, hvor tåbeligt det så end er, jeg er godt tosset overdet, og
overvejer at droppe Sonofon pga. det,,,

Ivar Madsen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 17-06-03 20:53

> Jørn Hundebøll skrev Tirsdag den 17. juni 2003 21:23 i
> dk.edb.system.unix:

> Mig selv fra min mobiltelefon's e-mail klient.

Har du mulighed for på mobilen at angive en alternativ SMTP port ?

> Ja, min mobil, en SonyEricsson T68i har en e-mail klient indbygget.

Sonofon er sgu da for dårlige. Har du talt med mere end en supporter ? Du
kan måske få dem overtalt til at give dig en gratis konto på deres net. Den
vej igennem får du adgang til en SMTP server - og det burde løse dit
problem.

> [...]
> ikke at man selv gør det, men at SPAM'er gør det. Detfor er det
> nødvendigt at omgå det filter på en eller anden vis.

Ok - jeg forstod dig ikke i første omgang.

Prøv igen - selvfølgelig kan de det.

Jørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-06-03 21:07

Jørn Hundebøll skrev Tirsdag den 17. juni 2003 21:53 i
dk.edb.system.unix:

> Har du mulighed for på mobilen at angive en alternativ SMTP port ?

Ja, man skal fortælle hvilken server/IP og hvilken port. Der er det
svære at finde hvor man sætter Postfix til at lytte på en anden port,
omend jeg går udfra at hvis jeg gav mig til at lede efter noget, så
vil jeg også kunne finde et sted man angiver hvilken port den skal
lytte på,,,

> Sonofon er sgu da for dårlige. Har du talt med mere end en supporter
> ?

Nej ikke om det, men jeg har lige lyttet samtalen igennem, og det er
klokkeklart hvad hun siger. (telefonen har også diktafon)

> Du kan måske få dem overtalt til at give dig en gratis konto på
> deres net. Den vej igennem får du adgang til en SMTP server - og det
> burde løse dit problem.

Det burde være Sonofon Internet, og det har jeg.

> Prøv igen - selvfølgelig kan de det.

Jeg kom til at tænke på at i lørdags sendte jeg en mail, via GSM
opkald, hvor jeg nu har brugt GPRS, det burde ikke gøre nogen forskæld
hvilken at de to dataoverførsels metoder der bruges. Så jeg har sendt
dem en mail om det, så får jeg at se hvad de kommer fram til,,,

Ivar Madsen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 17-06-03 22:17

> Jørn Hundebøll skrev Tirsdag den 17. juni 2003 21:53 i
> dk.edb.system.unix:

> Det burde være Sonofon Internet, og det har jeg.

hvis du allerede har Sono-internet, skal du vel "bare" bruge den SMTP du har
fået oplyst der ??

Jørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-06-03 06:22

Jørn Hundebøll skrev Tirsdag den 17. juni 2003 23:16 i
dk.edb.system.unix:

> hvis du allerede har Sono-internet, skal du vel "bare" bruge den SMTP
> du har fået oplyst der ??

Mandag aften sendte jeg en mail, og den er nu onsdag morgen stadig ikke
kommet fram. Sonofon siger at det er pga. deres SMTP server ikke
tillader relay ud til ikke @mail.sonofon.dk mail adr.

Ivar Madsen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 18-06-03 20:46

> [...]
>
> Mandag aften sendte jeg en mail, og den er nu onsdag morgen stadig ikke
> kommet fram. Sonofon siger at det er pga. deres SMTP server ikke

Kan du så ikke "bare" lave en forward fra din egen @mail.sonofon.dk til den
du vil bruge ? Eventuelt ved at lave en alias/ekstra konto, og bruge den til
forward. De må i det mindste kunne give dig en ekstra konto. Du skal nok
tømme den (det skulle jeg, da jeg havde sonofon mobil, og ville have en kopi
af mine mails sendt gratis videre til mobilen som SMS).

De har med garanti også en anden SMTP server på nettet som kan gå ud - det
kræver at du få snakket med en teknisk supporter og du får talt dig varm. Du
overvejer at skrifte - det plejer at hjælpe på deres hjælpsomhed.

Jørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-06-03 20:56

Jørn Hundebøll skrev Onsdag den 18. juni 2003 21:45 i
dk.edb.system.unix:

> [...]
> - det kræver at du få snakket med en teknisk supporter og du får talt
> dig varm. Du overvejer at skrifte - det plejer at hjælpe på deres

Jeg har på deres suportformular skrevet om problemmet, og givet den
pistolløbet i øjet, de hra til Mandag aften, ellers finder jeg et
andet selskab.

Problemmet er mystisk, hvis jeg sender til mig selv @milli.dk så kommer
det ikke fram, hvis jeg sender til @tdcadsl.dk så kommer den fram,,,
I lørdags kunne jeg godt sende en mail til @milli.dk,,,

Ivar Madsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-06-03 21:00

On Wed, 18 Jun 2003 21:45:43 +0200, Jørn wrote:

> Du overvejer at skrifte - det plejer at hjælpe på deres hjælpsomhed.
^
Hihi, ja, hvis der er noget man helst vil undgå er det en lang tirade
om begåede synder...

,

--
"Who ees thees Kählveen?" Adam Sjøgren