MS Windows
briani 27239
MSI filer
Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 22-06-03 09:42

Jeg har brug for at kunne åbne msi-filer. Jeg skal åbenbart bruge et program
der hedder msinstaller. Jeg har haft lidt svært ved at finde det, men tror
jeg har fundet det. Når jeg forsøger at installere det, siger det at
serviceprogrammet allerede findes.

Programmet jeg forsøger at installere hedder instmsi.exe. Er der nogen der
har et løsningsforslag? Jeg har forsøgt at finde det pågældende
serviceprogram. Det er nok msiexec.exe, men det virker ikke når jeg klikker
på det.

Er der nogen der kan hjælpe?

Kennet

Fra : Hansen

Dato : 22-06-03 11:13

> [...]
> har et løsningsforslag? Jeg har forsøgt at finde det pågældende
> serviceprogram. Det er nok msiexec.exe, men det virker ikke når jeg

MSI filer installeres via "Tilføj/fjern programmer" i Kontrolpanelet.

Mvh
Hansen

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 22-06-03 12:53

MSI filer er ikke noget man nårmalt åbner

Det er "databasefiler" indeholdende et program, eller installations
oplysninger til et program. De træder altså i stedet for f.eks. setup.exe i
nogle situationer.

Det er ganskevist noget der hører sammen med windows installer, og det er
noget rimeligt nyt der er blevet introduseret hen af vejen i de nyere
windows versioner, det startede vist i Win98 så vidt jeg husker.

Hvis du kigger på en office 2000 kan du se der er en setup.exe, men den
starter i virkeligheden bare MSI filen, hvis du dobbeltklikker på MSI filen
vil du få det samme skærmbillede.

Der findes 2 typer af MSI filer

1. de der inderholdder installations oplysninger, programfilerne ligger ved
siden af i cap filer "f.eks MS office"
2. de der indeholder hele instalationen og programfilerne.

De første kan man lave en svar fil til og så installere dem uden nogen form
for bruger indgriben.

De sidste kan man selv lave ved at ompakke en installation af et program,
det kræver at man har et værktøj til det f.eks windows installer light der
ligger på windows 2k cdén, eller Wice for windows Installer, Install Sheild
mv. Disse Programmer kan så installeres med eller uden brugerens indgriben
under installationen, man bestemmer det når man laver MSI filen med et af
værktøjerne. MSI filer er forskellige afhengigt af hvilket værktøj der er
brugt til at lave den med, man kan altså ikke bare uden idere åbne en MSI
fil med Wise som er lavet med Install Sheild.

Det er f.eks kun MSI filer der kan installeres gennem Active Directory på et
windows 2000 domæne. Men så kan man også på domænet bestemme hvilke
computere og / eller brugere der skal have installeret hvilke programmer.

Det hører altsammen ind under det der kaldes for unatended instalations,
eller på dansk udrulning af programmer. Det er et stort område, og skal vi
kunne hjælpe dig er vi nød til at vide noget mere konkret om det program du
har liggende som en MSI fil.

Håber dette kan hjælpe dig lidt.

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 23-06-03 12:03

> [...]
> kunne hjælpe dig er vi nød til at vide noget mere konkret om det program

Hmm, ganske lidt

Jeg er ikke den store IT haj, men har da lidt forstand på det. Mit problem
er, at jeg er studievejleder og derfor har brug for at få adgang til SU
styrelsens hjemmeside. For at kunne gøre det, har jeg brug for at installere
dette lille program som åbenbart er en MSI fil. Når jeg har hentet
programmet kan jeg ikke åbne det. Sysadm siger, at jeg har brug for
MSinstaller som jeg kan hente på microsofts hjemmeside. Det har jeg forsøgt,
men som skrevet tidligere kan jeg ikke installere dette program, da det
åbenbart allerede er installeret. Kan det bruges til at hjælpe mig lidt
mere?

Mvh

Kennet

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-06-03 15:47

On Mon, 23 Jun 2003 13:03:09 +0200, "Pernille og Kennet Föh"
<anonymos@noplace.dk> wrote:

> [...]
>men som skrevet tidligere kan jeg ikke installere dette program, da det
>åbenbart allerede er installeret. Kan det bruges til at hjælpe mig lidt
Hvis man har installeret MSI installer er det normalt nok at
dobbeltklikke på en MSI fil så startes instalationsjobbet.
Hvad OS har du ?
Hvis du har NT4/W2k/xp så kører "windosw installer" som en service og
du skulle kunne se den under "services" den er dog ikke startet, den
bruges jo først når du installerer.

/Hans