MS Windows
briani 27239
Formattering af harddisk Win XP ???
Fra : Bud

Dato : 23-06-03 20:30

Hej

Hvordan formaterer man egentlig en harddisk under Win XP Pro?

Der er ganske vist et punkt der hedder "format" i højreklik menuen i c:\
men den fungerer ikke for jeg får meddelelse om at jeg skal lukke
vinduer og andet. Men der er ikke mere jeg kan lukke. ;-/

Gode råd og tips modtages meget gerne.
På forhånd tak.

Vh. Jes

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 23-06-03 20:52

Den Mon, 23 Jun 2003 21:29:41 +0200, Bud <davinci@mail.tdcadsl.dk>
skrev:

> [...]
>men den fungerer ikke for jeg får meddelelse om at jeg skal lukke
>vinduer og andet. Men der er ikke mere jeg kan lukke. ;-/

Du kan ikke formatere en systempartition eller en startpartition på den
måde.
Lav en bootdiskette.

Med venlig hilsen, Michael Pilgaard.

Fra : Bud

Dato : 24-06-03 07:08

> Du kan ikke formatere en systempartition eller en startpartition på den
> måde.
> Lav en bootdiskette.

Tak for de gode svar.

Ifølge et andet indlæg her i gruppen er det vist blevet en større sag at
lave bootdisketter til XP - så det vil jeg lige overveje.

Venlig hilsen

Jes

Fra : WE

Dato : 23-06-03 22:29

Du formaterer "systemdrevet" under installationen af XP.

v.h.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 23-06-03 22:56

On Mon, 23 Jun 2003 21:29:41 +0200, Bud wrote:

> [...]
> men den fungerer ikke for jeg får meddelelse om at jeg skal lukke
> vinduer og andet. Men der er ikke mere jeg kan lukke. ;-/

Det svarer jo til at save den gren over man sidder på. Du kan ikke få
operativsystemet (OS) til at slette sig selv.

Hvis du lader computeren starte med et andet OS som fx et eller andet DOS
på en floppy disk, så kan du komme til at rydde drevet med Windows.

Når du starter op på WinXP CD'en for at installere, får du tilbudet om at
formatere harddisken/partitionen inden du installerer.

--
Lars

Fra : IzNoGoUd

Dato : 24-06-03 12:40

On Mon, 23 Jun 2003 21:29:41 +0200, Bud <davinci@mail.tdcadsl.dk>
wrote:

>Hvordan formaterer man egentlig en harddisk under Win XP Pro?
Er det en ny HDD?
Hvis ja! Så kunne jeg og en anden godt tænke at vide hvordan man
laver/ forbereder en nykøbt HDD, igamle dage bootdisk med fdisk og
format, men hvad under XP pro?

--
best regards IzNoGoUd a.k.a. Claes Nielsen, DK-5700 Svendborg, Denmark.
*

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-06-03 12:47

"IzNoGoUd" <iznogoud@iznogoud.dk> skrev i en meddelelse
> Er det en ny HDD?
> Hvis ja! Så kunne jeg og en anden godt tænke at vide hvordan man
> laver/ forbereder en nykøbt HDD, igamle dage bootdisk med fdisk og
> format, men hvad under XP pro?

Systemdisk (ny Windows installation):
Boot på windows cd'en - resten er ret selvforklarende.
Men der kan partitioneres og formatteres ligeså tosset man lyster
under installationsprocessen.

Ekstra disk på eksistrende installation:
Højreklik på Denne Computer -> Administrer ->
Lager -> Diskhåndtering
Her kan der ligeledes partitioneres og formatteres.
Men der er nogle begrænsninger mht. partitionsstørrelse
hvis der vælges FAT32. Mener det er 32GB pr. partition.
NTFS er ikke begrænset i XP, og kan da klart anbefales
hvis ikke man dualbooter med et andet OS der ikke kan
lide NTFS.
--
Peter J