EXT3 / LVM max pertition size ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 17-06-03 01:03

Hej!

Jeg har et dataområde på et RAID5 array, som jeg gerne skulle have
initialiseret. Åbenbart kan LVM ikke håndtere volumes større end ca. 255
GB - så må jeg jo finde på noget andet (jeg havde håbet på, at LVM kunne
hjælpe mig, men det er åbenbart ikke gear'et til så store datastørrelser).
Hvad er maks-størrelsen for en EXT3 partition ?? Det kan vel godt klare en
partition på ca. 560 GB ?

Mvh.

/Brian

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 17-06-03 09:56

Brian Ipsen wrote:
> Hej!
> Hvad er maks-størrelsen for en EXT3 partition ?? Det kan vel godt klare en
> partition på ca. 560 GB ?

jeg kunne ikke finde max partionsstørrelsen for EXT3 men jeg kunne finde
max filstørrelse og den er på 16TB

http://www.ussg.iu.edu/hypermail/linux/kernel/0208.0/0593.html

Så jeg tvivler på at du får problemer med størrelsen

/mikkel

Fra : Kim Hansen

Dato : 17-06-03 22:26

"Brian Ipsen" <bipsen@andebakken.dk> writes:

> [...]
> Hvad er maks-størrelsen for en EXT3 partition ?? Det kan vel godt klare en

Fra vgcreate(8):
,---
-s, --physicalextentsize PhysicalExtentSize[kKmMgGtT]
Sets the physical extent size on physical volumes
of this volume group. A size suffix (k for kilo­
bytes up to t for terabytes) is optional, megabytes
is the default if no suffix is present. Values can
be from 8 KB to 16 GB in powers of 2. The default
of 4 MB causes maximum LV sizes of ~256GB because
as many as ~64k extents are supported per LV. In
case larger maximum LV sizes are needed (later),
you need to set the PE size to a larger value as
well. Later changes of the PE size in an existing
VG are not supported.
`---

En LV højest være 16GB * ~64k, det er 1 EB, altså meget mere end du
har brug for.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.